Jump to content

Vurderer å kjøpe en 2003 Ford F-250


IceTurbo

Recommended Posts

Blitt veldig sugen på en burksbil og trekk bil, Sett veldig mye på F-250 Lariat 2003 mod eller nyere. Da med 6L v8 turbo diesel, noen som har erfaring med disse bilene?? :) har lastebil sertifikat så det er ikke noe problem :P

 

 

Takker for svar :)

 

edit: skulle egentlig så under amrikansk ford men trykke feil :P

Edited by IceTurbo

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er en stor bil som duver og vingler. Er som å kjøre sånn leke i barnehagen med en enkelt fjær under, syntes jeg. Generelt litt dyr å vedlikeholde og bærekuler/endeledd/vakuumnav for eks, har ikke verdens beste holdbarhet. Ruster fort og bra på ramma, kaross ikke så ille. 6 litern tåler ikke chip, blåser topppakning med en gang. IKKE chip den.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Brodern har en F350 med samme motoren. Om jeg husker rett så kom 6litern først i 2003/2004.

Som Breda antyder over her så er ikke denne motoren helt feilfri. Toppakningsforbidelsen er svak, og tåler chiping dårlig, og er heller ikke glad i å dra tung last i bratt stigning over lang tid.

Men ARP har ei løsning på det. Det andre vanlige problemet er om en injector/dyse må skiftes. Festeanordningen er vistnok slik at motoren må ut av bil for å få det ut. Der igjen fins det ei ettermarkeds løsning. Forhør deg om det er gjort noe med disse 2 tingene på den aktuelle bilen. Om du skal få utbedret dette på verksted så må du forvente veldig høy regning.

Ser man bort i fra dette så er det en kjempe motor å kjøre :) Turboen med variabel geomitri er med helt ifra bunn. Jeg merka heller ikke noe forskjell på forbruke med tom henger bak og med delbil oppe hengeren når jeg lånte bilen engang.

Og når det gjelder kjøreegenskaper, så tipper jeg de er ganske lik på F250 og F350, altså ett kapittel de som konstruerte bilen tydeligvis har forbigått :P

Følelsen er kort sagt svømmende. Har kjørt en del gammelt rask av lastebil i full størrelse, med kjøreegenskaper og komfort som jeg vil beskrive som bedre.

Har forresten flytta den til Amerikansk :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

okay :) Hørt noen har sakt att powerstroken 7.3L er bedre å dra henger med, chiper man denne er vel den opp isamme effekt også sikkert :P

 

har sett litt på silverado også men 6.5 td er vel heller ikke den mest skuddsikre motoren, hatt 6.2L uten turbo i en blazer å den tålte ikke mye før den begynte å bli slitt.

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Som Breda antyder over her så er ikke denne motoren helt feilfri. Toppakningsforbidelsen er svak, og tåler chiping dårlig

Men ARP har ei løsning på det.

Arp løsningen hjelper ikke så mye den. Bekjent har det, pluss annen pakning og endel ting de trodde skulle forsterke og løse saken. Han

hadde motoren ute 5 ganger i 2010.

 

Det andre vanlige problemet er om en injector/dyse må skiftes. Festeanordningen er vistnok slik at motoren må ut av bil for å få det ut.

Jeg har aldri bytta på F, men på E(van) så går det når man løfter karosseriet litt. Men ja, det er dyrt.

 

okay :) Hørt noen har sakt att powerstroken 7.3L er bedre å dra henger med, chiper man denne er vel den opp isamme effekt også sikkert :P

7,3 er nok ikke bedre å trekke henger med, for 6 litern er sterkere. Men 7,3 har knapt problemer med motor, så det er nok det han mener med bedre. Å chippe en 7,3 gir minimal effektøkning kontra en 6 liter. 6 litern blir jo den raketten med chip, i den lille tiden du har hel toppakning da.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har en 00 Ford F250 med 7,3 liter`n...har hatt 1 problem problem og det var glødepluggen av alle ting som løsna og utenom det så har jeg ikke hatt noe problemer og har hatt den i 4 år og blitt brukt ganske hardt til tider. har nesten ikke rust på ramme og karosseri, men handler litt om hvor ofte man vasker bilen på vinter`n. Syns heller ikke deler er så dyrt til den, er gode priser på "Aarnes og amerikanske bildeler i halden"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

ser at Truckdriver kommer med noe info her. men hva mener du med tung last og over lengre tid ? har vurdert en F250 2005 med sct chip og er jo litt skeptisk virker som om det er tatt ut 450 hk av den bilen

det er jo en del økning i forhold til orginalt. vurdere også en 2004 uten chip. er det noen som har førstehånds kjenskap til dette ?

