Jump to content

GT3071r dynopapirer?


armani

Recommended Posts

@ford-racing:hvilket eksoshus hadde du på når du bremset OHC`n?

 

Laget en kapp sammenligning på arreis78 sitt bremsepapir og ford-racing sitt (kjapt og gæli og ikke til særlig sammenligning) og det er litt spennende å se hva en 4-ventilert leverer i forhold til en 2-ventilert.

Kjekt å se.

 

Dette blir ikke helt presis, men; Her kan man se hva som kan oppnås med större motorvolum med 2V topplokk. Riktignok Volvo denne gangen, men prinsippet er det samme på alle motorer. 

 

c8wtIjC.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er foresten grafen over ohc motoren.

 

skal se om jeg finner et av cosworth motoren også.

 

IMG_1183.jpg

 

Det her ser jo bra ut det, blir spennende å se papirene fra Cosworthen. Vurderer du lettere diffutveksling?

Jeg har prøvd mange forskjellige, men endte opp på 3,91:1. Det har sykt mye å si, kommer selvfølgelig helt ann på bruk..

@ford-racing:hvilket eksoshus hadde du på når du bremset OHC`n?

 

Laget en kapp sammenligning på arreis78 sitt bremsepapir og ford-racing sitt (kjapt og gæli og ikke til særlig sammenligning) og det er litt spennende å se hva en 4-ventilert leverer i forhold til en 2-ventilert.

Fint å se forskjeller, hadde tenkt å hinte frem om det faktisk er 2-ventil teknikken vs 4-ventil teknikken som "gjør" forskjell?

Tror det har med mye av valg av deler og selvfølgelig hva som prioriteres ;)

 

Fikk jo greit svar av mr.1000 litt lengre ned, ser faktisk ut som den nederste linjen er fra bilen min for et par år siden. Så har utviklet i riktig retning, men laangt opp til den svensken... :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...ser faktisk ut som den nederste linjen er fra bilen min for et par år siden. Så har utviklet i riktig retning, men laangt opp til den svensken... :D

Det stemmer. Nja, ikke såå langt. Utrolig hva en 84 mm strokerveiv tilförer. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Her er foresten grafen over ohc motoren.

 

skal se om jeg finner et av cosworth motoren også.

 

IMG_1183.jpg

Hvordan går det med det "nye" prosjektet? Er det noe fremgang på den nye YB`n?

 

Har du papirer på mappingen fra Cosworth motoren fra tidligere, kan vi får se?? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sierra Cosworth med original innsugsmanifold og original 4x4 eksosmanifold med en Custombygget Garrett GT3071R Turbo.

Portet topp og BSRT7+ kamkit tilpasset 4x4 eksosmanifold.

Mappet av RS Tuning Bergen den 4. july 2020.

Nesten 570 Nm og 450 hp målt på Nav og hele 309,5 Hp på NAV v/ 4000 o/min. målt på Nav på svep på ren pumpebensin uten tricks. Vi gratulerer. :D 

Når motoren ble holdt igjen på 3500 o/min. klarte man hele 2,5 BAR ladetrykk uten surge med denne customturboen med 7/14 bladet Billett kompressorhjul. Gasspedalen ble da sluppet opp fordi alle synes at det var høyt nok. ;) 

fuLTXLE.jpg

"Den teoretiske sugemotorens prestasjoner" kan fremstilles slik: 
01dk61U.jpg
Dette betyr over 300 hp målt på Nav med kun 1,0 BAR ladetrykk. :)  

PUrhsvc.jpg

 

Edited by RS 1000
  • Like 5

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, RS 1000 skrev:

Sierra Cosworth med original innsugsmanifold og original 4x4 eksosmanifold med en "massert" GT3071R Turbo.

Portet topp og BSRT07+ kamkit tilpasset 4x4 eksosmanifold.

Mappet av RS Tuning Bergen den 4. july 2020.

309,5 Hp på NAV v/ 4000 o/min. målt på Nav på svep. Vi gratulerer. :D 

Nesten 570 Nm og 450 hp målt på Nav på ren pumpebensin uten tricks.

Når motoren ble holdt igjen på 3500 o/min. klarte man 2,5 BAR ladetrykk uten surge. Gasspedalen ble da sluppet opp fordi alle synes at det var høyt nok. ;) 

fuLTXLE.jpg

Siden det et min bil så får jeg bare si takk, takk. 

Det har vært 4 år med testing og oppgraderinger, myye frustrasjon og feiling. Men har har helt siden jeg kjøpte meg en Cosworth hatt ett mål om å få ett slik resultat som ble oppnådd denne gangen. 

