Jump to content

Nye regler (19 jan 2013) for trekking av tilhenger


admiralen

Recommended Posts

NYE REGLER FRA 19. JANUAR 2013

Etter at førerkortforskriften er endret i tråd med EUs 3. førerkortdirektiv, kan fire førerkortklasser være aktuelle når man vil trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter bil i klasse B.

 

Klasse B

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

 

Klasse B kode 96

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 3501 - 4250 kg. Kode 96 oppnås etter gjennomført obligatorisk opplæring på 7 timer, og uten noen førerprøve.

 

Klasse BE

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 4251 - 7000 kg. Er nødvendig for trekking av tilhenger som ikke er lovlig med klasse B eller klasse B kode 96, men samtidig må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Klasse BE fås etter obligatorisk opplæring og bestått praktisk førerprøve.

 

Klasse C1E

Selv om trekkbilen tilhører klasse B, må føreren ha klasse C1E når tilhengerens tillatte totalvekt overskrider 3500 kg.

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gå inn på sidene til SVV og les der dere, for det er ikke så enkelt som det står i første post her ;)

Står bla at regelen for klasse B fortsatt gjelder fordi om man har kode 96, så forstå det de som kan :P

 

CE Duger enda iallefall, det er godt...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på sidene til SVV og les der dere, for det er ikke så enkelt som det står i første post her ;)

Står bla at regelen for klasse B fortsatt gjelder fordi om man har kode 96, så forstå det de som kan :P

 

Så vidt jeg kan se så gjelder reglene for klasse b (som blir endret..) bortsett fra at bilens totalvekt+hengerens totalvekt kan være fra 3501kg-4250kg.

 

Nye klasse B:

Tilhengerens totalvekt kan likevel ikke være mer enn Maks tillatt hengervekt (3500kg)- bilens totalvekt.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått de nye reglene så kan man dra en sierra 4x4 sedan ca. 1320kg med en Mondeo mk3 med kun førerkort B (mao. man trenger hverken B kode 96 eller BE).

 

Mondeo mk3 130hk TDCI kan dra 1800kg evt. 2000kg (avh. av modell) og har en vogntogvekt på ca.3450 evt. 3750kg. (avh. av modell)

 

Med en biltralle som veier 390kg (http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=tilhengere&page=spec_ct136g) og med totalvekt på 1800kg får man lastekapasitet på 1410kg

 

En Mondeo mk3 veier mindre enn 1500kg + 1800kg henger m/last = 3300kg og innenfor både vogntogvekten til bilen og til hengervekten.

 

Regelen om at bilens vekt må være tyngre enn henger faller jo bort!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått de nye reglene så kan man dra en sierra 4x4 sedan ca. 1320kg med en Mondeo mk3 med kun førerkort B (mao. man trenger hverken B kode 96 eller BE).

 

Mondeo mk3 130hk TDCI kan dra 1800kg evt. 2000kg (avh. av modell) og har en vogntogvekt på ca.3450 evt. 3750kg. (avh. av modell)

 

Med en biltralle som veier 390kg (http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=tilhengere&page=spec_ct136g) og med totalvekt på 1800kg får man lastekapasitet på 1410kg

 

En Mondeo mk3 veier mindre enn 1500kg + 1800kg henger m/last = 3300kg og innenfor både vogntogvekten til bilen og til hengervekten.

Regelen om at bilens vekt må være tyngre enn henger faller jo bort!

 

Glem alt, jeg roter.. Skal jeg kunne dra maksimalt med min bil på klasseB blir regnestykket

3500-1780=1720kg totallast henger. Henger+Bil 1780+1720= 3500kg mao det går akkurat innafor

klB.

 

Men i regnestykket ditt må du ta med totalvekta til Mondeoen som nok er mer enn 1500kg..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Tror du har rett, må ha B kode 96 for mondeoens totalvekt er 2165kg

 

3500kg - 2165kg = 1335kg

 

Jepp, gikk på en smell selv der ser jeg. Min bil har totalvekt på 2285..

 

Regnestykket blir da 3500-2285=1215kg. Mao ca det samme som etter nåværende regler..

 

Men hvordan blir regnestykket med kode 96 da?

Total vogntogvekt kan være opp mot 4250, men regnes hengervekt utifra samme maksimum på 3500kg???

