Jump to content

Stille inn justerbart kamhjul på 2.0 ohc


SierraPwr

Recommended Posts

Heisann!

Har kjøpt en Kent Cams FR32 og et justerbart kamhjul fra Burton..

Åssen skal jeg gjøre det nå?

Har av toppen for toppakningsbytte osv nå.

Har funnet ut at jeg skal måle meg fram til noe, men hva og hvor?

Noen som har en guide om dette?

Edited by SierraPwr

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Selv om du ikke spør om dette.

I motsetning til FR34 så TRENGER FR32 høyere kompresjonsforhold for å fungere korrket. Ett justerbart kamdrev vil ikke kunne kompensere for den grove feilen det er å kjøre for lavt kompforhold i forhold til valgt kam.

 

Du bør derfor gjøre en seriøs vurdering av å høvle toppen og bruke den tynne blå Felpropakningen. Dette reduserer avstanden mellom veivaksling og kamaksling og da blir justerbart kamdrev helt nødvendig.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gå amok med planing om du skal gjøre det når du skal ha FR32, for da vil du ha en motor som må ha 98oktan + oktanbooster, eller E85 for å ikke banke. FR32 er faktisk laget for å bruke på nær orginal motor, og krever ingen modding av toppen for å passe. Og fungerer faktisk svært bra på orginal komp. Selv om en "porting" hjelper :) Uten planing, men med porting, grenrør, og DGAV gasser, så er 140hk mulig å nå, og faktisk oppimot 130hk med uporta topp og orginalt Sierra eksosanlegg. Og med porting mener jeg ikke å gjøre kanalene størst mulig.

Kammen trenger nok en del advance i forhold til den orginale, altså at kammen vries med klokka når man står å ser på mot motoren i fra forkant. Sansynligvis advance tilsvarende 1-2 tann på uplanet topp.

Men om du har tenkt å justere inn kammen etter mål så er du garantert ett bedre resultat fra første oppstart. Du stiller da inn motoren slik at den står i ØD på syl1 med ventiloverlapp.

Løftet på innsugsventilen på syl1 skal da være 2,18mm når ventilklaring er den korrekte 0,25mm. Etter du har kjørt inn kammen kan du nok prøve å justere den litt fram og tilbake for å se om det blir noe forbedring.

Når den er bra justert så begyner ting å skje for fult fra 2500rpm og oppover. Under 2500rpm kan den bli litt slappere enn orginalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk stilt inn kammen til det som var oppgitt på kent-cams..

Men nå er det tenninga vi ikke får til, hva bør jeg stille den til ?

Prøvde 34 grader på 4000rpm tror jeg det var. Det ble ikke bra, prøvd å stille litt fram og tilbake, men blir aldri bra.

Den holder igjen på en måte..

Edited by SierraPwr

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Selv om du ikke spør om dette.

I motsetning til FR34 så TRENGER FR32 høyere kompresjonsforhold for å fungere korrket. Ett justerbart kamdrev vil ikke kunne kompensere for den grove feilen det er å kjøre for lavt kompforhold i forhold til valgt kam.

 

Du bør derfor gjøre en seriøs vurdering av å høvle toppen og bruke den tynne blå Felpropakningen. Dette reduserer avstanden mellom veivaksling og kamaksling og da blir justerbart kamdrev helt nødvendig.

 

Har samme kammen selv,og skal bygge om til IS. men hvor mye burde man da høvle ? har hørt at høvler du mer en 1,1\2 mm så blir bilen fort varm og kan koke.. ?

Link to comment
Share on other sites

Med et velfungerende kjølesystem burde ikke det være noe problem. Har kjørt med topp som er høvla 2,5mm i ene bilcrossbilen og den kokte ikke.

Men å høvle rundt 1mm burde vel gå.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Fikk stilt inn kammen til det som var oppgitt på kent-cams..

Men nå er det tenninga vi ikke får til, hva bør jeg stille den til ?

Prøvde 34 grader på 4000rpm tror jeg det var. Det ble ikke bra, prøvd å stille litt fram og tilbake, men blir aldri bra.

Den holder igjen på en måte..

Og du er 100% sikker på at ØD merket er korrekt?

Hvis du har en god gammel Bosch fordeler så løsner du slangen til vakumklokken, ruser motoren til 4000 o/min og justerer tenningen til noe mellom 34 og 38 grader. Hvis du har ikke har en slik fordeler, så kan du sette bilen på bukker, skru av bakhjulene, sette den i 4 gear, bremse med venstrefoten, gi full gass og holde motoren på 4000 o/min mens en kompis leser av tenningen. Den skal være fra 34 - 38 grader. Det MÅ være FULL gass.

