Jump to content

Turboskifte 1,6 tdci 2006


jacksonjn

Recommended Posts

der er et par ting du skal vide når det der 1,6 tdci.

 

men først et par spørgsmål.

 

hvordan ved du at turboen er ved at dø ? hvad er symtomerne.

 

hvor mange km har den kørt. og hvor langt køre du normalt ved hver opstart.

 

nu er der mange her i danmark der fejlaktigt har købt en diesel når de nu skulle have købt en benzin bil i stedet. dette gør at der ophober sig meget sod i olien, og med 20000km service interval sammen med at bundkaret i vores 1,6 tdci ikke kan tømmes helt,gør at der er slam i bundkaret, sugefiltret til oliepumpen slemmes til og så er der 2 filtre i forbindelse med smøringen på turboen som stopper til. alt dette giver en defekt turbo pga manglende smøring, jeg kender til en del værksteder i danmark som har byttet turbo, og skiftet den igen pga de har overset oliemængden til turboen, ford har foreskrifter or liemængden til turboen.

 

har du spørgsmål så kik på www.ford-focus.dk det er gratis at blive medlem, og de kan nemt fortælle dig hvad du behøver at vide.

 

jeg har selv en fiesta 1,6 tdci fra 2008 som har kørt 210000km nu (har haft den fra ny) men pga mine meget hyppige olieskift og mange lange ture har jeg endnu ikke haft problemer med det.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

Som møffe sier, så er det en hel haug med deler, vi skifter ved turbo havari. Er et eget skriv på hva man skal skifte der. Oljesila i banjo koplingen til turbo, er ofte tett

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

 

Jeg har vært hos forhandler og dem har sagt at jeg bør skifte.

Turboen mister effekt når jeg kjører langt men hvis jeg skrur bilen av og på igjen så er problemet borte, det er sot rundt turboen. Flere symptomer har jeg ikke fått med meg..:)

Jeg kjører mest til og fra jobb så det blir 10-15km hver vei. Bilen har gått 165000km, regner med at turboen også har gjort det.

Jeg hadde oljeservice på bilen forrige mnd.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal en mekanisk del, som en turbo er, bli bra igjen etter man skrur av og på bilen ?

Nei, tipper det er noe feilkoder som gjør at bilen går i nødmodus som slettes ved ny oppstart. Kan være lekkasje et sted, som gjør at bilen føler noe er feil, og setter inn nødprogram. Ta en diagnose først, så slipper du å bytte noe som KANSKJE ikke må byttes.

 

Er det focus som sliter med sprekt turbo->intercooler rør ?

Link to comment
Share on other sites

du skal nok kikke på din egr ventil i stedet. det gør nemlig det du beskriver til at starte med inden den sætter sig helt fast.

 

Som møffe sier, så er det en hel haug med deler, vi skifter ved turbo havari. Er et eget skriv på hva man skal skifte der. Oljesila i banjo koplingen til turbo, er ofte tett

 

der er 2 filtre, kan bare ikke huske hvor den anden sidder.

Link to comment
Share on other sites

du skal nok kikke på din egr ventil i stedet. det gør nemlig det du beskriver til at starte med inden den sætter sig helt fast.

 

 

 

der er 2 filtre, kan bare ikke huske hvor den anden sidder.

 

Du har sikkert rett der, en stund siden jeg har gjort jobben, og nå er det ferie tid.

 

Kverna: Stemmer det med turbo røret, som går ned langs radiator, det sprekker rundt en sveis til en feste brakett. Har ikke bytta noen turbo her, uten at det er stor slark i akslingen, den er knekkt, eller at mutteren på kompressor sida, er falt av, dette har jeg vært borti flere ganger. Kan vell være de mener vct delen, soter seg fast, noe som er mer vanlig på Mondeo og Transit

Link to comment
Share on other sites

Jeg får feilkode: p2002 (participate trap efficiency belte threshold bank 1)

 

Spørsmålstegn!!

 

Du har DPF ja (Diesel partikkelfilter). Kan være differensialtrykkføleren, har skiftet en del av disse. Har det vært etterfylt tilsetningsstoff (EOLYS176) for PDF i det siste? Dette skal gjøres hver 60 000 km, samtidig skal man inn i servicefunksjoner og nullstille denne. Sjekk opp dette før du skifter turbo

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...