Jump to content

PATS trøbbel


Brage

Recommended Posts

Jeg har en Mondeo MK2 (1999), bensin, 1,8 l stv. I fjor høst holdt jeg på med batteri-bytte. Mens jeg var en tur på butikken, begynte det å pøsregne. Hjemme stod Mondeoen med panseret oppe, og dekselet til reléer og sikringer under panseret på venstre side var tatt av. En slags freselyd kom fra et av reléene, og det kom damp (trolig pga. vann inni reléet. Jeg tok reléene ut og fikk tørket de, sprayet soklene med 5-56 før jeg prøvde å starte, men det var ingen reaksjon. Reléet med "lyd" var startsperrereléet, men jeg har testet at det virker. Kun lys etc, ingen start. Bensinpumpa går. Etter å ha tvangskjørt starteren og konstatert ingen gnist på pluggene, la jeg merke til at lysdioden på dashbordet blinket når nøkkelen stod i pos. 2. En slags feilmelding i følge Hayne´s som betyr: "Passive anti theft system or transponder key failure" For å gjøre en lang historie kort: Dette har blitt et mareritt for meg, den geniale startsperren til Ford som egentlig bare skaper trøbbel for eieren... Mitt spørsmål: Jeg har hørt at MK1 og MK2 har samme motorstyring eller hjerne, med ett unntak: nemlig PATS. Stemmer det at hvis man bytter ut hjernen i en MK2 med en MK1-hjerne, så forsvinner hele startsperra, og bilen kan starte uten programmering? Jeg går ut fra at motor og type ellers må være lik (girkasse osv)... Håper noen har erfaring med dette, og kan gi meg et svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Du har sannsynligvis EEC-V hjerne med 104-pins kontakt, de fleste mk1 har EEC-IV med 60-pins kontakt.

 

Dessuten har du sannsynligvis blacktop-motor, disse kom i '98. Før det var det silvertop. I grove trekk samme motor, men det er forskjeller som kan ha betydning for motorstyring.

 

Noen mk1 hadde også PATS, jeg mener å huske at det er forskjeller på ledninngsnett i biler med og uten PATS.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Dvs at hvis jeg bytter ut hjernen, må det være fra samme modell, og da (mest sannsynlig) med startsperre. Da må jeg også ha med nøkkel+induktiv kobberring og pats-modul til låssylinder fra samme bil, stemmer det? eller kan jeg programmere min egen nøkkel når den nye hjernen er på plass?

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt et mareritt for meg, den geniale startsperren til Ford som egentlig bare skaper trøbbel for eieren

Hahahahah, nei nei nei nei. Det at du DU lot panseret stå oppe mens du dro på butikken er problemet. Ikke gi pats eller ford skylden for det. :lol:

Men over til saken. Jeg mener også at bilen din har 104 pins kontakten, men om ledningsnettet er likt aner jeg ikke. Hva som er feil her er jo umulig å si, men det kommer jo av vannet. Er du sikker på at kun 1 rele var ødelagt? Eller at det ikke er andre skader i sikringsboksen? Har du prøvd alle nøklene dine? Her kan hele pcm være kortsluttet for alt vi vet, eller det kan være pats som trenger ny programmering. Nå husker heller ikke jeg om pats kutter bensinpumpa på den eller ikke. Det kan ihvertfall fortelle noe eventuelt. Diagnose og sjekke feilkoder? Ellers så er det jo bare å begynne måle seg fram da :) Se hvorfor du ikke får gnist på pluggene.

 

Spørsmål til bard: Må man ha wds på denne eller funker ids på feilkoder?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over at det var idiotisk av meg å ikke smelle igjen panseret da jeg skulle rekke butikken. :blush: Men det utelukker ikke at Mondeo-eiere over hele verden sliter med PATS systemet... Jeg vet ikke hvor mange forum jeg har googlet med søkeordet pats, og finner side opp og side ned med rasende ford-eiere :) Og når Ford er de eneste som greier å avstille PATS (uten å bytte hjerne), er det meningsløst at diagnosen og reparasjonen (som de bruker 45 sekunder på) overskrider bilens verdi... :/ Visste du at Mondeo MK2 ble kåret til verdens mest tyverisikre bil i 2000? Andre bilmerker tillater at eieren enten bruker en kode og kobler ut f***skapet, eller kjører på "sparebluss" med bilen til et verksted.

