Jump to content

Mistet all kjølevann underkjøring!


daaniell

Recommended Posts

Hei! Etter litt forsiktig spinning begynte det å ryke litt fra kjølevæskebeholderen under panseret. Jeg åpnet panseret og bestemte meg for å kjøre hjem å se litt nærmere på det. Eter en 10km langkjøretur er jeg hjemme. Kjører inn i garasjen åpner panseret og sjekker beholderen. Ingenting, alt vannet borte. Tar en kikk rundt i motorrommet og finner ut at den eneste plassen som det er vann på er fra vannnbeholderen og under. Ingenting tyder på lekkasje rundt radiator. Vannet som lå på gulvet i garasjen lo under vannbeholderen. Tok av beholderen og sjekket for feil og fylte vann i kun den men den var tett. Noen som kan gi meg et konkret svar råd eller tips på hva jeg burde sjekke opp i? Skal til Svergie på tirsdag så det haster veldig!

 

Oljelampa lyste når jeg bremser, men peilet olja og den var perfekt.

 

Tusen takk for svar!

98' KA K2 Edition no 1446/3000

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Tap av oljetrykk og vannlekkasje rimer ikke med Svensketur til Tirsdag! :lol:

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

vis det er rød oljelampe så er det oljetrykket som er borte det har ikkje direkte med oljemengden så lenge det ikkje er tomt, men vis du er heldig kan det vere skade på ledning så den sveier borti stål når du bremser ellers så er det verre og da er motorhavari neste... att vann forsvant er kan toppakning, men kan prøve å bytte lokket på ekspansjonstank... vanskeli å si uten å vite mer

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

så sant ikke motoren har noen ulyder så ville jeg ikke bekymret meg så mye for den oljelampa. det er sikkert føleren som er defekt.

 

værre er det med vannet.

 

 

javel... drit i oljetrykk altså... ja mulig føler/ledning er defekt, men ville ivertfall skjekka det opp... når ulyder er kommet er det for seint...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

hvis det ikke var oljetrykk ville lampa lyst hele tiden evt så ville motoren laget stygge lyder. så derfor trur jeg ikke det er noe stort problem. ihvertfall ikke i forhold til vannproblemet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

hvis det ikke var oljetrykk ville lampa lyst hele tiden evt så ville motoren laget stygge lyder. så derfor trur jeg ikke det er noe stort problem. ihvertfall ikke i forhold til vannproblemet.

 

der tar du j.. feil oljelampa lyser IKKJE bare når det er 0 i trykk, begynner ofte på nett under 1bar trykk... så kan vere litt trykk selv om lampa lyser!! men siden det er kun ved brems så kan det tyde på ledning, men eg ville ha skjekka uansett da olja er vel ganske vikti er den ikkje...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Har da ikke sagt at den bare lyser når det ikke er trykk.Jeg skreiv at HVIS det ikke var trykk ville lampa lyst. Ikke at lampa lyser BARE når trykket er 0. Hva er det med folk å være helt anale om dagen a? Det normale for slike brytere er ca 0,3 bar. Å jeg svarte basert på det TS skreiv å han skreiv absolutt ikke at lampa lyste hele tia.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

daaniell, eneste tipset mitt er å ta kontakt med noen som er litt mere kyndig som kan se over bilen for deg. En langtur uten å finne ut/utbedre disse feilene er -ikke- anbefalt..

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Dette er status, har fått svigers som er bilmekanikere til å se på den. Vi fylte vann med frostvæske startet bilen og ventet. Intet skjedde! Jeg har kjørt 200km og vann mengden i ekspansjonstanken har ikke sunket. Så vi konkluderte med at temp måler fjæra har blitt dårlig og kjølesystem ikke sirkulerer som det skulle. Skal fjerne den imorgen så stopper jeg innom Biltema eller en forhandler og kjøper ny på vei til Sverige.alt vannet haddefordampet ut av korken, blitt til vann under panseret og drept nedover i motorrommet.

 

Som sagt så har den gått 200km knirkefritt uten at vannmengden har sunket og oljelampen lyste, så jeg erklærer bilen frisk etter jeg har bytta ternostat, men kjører imens. Så da blir det Sverige på tirsdag allikevel :D

 

Men tusen takk for alle råd, det har vært til god hjelp :)

 

 

Btw, auto correct har ødelagt innlegget mitt med noen merkelige ord, for bare beklage på dens vegne.

98' KA K2 Edition no 1446/3000

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...