Jump to content

Sierra veldig tung startet da den er kjørt litt.


Forden

Recommended Posts

Hei, har et problem med at sierraen er tung startet etter at jeg har kjørt den litt. ( feks etter å vært i butikk ) og må da dra den lenge på starteren før den starter, 5-8 sekunder, og må trykke litt på gass pedalen og finne riktig posisjon før den starter.

 

Da den er kald starter den litt lettere, men jeg må som regel starte den 3 ganger pga den dauer ut etter noen sekunder, de få gangene jeg får gitt litt gass holder den seg i gang da :)

 

Men er plagsomt at bilen bruker 5-8 sekunder på å starte. Føler folk snur seg og ler. Er dessuten veldig dumt de gangene jeg er på steder der folk sover.

 

Så kan noen komme med noen tips? :) Skal kjøpe tennplugger og prøve å skifte de bare jeg får rota meg til å skru ut en og finne ut hva som sitter der :) ( skal ha NKG )

Link to comment
Share on other sites

Tipper dere begge 2 har den elektronisk kontrollerte miljøgassern. Det er ett kjent problem med de der ja desverre. Jeg har en kollega som sleit med at han slettes ikke fikk start om motoren var halvvarm eller varm når den skulle startes etter å ha vært stoppet ei stund. Han måtte faktisk vente i flere timer før han fikk start igjen.

Jeg hjalp han med å overhale gassern, og den ble litt bedre da. Men fortsatt ikke helt bra. Men nå skal jeg hjelpe han å montere DGAV gasser :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tipper dere begge 2 har den elektronisk kontrollerte miljøgassern. Det er ett kjent problem med de der ja desverre. Jeg har en kollega som sleit med at han slettes ikke fikk start om motoren var halvvarm eller varm når den skulle startes etter å ha vært stoppet ei stund. Han måtte faktisk vente i flere timer før han fikk start igjen.

Jeg hjalp han med å overhale gassern, og den ble litt bedre da. Men fortsatt ikke helt bra. Men nå skal jeg hjelpe han å montere DGAV gasser :)

 

Ja, har den elektroniske gasseren.

 

Men er det ingenting jeg kan gjøre? bruker jo halve batteriet hver gang føles det som..

Link to comment
Share on other sites

Ja, har den elektroniske gasseren.

 

Men er det ingenting jeg kan gjøre? bruker jo halve batteriet hver gang føles det som..

Hvis forgasseren er så revva at den er uten chockevirkning, da er det ikke mye kan man gjøre.

Dersom Choken fungerer normalt - da vil jeg anbefale at du tar en titt på tenningsanlegget.

Ett av de vanligste tegnene på at en coil er svak, dårlig, gammel og utslitt er at motoren blir SVÆRT tungstartet.

 

Hvis du er villig til å risikere å ofte en tenningsmodul, så har jeg en test som avslører dette svært tydelig.

 

Ta av alle ledningene på + polen på coilen og koble disse til en ledning.

Denne ledningen kobler du så til - polen på ett annet fungerende bilbatteri som du har stående løst ved siden av bilen. Så trekker du en ny ledning fra + polen på dette batteriet og opp på coilen.

 

Du lader nå coilen opp med 24 V slik at gnisten blir dobbelt så kraftig. Hvis motoren startet lett nå, så er det nok en ny, kraftig og kostbar Amerikansk coil eller coil og tenningsforsterker, det som mangler.

 

Presiserer; dette er IKKE risikoFRITT så det er på helt eget ansvar. (men det går som oftest bra likevel ;) )

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis forgasseren er så revva at den er uten chockevirkning, da er det ikke mye kan man gjøre.

Dersom Choken fungerer normalt - da vil jeg anbefale at du tar en titt på tenningsanlegget.

Ett av de vanligste tegnene på at en coil er svak, dårlig, gammel og utslitt er at motoren blir SVÆRT tungstartet.

