Jump to content

kjørt ca 8-900meter uten olje


lyrix

Recommended Posts

Kjørte med sierraen min her om dagen og plutselig hoppet slangen til oljekjøleren av :(

Merket ikke noe før bilen mistet draget, slapp gassen og hørte rare lyder fra turboen.

Så merket jeg oljelampelyset.

Selvfølgelig hadde jeg max gass og 5000rpm+ <_<

Satt på slangen å fylte ny olje på motoren når jeg fikk bilen hjem.

Turboen satt nesten helt fast før jeg startet.

Nå snurrer den lett rundt, men plystrer som en kompressor bil + litt rare lyder nå og da :lol:

Kjørte tilbake for å se på veien hvor slangen hadde hoppet av.

Det var ca 100 meter med oljestripe etter bilen der jeg hadde kjørt.

 

Jeg er rett og slett redd for at alt av lager i motoren snart skal takke for seg..

 

Noen der ute som har opplevd eller har erfaring med det samme eller noe lignende?

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

har litt lyst å ta av bunnpanna og se på noen rådelager

 

litt synd siden motoren kun er kjørt ca 90000

 

Det kan gjerne ha gått helt fint med motoren. Oljefilmen blir ikke plutselig borte, og beskyttet

nok det meste av det lille som ble kjørt.

 

Ei venninne kjørte forresten Granadaen sin (2,3 V6) helt tørr for olje. (løsnet oljepluggen for å

sjekke, og det kom ikke en dråpe). Motoren hadde satt seg når den var varm, men løsnet når den ble kald

(sjekket ved å vri rundt veivhjulet). Så da ble den forsøkt startet, og siden har den gått ^_^

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også mener at det kan byttes turbo og kjøres.

MEN, jeg mener at motor trolig har fått skader av dette, slik at dette må taes hensyn til etterhvert.

For man kan jo aldri vite når dette vil bli utslagsgivende.

 

Har selv sett på en egen bil hvordan rådelagrene så ut når motoren mistet oljen og oljelampen kun blafret før jeg slo den av, på cruising.

Så ved fullt pådrag og mye turtall uten olje så kan det jo tenkes hvor "bra" det faktisk ser ut..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Når slike uhell skjer er det alltid noen som på forhånd må krisemaksimere. Åkkesom burde trådstarter ha sjekket om motoren var helt tom for olje. Trolig var den ikke det? I tillegg forsvinner ikke den beskyttende oljefilmen helt plutselig. Var nok kun det som den gangen reddet motoren jeg nevner over her.

Og det at bilen mistet draget skyldtes nok bare at turboen nærmest ga opp. Uten snurre orker jo ikke en 2,0 all verden.. :whistling:

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Når slike uhell skjer er det alltid noen som på forhånd må krisemaksimere. Åkkesom burde trådstarter ha sjekket om motoren var helt tom for olje. Trolig var den ikke det? I tillegg forsvinner ikke den beskyttende oljefilmen helt plutselig. Var nok kun det som den gangen reddet motoren jeg nevner over her.

Og det at bilen mistet draget skyldtes nok bare at turboen nærmest ga opp. Uten snurre orker jo ikke en 2,0 all verden.. :whistling:

 

tok ut bunnpluggen og det kom ca 3-4dl olje som pumpen ikke klarte å suge opp.

 

hadde jeg kjørt på 1500-2000rpm hadde jeg ikke vert så "redd" for motoren :(

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Slapp av. Hører du noe ulyder frå motoren. Det første som ryker når motoren mister oljetrykket er rådelager. Oljefilmen forsvinner ikkje momentant, og det er der det blir mest slag.

 

 

Turboen har mest sannsynlig gått, den har ett hinsides turtall, vill temp og du veit.

 

Har det vært relativt god olje, så holder den oljefilmen lenger enn du tør teste.

 

 

 

Kjørte en `84 Granada 2.0 uten oljetrykk i 2 Døgn, rådebanken kom etter 1,5 dags herjing og idiotkjøring. Trudde det var oljetrykksmåleren som var defekt, men det var det ikkje gitt. Holdt en halv dag til før det sto en råde ut på hver side av blokka, forøvrig gått 400.000.

 

 

 

Hadde og en MB 300D 24V, den fikk eg diesellekk frå returen til dysene, dieselen rant inn toppdekslet og ned i olja, den motoren banka i frå 6 rådelager.

Stoppa momentant, fikk skifta olje på den og den gikk videre. Råde og rammelager blei gjenbrukt i en annen motor som hadde gått tom for olje seinere.

 

 

 

 

Man skal ikkje tulle med å kjøre motoren tom for olje, men det er kjølinga frå olja som ofte skaper problem først, ikkje mangel på smørefilm.

 

Skal ikkje garantere noe, men jeg tru du vil få lite problemer med motoren, skift turbo/lager, bruk en god olje og kjør med god samvittighet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...