Jump to content

85 Ford scorpio 2L OHC EFI.


Bjerkelund

Recommended Posts

Hei, nylig kjøpt meg en ford scorpio, denne har bare gått 130.000 og har stått på en låve i mange år.

 

Etter at jeg begynte og bruke den så går den kun på 3. Den har ikke motorkraft nok til og kjøre hvis jeg setter den i drive(automat)

 

Har byttet alt av tenningsdeler, men akuratt samme feilen. når den har holdt på og dø ut ved lavt turtall så er det tenningsbank også.

 

Hvis jeg skal starte og pumper gassen smeller det noe sinnsykt hvis jeg kinner litt.

 

 

Noen som har noen anelse?

 

 

Mvh. Bjerkelund

Link to comment
Share on other sites

Så motor gikk OK og så fikk du problemet? , eller beskriver du den slik den har vært helt siden oppstart etter langtidslagring?.

 

Er kamreima byttet? Om ikke, sjekk tilstand og innstilling på denne, en morken og gammel reim kan hoppe over en eller fler tenner. Om den ikke er byttet, bytt den snarest.

Du skriver du har byttet alt av tenningsdeler, enklere om du skriver hva du evt ikke har byttet, om det er noe.

Når en EFI motor står over lengre tid så kan dysene "henge". Hører du et tydelig klikk fra hver dyse?

Går bensinpumpen og bensinfilteret er ikke tett?

Link to comment
Share on other sites

Byttet plugger, ledninger, rotor og fordeler.

 

Bilen gikk på 3 når jeg henta den, men når jeg hadde kommet hjem så gikk den på alle 4, nå som det har blitt ordentlig kaldt og snø og tull har den bare gått på 3. reima er ikke byttet på noen KM.

 

skal gå over etterpå, så da veit jeg hvertfall at jeg skal sjekke dyser og regreim.

 

Trur ikke det har noe med pumpa og gjøre, men kan sjekke. Nå høres den ut som en gammal snekke!

 

Takker så mye for svar, noen tips åssen jeg kan fikse dette?

Link to comment
Share on other sites

Kamreim skal byttes på 100.000 eller hvert fjerde år alt ettersom hva som intreffer først.

Kilometerintervall varierer på forskjellige biltyper, men de fire årene går igjen stort sett over alt.

 

Jeg holder en knapp på at den har ei gammel og morken reim som har hoppet over et par tenner ett sted. Dyser kan også tette seg da det blir avleiringer i gammel bensin etter en tids lagring. Bensinsystemet bør derfor alltid dreneres og fylles på ny bensin etter lagring FØR oppstart.

2,0 ohc ovelever forresten et kamreim brudd.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Mulig det. Jeg bare trodde det var 100000/4år. Poenget med innlegget var å poengtere at det var et tidsintervall på registerrem og ikke bare km intervall. De ferreste er klar over det..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Mener det er 60k, og 4 år jeg.

Uansett er reima lett å sjekke, og på 2.0 så går ingenting i stykker, men det er surt å bli stående.

Og reima kan jo hoppe over, men det har mere med slakkhet enn alderdom å gjøre.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

takker for mange svar,har bytta dysene nå, alle åpner så den får bensin!

 

Er de 2 midterste syl. som ikke henger med. tenkte jeg skulle sjekke reima etterpå.

 

de 2 pluggene var HELT sota. den virker frisk på høyt turtall, da reagerer den fort på gassen og sånt, men på lavt turtall nekter den og dra bilen forover omtrendt.

 

Har prøvd og justere litt tenning også

 

er det tennings merket på hjulet til veiv/rotor og veiva?

 

Er det noe jeg burde være obs på eller er dette en grei jobb?

Edited by Bjerkelund
Link to comment
Share on other sites

Sjekket at du får gnist på pluggene?

 

Ta en komp test og se at du har riktig komp på alle sylindrene

 

Alle dysene leverer, men leverer dem nok? skift drivstoff filter og sjekk at pumpen leverer nok drivstoff?

 

Hadde selv samme problem på min, viste seg at det var dårlig kontakt på en dyse så den fikk ikke signaler...

Link to comment
Share on other sites

sjekka litt nå, var helt sinnsykt slark i reima, kunne ta den av uten og løsne strammehjulet, så trur det er hoppa over et par tenner, så får stikke og handle ny reim.

 

Noen som har tegning på hvor merkene er? evt bilder?

 

og noen som veit hvor jeg kan kjøpe reg reim? som ikke koster skjorta

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

parkerte den bilen her en stund jeg. men tok av toppdekselet igår, og enkelte steder på kammen var den ikke fin, hadde ikke fått mye smøring.

også tenkte jeg at jeg skulle prøve og stramme ventiler, men turte ikke prøve meg frem, står så mye forskjellig på nettet, så noen som har en fin oppskrift på hvordan jeg justerer dem ? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...