Jump to content

Polyforinger øvre Bærearm


Gess

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt og montert polyforinger i øvre bærearmer på Granada opphenget mitt. Foringene kom på plass uten problem, men jeg ble litt overrasket når jeg skulle sette armen fast på traversen. Det mangler rett og slett 5mm på hver side. Hylsene treffer ikke røret i traversen. Jeg har ikke lyst til å trekke til så mye at dette drar seg sammen. Jeg regner med at bærearmene ikke har godt av å bli klemt sammen slik. Er det andre som har vert borti lignende ved montering av polyforinger? Det jeg har gjort er å demontere en originalforing og tilpasset hylsen fra denne slik at jeg bruker 5mm tykke skiver fra den. Det ble litt slipearbeid, men jeg tror det skal fungere greit alikevel.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg også kjøpte foringer til hele understellet på grandisen min å fikk akkuratt den samme feilen på de øvre bærearmene fremme at det rett og slett mangler en bit så la imellom 3-4 skiver og då gikk det fint;)

Granada 84 mod 2,9i 24v

Audi A6 96 mod 2,5 tdi q

Link to comment
Share on other sites

OK. Her er svaret:

 

Hylsa (der bolten går) i orginalforingen er 39mm og 38,5mm på polyforingen.

 

OA lengde er 39 på polyforingen og 43 på orginalforingen.

 

MEN; de overskytende 4mm på orginalforingen er GUMMI. Det betyr at når du drar til orginalforingen vil du presse gummien inn slik at distansen blir tilnærmet lik hylsa på 39mm. Det betyr at det i utgangspunktet ikke skal være nødvendig med skiver, men det skal heller ikke gjøre noen forskjell mhp. funksjonen å bruke det.

 

MVH RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg får ta med meg skyvelære og sjekke litt. Slik det virket på meg var at hylsen rett og slett var for kort og at jeg måtte trekke sammen armen for å få det til å sitte ordentlig. Men jag hadde ikke så lyst til å klemme sammen øvre bærearm mer enn jeg måtte. Slik som det nå er montert kan det faktisk se ut til at mutteren ikke har kommet langt nok inn på bolten. Jeg mener å huske at det skal stikke noen gjenger gjennom mutteren, slik at låsesplinten kommer på plass. Slik er det ikke nå, men så har jeg heller ikke trekt dette godt til.Men poly er jo heler ikke så mykt som gummi.

 

Tror jeg skal kikke litt nærmere på dette og poste på nytt. Jeg skal iallefall sjekke opp i de lengdene du nevnte RS, regner med dette går seg til.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått sumlet meg til å måle litt på foringene, og her er det jeg fant:

Original foringen har innerhylse på 41mm mot 38 mm på den nye. Ytterhylsen på originalforingen stikker 17mm inn i armen mot 16 mm på den nye.

På utsiden av armen er originalforingen 9mm mot 11 mm på den nye. Inner hylsen på originalforingen stikker 5mm innenfor Ytterhylsen på originalforingen i motsetning til på den nye der hylsen er 2mm innenfor foringen. Det som blir resultatet er at innerhylsen på den nye foringen begynner 2mm for langt utenfor armen og derfor slutter ca 5mm før den burde. Jeg mister da 10mm med hylse. I tillegg er bolten som skal holde alt sammen litt i korteste laget da foringene bygger mer på utsiden av armen enn de originale gjorde.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Åssen fabrikat er dette?

Kjøpte og monterte SuperFlex poly.foringer (mørke blålilla) i bærearmer for ca 7-8 år siden.

Virket med det samme som at jeg måtte legge til skiver på øvrearmene, men skrudde bare til og det satte seg fint.

 

05122009220330.jpg

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja, enten så må du legge inn avstandsbiter slik jeg gjorde, eller så må du bare stramme til slik grandisjohn gjorde.

Først så hadde jeg to biter, en på hver side, men da fikk jeg ikke mutteren langt nok nedpå til at jeg kunne få inn låsesplint. Jeg tok vekk den ene og da ble det helt fint. Jeg ville sjekket om det er nødvendig med mellomlegg, stram mutteren til det sitter, og så ser du om låsesplinten låser eller ikke. Dersom låsesplinten er alftor langt over mutteren er det jo bare å måle hvor langt ned det er til bunnen i hakkene på mutteren og så legge inn mellomstykker som passer. Vær obs på at det kan være diameterforskjell på hylsen og hullet i de nye foringene og i de gamle slik at mellomstykkene må kones litt i enden.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med vanlige skiver er at ytterdiameteren blir for stor slik at skiven dytter mot foringen. Derfor laget jeg til ringer av hylsen fra en gammel foring og konet de litt i enden. Mye styr med vinkelsliper :-)

Jeg synes også at Superflex kunne tatt seg litt bedre tid med målene slik at dette ble 100% bolt on. 

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...