Jump to content

Syns du drivstoffprisane er for høge


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Mange som har underlige teorier om E85. Nærmeste pumpe krever ca 5 mil kjøring hver vei. For ca 4 år siden kjørte jeg noen mnd på ren E85 med datasprut omprogrammert til E85. Inkludert den ekstra kjørelengden for å fylle, så ble bilen billigere i drift enn om jeg fylte 95 oktan lokalt.

Og ved fylling av E85 på gasser Sierraen jeg har nå har ikke forbruk i liter per mil økt. Stepper motor har den aldri hatt, så alt av innstillinger til tomgang og blanding har vært urørt.

Og jeg fyller så klart ikke så mye E85 at den begyner å fjuske på delgass, for da må man gi mer gass for å kompansere, som gir økt forbruk i liter per mil ;)

Forbruk per mil i snitt er ganske så enkelt å måle om man nullstiller trippteller ved fylling. Og jeg er faktisk ikke så dum at jeg ikke klarer det enkle regnestykket :smartass:

Dessuten, når man justerer en motor for E85 så står man mer fritt for å velge om man justerer for bedre effekt eller bedre økonomi i kr per mil enn med bensin.

Den varianten man leser mest om på forum slik som dette er for å få mer effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del kunne godt tenkt meg å eksperimentert mere med E85. Når den kom til landet, så undersøkte eg mye muligheter å ventet på at det skulle komme til ei pumpe nær meg. Hadde da en `91 MB 230E, der hadde eg planer om økning av bensintrykk, justering av forholdet mellom luftmengdemåler og bensinmengdefordeler og modifiseringer av tenningsanlegg for tidligere tenning.

 

Det kom aldri noe pumpe i nærheten av meg dessverre, den nærmeste er 10 mils kjøring en veg, og på en plass eg sjelden er.

 

 

Nå med Scorpioen med 2.9, så kunne eg fremdeles tenke meg å eksperimentert litt, kunne egentlig tenkt meg en Tweeker, men tør ikkje pga manglende definasjoner.

 

Motoren skal etterhvert over i en Granada, og eg kommer til å beholde EEC-IV, men kan jo hende eg da prøver å bygge meg MS som passer rett i ECU-kontakten for å prøve litt. Sitter jo å leker med tanken på både TT og sugetrimming, og begge deler krever jo litt modifikasjoner av motorstyring for å fungere bra. Synd at E85 kun er utbygd i sentrale strøk.

 

 

 

Men uansett så er ikkje E85 løsninga på høye drivstoffpriser, kan man utnytte seg av den høyere banakefastheten, så vil nok dette kunne hjelpe litt mot det lavere energiinnholdet, men man må regne med økt forbruk, alt annet er jo positivt, men ikkje noe en kan regne med.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Rundt kr. 10.50,- i 2000. Og sist jeg fylte (midt i denne uka) var pumpeprisen kr. 16.33,-

Altså et stykke over 14-15 kr. ;)

 

Ser ut som jeg tok litt feil av bensinprisen. 15,33 var nok riktig.

Prisen varierer vel mellom 14,50 og 15,50 avhengig av ukedag.

 

Ellers er jo tendensen den at prisene begynner å stige ytterligere i Juni, når man i USA

starter "kjøresesongen", som man uttrykker dette med her til lands... :glare:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...