 

Hvis du er villig til å risikere å ofte en tenningsmodul, så har jeg en test som avslører dette svært tydelig.

 

Ta av alle ledningene på + polen på coilen og koble disse til en ledning.

Denne ledningen kobler du så til - polen på ett annet fungerende bilbatteri som du har stående løst ved siden av bilen. Så trekker du en ny ledning fra + polen på dette batteriet og opp på coilen.

 

Du lader nå coilen opp med 24 V slik at gnisten blir dobbelt så kraftig. Hvis motoren startet lett nå, så er det nok en ny, kraftig og kostbar Amerikansk coil eller coil og tenningsforsterker, det som mangler.

 

Presiserer; dette er IKKE risikoFRITT så det er på helt eget ansvar. (men det går som oftest bra likevel ;) )

 

Hvis det ikke er risikofritt er det ikke noe jeg burde prøve meg på! :P

Men er nok noe med gasseren, som om automat choken kveler den da den er varm eller noe hvis det er mulig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problemet på min 87 modell 2.0ohc <_< Kan noe med sikkerhet si at jeg har den elektronisk styrte miljøgassern da?

Jeg føler ikke at min er like tungstartet som deres, men når den har kjørt en tjue minutters tid er den ikke veldig villig til å fyre. Må ofte holde et stødig lite trykk på gasspedalen for å fyre bilen. Samtidig oser det ut en sky med oljeluktende røyk av godsaker ut i lufta :smartass:

-Ford Sierra 4dør's 2.0 OHC CL. 1987mod.

*Ford Sierra 5dør's 2.0 Doch CL. 1991mod. (Først død, derette solgt)

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke er byttet, så ja. Overgangen fra DGAV til det andre søppelet var i 84/85.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gammel tråd, men er det ikke litt kjapt å slakte forgasseren.

 

Sjekk at choken får srøm, er ikke noe sjeldent fenomen at stikket på dynamo som forsyner choken med strøm detter av.

 

Neste er å sjekke ventilklaringer, er de litt trange blir den tungstartet varm.

 

DFTH`n er en knallgod forgasser i grunnen, det er styringa av den som er problemet, som oftest kontakttrøbbel.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat det jeg skuulle til å foreslå for deg. For det var det som skjedde på min ohc for for 11 år siden. Da hadde stikket til chocken hoppet av dynamoen. Men det kan jo hende at chocken ikke fungerer for det, at fjæra i chocken ikke beveger seg. Se om spjeldene på gassern beveger seg mer og mer til loddrett stilling ettersom motoren blir varm. Hvis ikke så prøv å bytt chock fjæra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg har fått flere svar så kan jeg jo si at problemet var så enkelt som at mutterne på forgassern hadde løsnet en runde.

Så måtte bare stramme de 4 mutterne rundt gassern :)

 

Før jeg lager noen ny tråd, er det noen som vet om en bra måte å skifte antenne? min er knekt helt nede så får nesten ikke inn noen kanaler

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har klart å knekke antennefestet så har jeg skrudd av antenne med kabel og montert nytt antennefeste, kabel, og antenne. Får du ikke løs settmuttern på antenna så kan du forsiktig sage av hele antennefestet rett over gummitetningen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har klart å knekke antennefestet så har jeg skrudd av antenne med kabel og montert nytt antennefeste, kabel, og antenne. Får du ikke løs settmuttern på antenna så kan du forsiktig sage av hele antennefestet rett over gummitetningen.

 

Jeg har skrudd av den mutteren flere ganger, men må jeg skifte hele kabelen også?

Hvis jeg må det så frister det å kjøpe en boks til å ha i vinduet bak og bare legge en ny kabel til den i stedet :)

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har måtte skiftet antennefeste har ivertfall antennekabelen og feste vært i ett. Kan jo hende du finner en skjøte på kablen som ikke er så langt fra antenna da. Lenge siden jeg gjorde dette sist så jeg husker ikke helt nøyaktig om kabelen min var hel eller delt bak ved antenna.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...