Jump to content

Norsk-/Svenskspråkelig talegjenkjenning


Figgy78

Recommended Posts

Hei!

 

Ny her i forumet. Har mange ting jeg lurer på hva gjelder min nye Ford Focus, og tenkte det var på tide å delta litt mer aktivt.

 

Det jeg lurer på nå er om noen andre har fått levert sin Ford Focus med Norsk/Svensk språk på talegjenkjenningsenheten? Da jeg prøvekjørte en Ford Focus hos Ford-forhandleren i Ski i sommer kan jeg sverge på at bilen snakket svensk til oss og kjente igjen kommandoer på svensk. Når vi fikk den nye bilen i november (levert fra Bilia i Oslo) var det derfor en stor skuffelse å finne at bilen kun snakker og gjenkjenner engelsk! Vi har kontaktet Bilia og spurt om det er mulig å få endret språk til svensk, men de påstår hardnakket at denne bilen aldri har vært tilgjengelig med noe annet enn engelsk språk (sett bort fra navigasjon). Virker jo helt komisk å sitte og gi engelske kommandoer til bilen. Blir til at vi ikke gidder bruke talekommandoene i det hele tatt, og det er jo litt synd.

 

Vi har ikke giddet å kontakte Ski Fordforhandler for å spørre hvor de har fått denne bilen fra, da de ikke har noe ansvar i forhold til den bilen som ble levert oss, men lurer altså på: Er det noen som kan belyse dette temaet? Vet at dette er siste modell som kommer uten Ford/Microsoft's nye MyFordTouch og FordSYNC. Er derfor litt redd for å bli stuck med et system som ikke blir oppdatert.

 

Erlend S

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Erlend S

 

ford-signatur.jpg

 

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til oss :)

 

Uten å garantere for at jeg har rett, så mener jeg at jeg har vært borti at stemmestrying/BT/etc ikke fungerer skikkelig dersom radio/nav enheten er innstilt på norsk språk; både kjørecomputer og radio/nav må være innstilt på svensk språk. Om stemmstyringen da skal gå på svensk er jeg ikke sikker på, men det er jo bare å prøve :)

Focus 1.6 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til oss :)

 

Uten å garantere for at jeg har rett, så mener jeg at jeg har vært borti at stemmestrying/BT/etc ikke fungerer skikkelig dersom radio/nav enheten er innstilt på norsk språk; både kjørecomputer og radio/nav må være innstilt på svensk språk. Om stemmstyringen da skal gå på svensk er jeg ikke sikker på, men det er jo bare å prøve :)

 

Hmm.. Det var et godt tips. Skal se om det funker. Kommer tilbake med rapport.

Erlend S

 

ford-signatur.jpg

 

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Link to comment
Share on other sites

Min er kun engelsk, men dette kommer av at jeg har Norsk på menyer, hvis jeg setter den til svensk vil jeg tro Magda snakker til meg på svensk............

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Wow! Det funka jo! Nå har jeg svensk talegjenning og svenske menyer.

 

Da er det valgets kval:

Talegjenkjenning som funker og svenske menyer

eller

Talegjenkjenning som ikke funker noe særlig (kjenner ikke igjen norske navn osv.) og norske menyer.

Erlend S

 

ford-signatur.jpg

 

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Link to comment
Share on other sites

Må da ta en vurdering på hvor mye snakker du til bilen ?

 

Kontra fine norske menyer ;)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Tale styring er ubrukelig, mye kjappere å trykke på knappene.

Eneste det kanskje er brukbart til er hvis man skal ringe noen, dette avhenger settfølgelig av at samtlige personer

Er lagt korrekt inn i tlf lista på tlf.

Å selv om de er drt så er det jo 50/50 pm man ringer rett.

Link to comment
Share on other sites

Å selv om de er drt så er det jo 50/50 pm man ringer rett.

 

Ja, det er først og fremst når man ringer noen at talegjenkjenning er praktisk. Det funker utrolig dårlig med engelskspråklig talegjenkjenning, så håpet kanskje det ville bli bedre med det svenske, men svenske menyer er jo heller ikke noe jeg ønsker meg, så spørs om jeg ikke må begynne å stoppe bilen når jeg skal ringe noen. Blir fort trafikkfarlig når man sitter og knoter i menyene.

Erlend S

 

ford-signatur.jpg

 

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er ikke bare bare å knote i menyene på mobilen. Jeg syns det er veldig lettvint å bare taste nr på spilleren direkte og så trykke "ring". Forutsatt at jeg kan nr i hodet da :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Wow! Det funka jo!

 

Så bra!

 

Selv bruker jeg ikke stemmestyring - har aldri fått det til å funke, og jeg synes det er veldig greit å bla i menyene også mht å bruke telefonen; telefonboka ligger jo i menyen og det gjør jo også ubesvarte og utgående samtaler :)

Focus 1.6 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg ikke stemmestyring - har aldri fått det til å funke, og jeg synes det er veldig greit å bla i menyene også mht å bruke telefonen; telefonboka ligger jo i menyen og det gjør jo også ubesvarte og utgående samtaler :)

 

Det store problemet for meg er vel egentlig at måten man blar igjennom kontakter på via kontrollen på rattet er temmelig tregt. Må sitte og nistirre inn i skjermen i stedet for på veien. Synes ikke dette er optimalt. Man kan bruke bokstavene på dashbordet, men det er ikke spesielt enkelt det heller. Blir fort til at jeg tar opp telefonen og blar på gamlemåten. Touch-skjerm er jo hundre ganger mer effektivt for den slags.

Erlend S

 

ford-signatur.jpg

 

Ford Focus Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...