Har feilsøkt hele bilen, eller i hvertfall det som er relevant. PATS kutter ikke bensinen. Den tar tenning og starter. Jeg har snakket med Ford som bekrefter at koden som blinker i dioden på klokka i bilen er den som jeg nevnte i begynnelsen. Ingen reléer eller sikringer eller dioder i sikringboksen er defekt. Så siden du ikke leste hele tråden Bredo, så lurer jeg på: Trenger man ytterligere programmering på et verksted ved bytte av hjerne enn transponder? Har kun 1 nøkkel. Og hvis jeg får tak i nøkkel som hører til hjernen, trenger jeg da mer, som feks pats-modulen? Jeg har blacktop og 104-pins kontakt, bard.

Link to comment
Share on other sites

Så siden du ikke leste hele tråden Bredo

BredA takk :)

Jeg leste hele tråden, men når jeg lagde svar så ble det litt fram og tilbake og hadde en skive nugatti i hånda osv, så da datt tydeligvis noe ut :)

Kutter ikke bensin nei, ok. Ja, lampa som blinker indikerer at pats er aktiv, men ikke hvorfor den er det.

Bytte hjerne og transponder? Tenker du da på å ta med nøkkelchippen fra den andre bilen med den andre hjernen? Det mener jeg skal gå uten programmering, men ikke helt sikker.

Det jeg lurer med på er hvor mye du får av info via wds eller ids, diagnosen til bilen? Men jeg har ikke jobbet så mye med elektrisk på de eldre bilene, så der er jeg dårlig opplyst. Jeg føler jo at det kan være første steg nå, se hva man kan få ut av det. Men du sier du har feilsøkt, hva har du funnet ut da? Har du noe konklusjon om at pcm er feilen, eller kan det være noe annet?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

BredA takk :)

Jeg leste hele tråden, men når jeg lagde svar så ble det litt fram og tilbake og hadde en skive nugatti i hånda osv, så da datt tydeligvis noe ut :)

Kutter ikke bensin nei, ok. Ja, lampa som blinker indikerer at pats er aktiv, men ikke hvorfor den er det.

Bytte hjerne og transponder? Tenker du da på å ta med nøkkelchippen fra den andre bilen med den andre hjernen? Det mener jeg skal gå uten programmering, men ikke helt sikker.

Det jeg lurer med på er hvor mye du får av info via wds eller ids, diagnosen til bilen? Men jeg har ikke jobbet så mye med elektrisk på de eldre bilene, så der er jeg dårlig opplyst. Jeg føler jo at det kan være første steg nå, se hva man kan få ut av det. Men du sier du har feilsøkt, hva har du funnet ut da? Har du noe konklusjon om at pcm er feilen, eller kan det være noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre ikke tilgang på slike diagnosekabler (må jeg ikke ha det for å slette startsperra..?). Jeg har vært på et nettsted som beskrev hvordan man starter Mondeo´ns forenklede program, ved å vri tenningsnøkkel fem ganger raskt og innen tre sekunder mellom pos 1 og ign., såvidt jeg husker. Da lyser lampa i 20 sek, og så setter man nøkkelen i ps 2 tror jeg . Da begynner en kode å blinke, jeg tok den opp med mobilkamera, og ved hjelp av Hayne´s fikk jeg det til å være feilkode enten PATS ELLER transponder key. Jeg har eliminert muligheten for at det kun er nøkkelen som er problemet, for starterreléet kortsluttet mens jeg var på butikken, og da var nøkkelen ikke i tenninga. Dermed tror jeg at hjernen "tror" at bilen har blitt forsøkt tjuvkobla siden startreléet stod i vann og summet, men ingen nøkkel i nærheten. Nøkkelen greier å åpne dørene med fjernkontroll, og slå av/ på alarmen. Selvsagt er det mulig at nøkkelens radio-transponder er blitt defekt tilfeldigvis samtidig, men...