Eller blir det 4250-2285=1965kg i mitt tilfelle? Det hadde gjort BE overflødig da bilen kun kan trekke 2tonn..

Herregud for vag info fra satans vegvesen da..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir BE i forhold til en nedregga lastebil som er under 7500kg? bilfrakter 7490kg.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jepp, gikk på en smell selv der ser jeg. Min bil har totalvekt på 2285..

 

Regnestykket blir da 3500-2285=1215kg. Mao ca det samme som etter nåværende regler..

 

Men hvordan blir regnestykket med kode 96 da?

Total vogntogvekt kan være opp mot 4250, men regnes hengervekt utifra samme maksimum på 3500kg???

 

Skjønte ikke hva du mente her? Hengeren jeg har linket til ovenfor har totalvekt på 1800kg

 

Eller blir det 4250-2285=1965kg i mitt tilfelle? Det hadde gjort BE overflødig da bilen kun kan trekke 2tonn..

Herregud for vag info fra satans vegvesen da..

 

Det blir vel totalvekt på henger + totalvekt på bil, så lenge dette er under 4250 så trenger du ikke BE, men du må ha B kode 96

 

Hvis du derimot har Ford Transit som trekkbil trenger du nok BE ettersom totalvekten på Ford Transit er mye høyere enn Ford Mondeo og du vil nok da overstige total vogntogvekt på 4250kg

 

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på å ta BE førerkort føre de nye reglene kommer.. Menneh.. Er det like greit å vente å ta kode 96 isteden eller?? Skjønner ikkje heilt detta eg :blink:

 

Noen som kan tyde dette for meg??

Er i hvertfall interessert i å kunne dra ein Sierra på bilhenger eller ei lita campinvogn som pr i dag er litt for tung til å dra med dagens 3500 grense (etter mk4 Mondeoen)..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

@admiralen: Hvor mye man kan trekke regnes ut med 3500kg(max total vogntogvekt)-bilens totalvekt.

Man kan mao ikke ha en henger med Totalvekt(!) over 3500-2165(mondeo)=1335kg på klasse B.

 

Det jeg mente var at hva legges til grunn for det nye regnestykket?

kode96 oppgir maks vogntogvekt til 3501-4250kg. Hva blir regnestykket?

Kan man ta max tillatt vogntogvekt som i klasseB? Mao 4250kg-2165kg(mondeo)=2085kg totalvekt(!) for hengeren.

I praksis kan du da trekke det mondeoen kan i vognkortet, og BE blir i de fleste tilfeller overflødig da bilen ikke er registrert for å trekke mer.. jeg må kjøre opp til BE for å trekke de siste 35kg i vognkortet..

Har man en Transit som du sier blir det nok BE som gjelder ja.

 

Dette står det ingenting om hvordan man regner ut på vegvesenet sine sider og er derfor jeg lurer..

Regner med det kommer i deres kalkulator når reglene trår til..

Link to comment
Share on other sites

Bestod oppkjøring på BE idag, så da trenger kanskje ikkje eg tenke på nye reglene? :whistling:

 

Og med tanke på hvor billig det er.. kontra å bli tatt for å kjøre for stor/"tung" henger.. :D

 

2 kjøretimer - 1500,-

leie av bil/tilhenger - 2800,-

førerprøve - 750,-

utvidelse av førerkort- 230,-

 

Totalt: - 5280,-

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir BE i forhold til en nedregga lastebil som er under 7500kg? bilfrakter 7490kg.

Som bana_iøra sier... Er jo en lett lastebil det, C1 er inntil 7500kg. Har ingenting med noe B førerkort og gjøre.

 

Bestod oppkjøring på BE idag, så da trenger kanskje ikkje eg tenke på nye reglene? :whistling:

 

Og med tanke på hvor billig det er.. kontra å bli tatt for å kjøre for stor/"tung" henger.. :D

 

2 kjøretimer - 1500,-

leie av bil/tilhenger - 2800,-

førerprøve - 750,-

utvidelse av førerkort- 230,-

 

Totalt: - 5280,-

Er det ikke noe lastsikrings kurs og teori?