 

Hvis dette ikke gir det gode resultatet så ligger feilen andre plasser.Feil komp., feil kamtiming, feil AFR, dårlige tennplugger osv.

Husk at trimkammer øker kravene til omgivelsene. Stort og godt luftfilter og eksosanlegg med 0-motstand må anbefales vurdert.

 

Har samme kammen selv,og skal bygge om til IS. men hvor mye burde man da høvle ? har hørt at høvler du mer en 1,1\2 mm så blir bilen fort varm og kan koke.. ?

For sikkerhets skyld, mener du FR32 nå?

Hvilken toppakning skal du bruke? Er motoren i deler eller i bilen?

Hvordan lyder oppsettet forøvrig? Luftfilter, Forgassere, topp, Grenrør, Eksos?

Hvis man ender opp med det resultatet som du har hørt om der, da har man gjort flere feil.

Korrekt utført er ikke problemer ett tema.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

For sikkerhets skyld, mener du FR32 nå?

Hvilken toppakning skal du bruke? Er motoren i deler eller i bilen?

Hvordan lyder oppsettet forøvrig? Luftfilter, Forgassere, topp, Grenrør, Eksos?

Hvis man ender opp med det resultatet som du har hørt om der, da har man gjort flere feil.

Korrekt utført er ikke problemer ett tema.

 

 

ja, FR32.har den liggendes. blokka vil nok stå i bilen, men toppen skal byttes.planen med den er å høvle å porte den.skal sette inn doble ventil fjærer hvis det er mye å hente ut av de iforhold til orginale.blir også satt på justerbart kam drev. Topp pakning har ikke jeg bestemt meg for enda, holder orginal ? Grenrør og 2,5" eksos har jeg også liggendes. Luftfilter blir vel biltema filter med en liten slange som skal gjøre så den får bedre luft.

 

er det ikke slik at de som skal ha denne kammen på is får problemer med dyser ??? isåfal, hvilke dyser må man ha da ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har høvla toppen min 1,5 mm skal da ha et komp forhold på 10,2-1. Ekspertene sier at 10,5-1 er maks du bør gå opp til før du forsterker bunndelen av motoren dvs smidde stempel i første omgang.

Jeg har kent FR 34,4-2-1 grenrør,2" anlegg og Weber 38 DGAS.Motoren føles sterk og drar fra 1000 til ca 6300 rpm.FR 32 er nok noe "villere"på høyt turtall.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker FR32 ilag med IS innsprøytning så er dyser og lmm for små når alt er justert slik det skal være. Fr32 er i motsetning til FR30 og FR34 ikke laget for å passe ilag med begrensingene til innsprøytninga.

 

Banker det noe med soppas høy komp til FR34? Hvor mye tenning kan du ha på fullgass på 4000rpm uten at det banker?

Tror faktisk en FR33 kunne vært ett alternativ for deg, eller kanskje GTS2 om du modder toppen litt.

Fikk stilt inn kammen til det som var oppgitt på kent-cams..

Men nå er det tenninga vi ikke får til, hva bør jeg stille den til ?

Prøvde 34 grader på 4000rpm tror jeg det var. Det ble ikke bra, prøvd å stille litt fram og tilbake, men blir aldri bra.

Den holder igjen på en måte..

 

Om den ikke er ihjelplana, eller mye høyere komp på noen andre måter, så prøv direkte med 38 grader på 4000rpm og fullgass. Om komp er helt orginal og du kjører 98 oktan så kan det hende den tåler opp mot 40 grader.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med banking med topp som er høvlet 1,5 mm sammen med FR34 kammen.Tenningslampa mi er ute av drift,så tenninga er stilt på gefylen.Toppen jeg har er fra en 85 modell Sierra IS.Samtidig som den ble høvlet ble den også portet.En såkalt streetporting.Skulle flowe nok til 170 hk+ ifølge han som gjorde jobben.Det er også satt inn 45,5 mm og 38 mm ventiler med bronse styringer.Org ventilene er 42 og 36 mm.

Det neste som står på ønskelista nå er MC gassere fra Yamaha R1 eller Kawasaki ZX9R (eller noe i den dur).Dette skal vere bedre enn dobble Webers både når det gjelder ytelse,bunndrag og bensinøkonomi.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Skulle kanskje det,men bilen er veldig grei slik den er nå da.Trekker på 5 gir over alt,forbikjøringer uten hysterisk turtall og bruker ikke mere bensin enn en 1,6 l OHC (ca 0.75 l/mil på langkjøring) og 0-100 km/t går unna på 7,3 sek.Altså en småsprek Taunus.Men det hadde jo vert greit med en motor som var villig opp til 7500 rpm også da.Nå gir den seg på ca 6-6500 rpm.