Jeg hører bensinpumpa går til den får trykk i ca 3 sekunder. Starteren tvangskjørte jeg ved hjelp av en sort kontakt ved batteriet som gir jordstrøm til innslaget, og en startkabel til +på batt. Ellers har jeg brukt multimeter på alle ledninger mellom tenningslås og hjerne, og det er ingen brudd eller kortslutning. Har også feilsøkt alle ledninger mellom hjernen og sikringsboksen under panseret, og de er ok.

Grunnen til at jeg vurderer å bytte hjernen, er at det er inni hjernen informasjon og aktiveringskommando om startsperra ligger. Så enten taue bilen 70 km til Ford, eller be Ford komme hit, eller bytte hjernen. Det siste er definitivt billigst :D

Hva er forskjellen på ids og wds, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre ikke tilgang på slike diagnosekabler (må jeg ikke ha det for å slette startsperra..?). Jeg har vært på et nettsted som beskrev hvordan man starter Mondeo´ns forenklede program, ved å vri tenningsnøkkel fem ganger raskt og innen tre sekunder mellom pos 1 og ign., såvidt jeg husker. Da lyser lampa i 20 sek, og så setter man nøkkelen i ps 2 tror jeg . Da begynner en kode å blinke, jeg tok den opp med mobilkamera, og ved hjelp av Hayne´s fikk jeg det til å være feilkode enten PATS ELLER transponder key. Jeg har eliminert muligheten for at det kun er nøkkelen som er problemet, for starterreléet kortsluttet mens jeg var på butikken, og da var nøkkelen ikke i tenninga. Dermed tror jeg at hjernen "tror" at bilen har blitt forsøkt tjuvkobla siden startreléet stod i vann og summet, men ingen nøkkel i nærheten. Nøkkelen greier å åpne dørene med fjernkontroll, og slå av/ på alarmen. Selvsagt er det mulig at nøkkelens radio-transponder er blitt defekt tilfeldigvis samtidig, men...

Jeg hører bensinpumpa går til den får trykk i ca 3 sekunder. Starteren tvangskjørte jeg ved hjelp av en sort kontakt ved batteriet som gir jordstrøm til innslaget, og en startkabel til +på batt. Ellers har jeg brukt multimeter på alle ledninger mellom tenningslås og hjerne, og det er ingen brudd eller kortslutning. Har også feilsøkt alle ledninger mellom hjernen og sikringsboksen under panseret, og de er ok.

Grunnen til at jeg vurderer å bytte hjernen, er at det er inni hjernen informasjon og aktiveringskommando om startsperra ligger. Så enten taue bilen 70 km til Ford, eller be Ford komme hit, eller bytte hjernen. Det siste er definitivt billigst :D

Hva er forskjellen på ids og wds, forresten?

 

Har du prøvd med anna nøkkel? Vi har ikke hatt så mye tull med pats vil jeg si, men at nøkklene mister kommunikasjon, og må kodes opp igjen hender jo.

 

Wds er en eldre data feilsøker og ids er den vi bruker idag

Link to comment
Share on other sites

 

I feilsøkning så er det ikke snakk om å tro noe som helst. I feilsøkning så er heller ikke ting utelukket før det faktisk er prøvd, eller målt ok.

Har du flere nøkler, så prøv de fysisk. Hjernen på bilen tror ingenting den, det er en død elektronisk del. Den gjør bare det den får beskjed om når riktig nøkkel sitter i tenningen.

Du har målt alt av ledninger ja, ikke noe brudd eller kortslutning. Greit nok, men bilen starter fortsatt ikke, da ligger feilen et annet sted. Siden motor ikke får tenning, så er det et eller annet signal til pcm som mangler. Det trenger ikke å være patsfeil, det kan være en sensor som også fikk problemer pga vannet, det kan være masse. Så hvis du skal gjøre dette selv på billigmåten, så må du finne deg en oversikt over 104 pins kontakten på pcm og begynne å måle om pcm får de signalene den skal ha fra alle sensorer for å godkjenne start.