 

kjører Dodge Ram 1500 nu er vel som å banne i krika dette ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt stor bil med stor motor så hadde jeg ikke vært tvil en gang, da ville jeg hatt dodge med cummins diesel :) fadern hadde en E-van 7.3l uten turbo før, de gangene det var noe feil med den, så var det ALDRI noe med motoren. Knall bil :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

6 litern til Ford

 

Sjekk ut powerstrokehelp på youtube og på nett han har noen meninger om hva som skal til for å få de motorenen til å vare :)

og han har jo rett også.. men det virker som om det er mange motorer de har kjørt ras på

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Jeg har kjøpt meg en 2004 mod F-250 og jeg burde kanskje sjekket opp litt mer ang problemer som disse bilene har.

Etter hva jeg har funnet ut så er det i utgangspunktet en knallbra motor (6.0 Powerstroke ) men så er det jo endel problemer med de som jeg nå har funnet ut. For å få ned avgassene er det montert EGR. Det vil si at eksosen går gjennom en kjøler for så å bli forbrent en gang til. Dette har nå de fleste biler, og det er endel problemer med systemet.

Etter en stund blir det mye drit i ventilen som skal åpne og lukke systemet. (EGR Valve) at den slutter å virke som den skal. Dette er et av problemene med denne motoren. Et annet er boltene til toppen. De er litt svake så etter en stund ryker toppakning.

For min del skjedde dette ca 1 mnd etter at jeg kjøpte bilen. Den står nå på verksted og det blir en kostnad på ca 40.000.-

Det jeg nå gjør er å montere et såkalt EGR delet kit som jeg har bestillt fra USA og jeg bytter til bedre toppakning. Jeg har også bestillt ARP bolter som anbefales av powerstrokehelp.com.

Et annet problem med motoren er turboen. Det er en variabel turbo som gjør at det er godt med trykk fra bortimot tomgang. Her samler det seg mye koks og skit fra eksos og da vil ikke de variable skovlene bevege seg. Da vil det komme for mye trykk ut når du gir gass og dette kan igjen gi for høyt for slanger og f.eks. intercooler. Jeg skal demontere eksossiden å gjøre rent når bilen er på verksted.

Det som sies på powerstrokehelp.com er at man skal montere EGR delete kit, bytte toppakninger og bytte til ARP bolter. Dette har jeg som sagt nå bestillt og bilen skal begynnes på første uke i januar. Begge toppene blir sendt inn for trykktesting og full sjekk når de er av. 6.0 har aluminiumstopper i motsetning til 7.3. Derfor ønsker jeg å sjakke toppene før de blir montert igjen. Etter det jeg vet har ikke motoren vært veldig varm for det eneste som skjer nå er at kjølevannet kommer ut av ekspansjonstanken. Lokket der slipper ut trykk ved 16 PSI (1,1bar) og det er dette som er mitt store problem. Toppakningen er røket, men ikke så gale at det kommer vann i eksos. I stedet så blir det altså høyt trykk i kjølesystemet.

Ellers så ser jeg at noen skriver at den ikke er noe særlig å kjøre. Der vil jeg si meg uenig. Jeg synes den er god å kjøre, og spesielt hvis jeg skal kjøre et stykke. Til småkjøring blir det kanskje litt stort men det er ikke noe problem for min del.

Den bruker jo litt diesel selvsagt men så er det faktisk en V8 på 6 liter og 330 hk i en bil som veier 3.1 tonn :)

Får håpe motoren holder når alt er fikset :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har en f250 2004 med nøyaktig samme problemer, skal inn på verksted straks for topp pakningskifte, lurer på om du fikk alt til å virke etter reparasjon.

Hei. Jeg har en 04 f250 og denne er gjort noe med toppene, større dyser, større turbo og Tuning. Dette blei gjort på ctec på røyse jeg er ikke helt sikker på hva han gjorde med motoren men du kan jo snakke med han viss det ikke er der du skal ha den på verksted da denne har fungert smertefritt hele tiden.

04 ford f150svt lightning

88 sierra cosworth orginal

88 sierra cosworth leke/bruksbil

92 sierra cosworth orginal 4x4 rally bil

78 capri cosworth prosjekt

76 3,0 capri zakspeed bredda, snart cosworth smitta:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...