Har tatt 3 kg av svinghjulet også så en villere kam hadde sikkert gjort seg.

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med banking med topp som er høvlet 1,5 mm sammen med FR34 kammen.Tenningslampa mi er ute av drift,så tenninga er stilt på gefylen.Toppen jeg har er fra en 85 modell Sierra IS.Samtidig som den ble høvlet ble den også portet.En såkalt streetporting.Skulle flowe nok til 170 hk+ ifølge han som gjorde jobben.Det er også satt inn 45,5 mm og 38 mm ventiler med bronse styringer.Org ventilene er 42 og 36 mm.

Det neste som står på ønskelista nå er MC gassere fra Yamaha R1 eller Kawasaki ZX9R (eller noe i den dur).Dette skal vere bedre enn dobble Webers både når det gjelder ytelse,bunndrag og bensinøkonomi.

Den motoren der fortjener noe i retning av GTS2. Siden du har skiftet ventiler så takler den nok litt mere løft enn orginalt og flower sikker bedre på høyt løft enn orginalt, så jeg ser ikke poenget å ta veien innom FR32 eller FR33. Du har ca samme ventilstørrelser som jeg skal bruke ilag med GTS2, og toppen min takler akkurat løftet uten å modde den for høyere løft.

Eventuelt GTS1 for bunndraget sin del.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Leste i en OHC trimmebibel at OHC motoren bør ha kam med mye løft og lite duration.Og det var da jeg fant ut at FR 34 kunne passe bra:duration 263 in og ex.Løft 12,6 in og 12,3 ex.GTS 1 høres også fornuftig ut med duration 294 in og ex.Løft 12,8 og 12,5.

Forsto det slik at så veldig mye over 300 grader duration ikke var opptimalt på disse motorene.

Men dersom jeg skulle komme på å bytte kam en gang i fremtiden så må jeg vel finne noe annet å mate motoren med også? Eller hvor mye kan jeg forvente å få ut med en Weber 38 DGAS som jeg har nå?

Har et FORD MOTORSPORT innsug for to dobble IDF på lager,men tror jeg ville brukt MC gassere forrann to gammeldagse Webere.

Bunndelen av motoren er Sierra IS 87 modell (toppen IS 85 mod) og org 205 bunndelen er ikke bygget for mere enn 7500 rpm.Skal en ha høyere turtall må en vel bruke en formue der også.Hadde ikke tenkt meg å koste noe på bunndelen (foreløbig i alle fall).

Taunus MK III

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke er ihjelplana, eller mye høyere komp på noen andre måter, så prøv direkte med 38 grader på 4000rpm og fullgass. Om komp er helt orginal og du kjører 98 oktan så kan det hende den tåler opp mot 40 grader.

Skal jeg dra ut vakuumen som går fra hjernen til innsuget? turtallet endrer seg litt da jeg gjør det.. Eller er det bare på den gamle typen?

Den er ikke plana noe.

Sette den på bukker med brems og fullgass? Har en dårlig clutch, må nok bytte den først isåfall :L

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Du har den store hjernen montert på innerskjerm? Mulig du ikke får helt rett tenningskurve med den. Og 5800rpm er litt i laveste laget turtallsperre på en trimmet motor.

Men ja, ta av slangen og plugg den midlertidig med skrujern eller en skrue mens du stiller tenning. Med denne så trenger du ikke å jekke opp bilen og belaste motoren, da holder det at du ruser opp motoren til 4000rpm og holder den der.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Du har den store hjernen montert på innerskjerm? Mulig du ikke får helt rett tenningskurve med den. Og 5800rpm er litt i laveste laget turtallsperre på en trimmet motor.

Men ja, ta av slangen og plugg den midlertidig med skrujern eller en skrue mens du stiller tenning. Med denne så trenger du ikke å jekke opp bilen og belaste motoren, da holder det at du ruser opp motoren til 4000rpm og holder den der.

Jepp :)

Så hvis jeg har i vakuumen så bør jeg ikke belaste motoren, men uten så må jeg?

Golf 1 GTI 83' 2.0 16v, Golf 2 GTD 86' "Purka", Golf 1 Cab Gti 87', Caddy 1 85' 1.8 16vt, volvo 240 87'

X-Biler: Ford Sierra is 86', Corrado G60 91', MB 200 85', Golf 1 Gti 83', Golf 1 83', Golf 2 Gtd 87', Hyundai Pony 94'

Link to comment
Share on other sites

Kan vel heller bruke ordvalget at om du tar av vakumet så trenger du ikke belaste motoren mens du justerer. Med f.eks en IS så må man belaste motor for å være sikker på at det blir rett om man justerer på denne motoren.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...