Link to comment
Share on other sites

Bestod oppkjøring på BE idag, så da trenger kanskje ikkje eg tenke på nye reglene? :whistling:

 

Og med tanke på hvor billig det er.. kontra å bli tatt for å kjøre for stor/"tung" henger.. :D

 

2 kjøretimer - 1500,-

leie av bil/tilhenger - 2800,-

førerprøve - 750,-

utvidelse av førerkort- 230,-

 

Totalt: - 5280,-

 

Jeg kjørte opp til BE mandag denne uka. Hvordan greide du det uten lastsikringskurs? Foreløpig er det ivertfall enda krav om ett forenklet lastsikringskurs til BE. Og etter all uvettig lastsikring man har sett så er det bra! Ettersom jeg hadde fult lastsikringskurs når jeg kjørte opp til lastebil i 2006 slapp jeg å ta nytt nå, ettersom det enda er gyldig. Totalkostnaden for meg ble derfor ca 4500kr.

Det vi begge har fått, slik jeg forstår det, er det samme som BE etter de nye reglene, men til en lavere pris. Og selvsagt mindre opplæring. Besparelsen blir vel på ca 4000,-

 

CE Duger enda iallefall, det er godt...

Ja, for de som er så heldig å ha det allerede.

Ettersom jeg allerede har C så hadde CE vært å foretrekke, eller til nød C1E. Slik at jeg ivertfall kunne hatt mulighet til å bruke litt større amerikansk bil som trekkvogn. Det er ikke mange årene siden de fleste som kjørte opp til C også kjørte opp til CE. Men med prisene i dag vet jeg om mange som ikke kjører opp til CE uten at f.eks arbeidsgiver krever det og betaler kostnadene. CE koster minimum 34000,- i Bødø, uten glattkjøringen. I praksis blir det vel 40-50000,- totalt.

Prisdifferansen mellom BE og CE har jeg brukt på å bytte ut forrige bruksbil med en personbilregistrert Pajero, som med krokvekt på 3,3T har lov å dra mer enn nok for det jeg har tenkt å bruke den til.

Så får jeg 25000,- "til overs" som jeg heller kan bruke på snacks til Mustangen ^_^

Og får heller vente på at kanskje arbeidsgiver sponser CE :smartass:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! ;)

 

Takk :smartass:

 

Som bana_iøra sier... Er jo en lett lastebil det, C1 er inntil 7500kg. Har ingenting med noe B førerkort og gjøre.

 

 

Er det ikke noe lastsikrings kurs og teori?

 

Jo. For å kjøre opp til BE så må du ha lastsikringskurs. :) Ingen teori.

 

Lastsikringskurs måtte man ha før i tida iallefall...

 

Jepp, må det enda ;)

 

Jeg kjørte opp til BE mandag denne uka. Hvordan greide du det uten lastsikringskurs? Foreløpig er det ivertfall enda krav om ett forenklet lastsikringskurs til BE. Og etter all uvettig lastsikring man har sett så er det bra! Ettersom jeg hadde fult lastsikringskurs når jeg kjørte opp til lastebil i 2006 slapp jeg å ta nytt nå, ettersom det enda er gyldig. Totalkostnaden for meg ble derfor ca 4500kr.

Det vi begge har fått, slik jeg forstår det, er det samme som BE etter de nye reglene, men til en lavere pris. Og selvsagt mindre opplæring. Besparelsen blir vel på ca 4000,-

 

 

Lastsikringskurs er fremdeles nødvendig for BE. Dette har eg allerede hatt, slik som du.. bare eg har det fra traktorlappen. :P Så behøvde jo ikkje ta det på ny nå når eg skulle ha BE ;)

 

Sant som du sier! Selv synes eg at kurset kanskje kunne vert enda litt mer omfattende enn det det var. Lastsikring er viktig, og det er mye dårlig sikring å se..

 

-Kommer det nye regler for opplæring også da? Mer opplæring rett og slett? :huh:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Mer opplæring ja. 7 timer obligatorisk står det i første post.

Oja, så det er lastsikringskurs på traktor også nå. Egentlig bra det også, for bønder må være noen av de dåligste til å praktisere lastsikring.

Ettersom jeg er oppvokst på gård var traktorlappen en selvfølge når jeg var 16, ikke minst for å kjøre moped og snøskuter. Men den gang var det kunn teori og kjøring, ikke noe lastsikringskurs.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...