Dette var egentlig begynnelsen med å kaste deler til å nedgradere til Cosworth original. :D

KmMQxtL.jpg

Edited by arreis 78
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2012 den 13.57, armani skrev:

Jeg har fjernet turboladeren fra denne modellen, for jeg ønsker å tilpasse modellen først. Samt finne ut hva den klarer å flytte av luft i starten. Kjekt med tilbakemeldinger, kanskje jeg klarer å endre det til å stemme mer. Dette er grunnlaget for at jeg ønsker å se dynopapirer :)

 

edit:

Modellen vi kjører på SINTEF med korrekt forbrenningsforløp (Wiebe-funksjon kalibrert etter målinger fra maskinrommet) er så og si identisk med den virkelige maskinen, så simuleringene der stemmer. Softwaren brukes av Rolls Royce (Bergen Diesel) her i Norge også.

Jeg mangler dette til Cosworth-motor, èn slik sensor er ikke akkurat gratis 😕

Nå har du sett dynopapirer på GT3071R, selv om det er 8 år etter. He, he..

Kan du ikke dele litt av det "nye" prosjektet du holder på med her da? Hvis du er åpen for mange meninger vel å merke:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/6/2020 at 10:28 PM, arreis 78 said:

Nå har du sett dynopapirer på GT3071R, selv om det er 8 år etter. He, he..

Kan du ikke dele litt av det "nye" prosjektet du holder på med her da? Hvis du er åpen for mange meninger vel å merke:D

Hehe, jeg poster nå litt mens jeg holder på :-)

 

Andreas

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selv om det ikke er GT3071R turbo, men en gammel Precision 5758 med T4 A/R0.58 turbinhus, så vil jeg dele ett resultat.
Först med "heftige og gromme" tradisjonelle turbotrimkammer.
OyHL8ti.png

Så ble kammene byttet ut med Bergen StreetRacing Team sine BSRT07+ kammer på innsug og eksos og motoren ble ettermappet:
P03VSLR.jpg

I nabolaget 150 hk effektökning på 4000 o/min og 4500 o/min. 
Toppeffekten ökte ikke fordi turboen var HELT tom. :) 

Det siste pullet framstilt i stående utgave. 
vUZGqXG.jpg

Holder i praksis 500 hp fra ca. 6300 o/min til ca. 7300 o/min. 

195 Nm og 175 hk fra "den teoretiske sugemotoren" målt på NAV. 

Edited by RS 1000
  • Like 5

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbakemeldingene jeg har fått bekrefter det ja. :)
Mye smiling, latter og glede slik jeg forstår det. :D  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke rett og slett ikke om eieren vil kringkaste så mye om hvem og hvor o.s.v., men det kan virke som om du ikke er så værst informert. ;) 
Hvorfor tipper du på en slik bil og farge?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende saker det der ja! 

Grattis til eieren, kuult å se at moment, spool up og kjørbarhet prioriteres. Disse millde kammene hever resultatet laaangt videre enn ville racing kammer. 

Nå begynner det å bli noen praktiske resultater å vise til der det stemmer med 100% nøyaktighet.. 

Link to comment
Share on other sites

En örliten smakebit. :)
 

 

Edited by RS 1000
  • Like 5

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Så hyggelig. :) Det stemmer. Grunnen er at dette er helt nytt og kun 2 mann kjörer med BSRT07+ kammer for öyeblikket. Javisst. 

Etter å ha studert det meste av kamkataloger i flere år, ble det  oppdaget ett hull i utvalget i kamakslinger til Cosworthmotorene. Det manglet noe mellom milde kammer til milde gatemotorer og ville kammer til racemotorer. Ikke overraskende fantes det altså ingen kamakslinger som var designet til bruk i ekte gatebiler som tidvis bedriver Street Racing på kronglete vestlands veier med 450 - 550 hp motorer. :lol: I ett forsøk på å korrigere dette ble BSRT07+ kammene tatt frem, fordi en motor som er velfungerende under slike forhold, i praksis vil oppleves som velfungerende, effektiv og morsom under alle forhold. 

Hovedgrunnen var at flere Cosworth eiere har tatt kontakt og spurt om råd og hjelp etter at de er direkte misfornöyd med resultatene som f.eks BD16+ og div. "gromme" kamakslinger anbefalt av div. motorbyggere, profiler og eksperter  har gitt dem i praksis.

Her ett typisk eksempel på hvor forferdelig galt det kan gå.:

YJvjOGi.png?1

Selv ikke glimrende EFR7064 klarer å prestere under slike forhold. :( 

I beste tilfellet blir det "Flotte tall" for motorbyggeren, men totalt fravär av kjöre- eller eierglede for eieren, höyt forbruk, umulig å få EU godkjent osv osv. 

Noen burde derfor gjøre noe.
BSRT står for Bergen StreetRacing Team og 07+ var ment å vise til at de er noe vassere enn Kentcams sine fine, gode, milde Ahmed Bayjoo spec. AB07 kammer som er designet for bruk i originale og uåpnede motorer og effekter opp til ca. 400 hp. 

BSRT07+ kammene er rene Custom kammer som må produseres på bestilling og de som er seriöse og skal ha slike kammer kan kontakte Bergen Street Racing Team på facebook eller meg her. :)  

Edited by RS 1000
  • Like 6
  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Escort RST WRC skrev:

 

Hva syntes du da? Funker det bra? Regner med at det er du som kanskje er kartleser.. 

Fornøyd med opplevelsen hvordan en god gammel Cosworth kan fungere? 

Hva med resten av delene som er brukt, er det lov å spørre om det? Innsug, eksosmanifold, bunndel etc etc? 

Intercooler og tenningsanlegg? 

Kompresjonsforhold? 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, arreis 78 said:

Hva syntes du da? Funker det bra? Regner med at det er du som kanskje er kartleser.. 

Fornøyd med opplevelsen hvordan en god gammel Cosworth kan fungere? 

Hva med resten av delene som er brukt, er det lov å spørre om det? Innsug, eksosmanifold, bunndel etc etc? 

Intercooler og tenningsanlegg? 

Kompresjonsforhold? 

Det hadde värt flott om du kunne gjort noe lignende. :) 
Kunne tenkt med å se speedometeret på din bil fra du gir full gass på 3. gear i ca. 50 km/t. og drar den til turtallsperren. :) 

 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 8/28/2020 at 9:06 PM, arreis 78 said:

Hva syntes du da? Funker det bra? Regner med at det er du som kanskje er kartleser.. 

Fornøyd med opplevelsen hvordan en god gammel Cosworth kan fungere? 

Hva med resten av delene som er brukt, er det lov å spørre om det? Innsug, eksosmanifold, bunndel etc etc? 

Intercooler og tenningsanlegg? 

Kompresjonsforhold? 

Det stemmer :) 
Og ja, det fungerer så til de grader!
Spesielt i forhold til hva det gjorde med de andre kammene. Ja, motoren hadde mye effekt, men man merket at man måtte vente på ladetrykk.
Og det er absolutt ikke ideelt på en bil man skal ha gleden av på veien.

 

Det er mange spreke Cosworth'er rundt omkring, og jeg skal ikke påstå at denne slår alt.
Men når den passerer 300hk på 4000omdr, og har max effekt hele veien fra 6300-7300omdr, og 500nm+ over 7000omdr, ja da går det godt :D 
Ingen tvil om det!
Slik den er nå, så snur jo ikke effektkurven heller, og man opplever den som enormt sterk i toppen siden den har så mye moment også på høyt turtall.

Kammene står i grunnstilling etter spec fra RS1000. Så med 3,91 utveksling så går det virkelig unna :) 


Det som ville forbedret potensiale enda mer på denne, er turbo/grenrør.
Det er en 8(?)år gammel turbo med teknologi fra svunne tider hehe, en Precision 5758 glidelagerturbo med a/r 0.58 T4 åpent turbinhus.
Grenrøret er et rustfritt kinarør med divided-løsning, og uttak til wg på hver side. Så det er absolutt ikke en optimal løsning.
Det er kun 3" downpipe, og rør fra ekstern wg kommer inn igjen på eksosen ca. nede ved gulvet.
Så dette er jo langt i fra en optimal løsning, og derfor ble jeg så til de grader overrasket over hvor godt det nå faktisk fungerer :D 

Men her vil det bli forbedringer etterhvert, men akkurat nå er han kjempefornøyd med at bilen fungerer godt, og kan ut å kose seg med den :) 
Dette er jo en bil som har gått med dette oppsettet på over 2bar, utenom kammene som ble montert i år, i flere år, og fungert knirkefritt.

Så det er ikke noe som er kastet sammen, velbygd bil :) 

Det er Ross Racing smidde stempler med bowl og dype ventillommer, og H-profil råder i std. lengde.
Komp er ca 7,8:1, og erfaringen etter bremsingen er at denne kunne med fordel vært senket en del
Gruppe A-pakning og ARP studs. Ingen longstuds eller foringer her.
Det er Hart innsug, org. gasspjeld og Airtec 100mm intercooler.
4stk 1000cc Bosch dyser og Vipec V44 sprut. Ladetrykk styrt via sprutet.
Det er brukt 4stk vanlige Audi-coiler og NGK BCR8ES plugger med std. åpning, og gnist var ikke et tema selv på 2,3bar.
Kan også nevnes at det forrige settet med Bosch plugger har han kjørt med i flere år siden motor ble bygget :D 
Og ble kun skiftet før bremsing, for å være sikker på at den hadde friske plugger til bremsingen ;) 

 

Edited by Escort RST WRC
  • Like 2
  • Thanks 1

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, RS 1000 skrev:

Det hadde värt flott om du kunne gjort noe lignende. :) 
Kunne tenkt med å se speedometeret på din bil fra du gir full gass på 3. gear i ca. 50 km/t. og drar den til turtallsperren. :) 

 

Det burde jeg ha gjort i dag, siden det ble en rimelig bra tur, men får se neste gang. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...