 

Forskjellen på wds og ids er gammel og ny diagnosedata. Jeg vil tro at wds er mest aktuelt på din bil.

 

I og med at du er så sterk motstander av å bruke noen hundrelapper på et verksted så kan du vel egentlig bare fortsette med marerittet

Jeg er helt enig egentlig. Her kan mye være løst bare ved å lese av feilkode og faktisk få mer pekepin på hva som er galt, men det virker uaktuelt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

"...ved å vri tenningsnøkkel fem ganger raskt og innen tre sekunder mellom pos 1 og ign., såvidt jeg husker. Da lyser lampa i 20 sek, og så setter man nøkkelen i ps 2 tror jeg . Da begynner en kode å blinke, jeg tok den opp med mobilkamera, og ved hjelp av Hayne´s fikk jeg det til å være feilkode enten PATS ELLER transponder key..."

 

-Altså har jeg feilsøkt,

-og jeg har fått en feilkode,

-jeg har kun 1 nøkkel,

-jeg har fått prisoverslag fra Ford på diagnose, og eventuelt koding av nye nøkler.

-Grunnen til at jeg vurderer å gjøre dette selv, er at det vil bli billigere å kjøpe en tilsvarende bil og kaste den jeg har.

-OG jeg synes det er gøy å ha noe å pusle med,

-men det finnes jo selvfølgelig grenser.

 

Det som står i kursiv, har jeg faktisk postet tidligere, men alikevel er det noen som lar vær å lese hele tråden fra starten (hvor spørsmålet mitt faktisk står), og plukker opp en sleivkommentar fra en som "hadde en skive nugatti i hånda osv, så da datt tydeligvis noe ut" :D

 

Til de som ikke vet svaret på det jeg faktisk lurer på, men likevel svarer: :huh:

Til de som ikke vet hva jeg lurer på engang, og likevel svarer: :blink:

 

Jeg er virkelig overrasket over de nye opplysningene du ga Breda, at startsperremekanismen i PATS involverer alle sensorer og sonder i bilen og alle de 104 kontaktene som går til hjernen... Ta med deg denne kommentaren, og start en ny tråd! eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er virkelig overrasket over de nye opplysningene du ga Breda, at startsperremekanismen i PATS involverer alle sensorer og sonder i bilen og alle de 104 kontaktene som går til hjernen... Ta med deg denne kommentaren, og start en ny tråd! eller noe.

Jeg skrev ikke et eneste sted at det er pats som bruker alle sensorer for å fungere. Jeg har jobbet på Ford i endel år, så vet godt hvordan pats funker. Men motor bruker det og jeg vil at du skal utelukke det også, så det ikke er et signal som mangler til pcm. Dumt å dra på Ford for å lese feilkode, også var det et enkelt problem med noe helt annet enn pats. Men for all del, hvis du ikke ønsker hjelp, så det helt greit for min del, men da skjønner jeg ikke hvorfor du spør om hjelp.

Lage ny tråd? Hvorfor skal jeg det? Jeg behøver ikke hjelp til noe, bilen min starter og går hver dag den.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over at det var idiotisk av meg å ikke smelle igjen panseret da jeg skulle rekke butikken. :blush: Men det utelukker ikke at Mondeo-eiere over hele verden sliter med PATS systemet... Jeg vet ikke hvor mange forum jeg har googlet med søkeordet pats, og finner side opp og side ned med rasende ford-eiere :) Og når Ford er de eneste som greier å avstille PATS (uten å bytte hjerne), er det meningsløst at diagnosen og reparasjonen (som de bruker 45 sekunder på) overskrider bilens verdi... :/ Visste du at Mondeo MK2 ble kåret til verdens mest tyverisikre bil i 2000? Andre bilmerker tillater at eieren enten bruker en kode og kobler ut f***skapet, eller kjører på "sparebluss" med bilen til et verksted.

Har feilsøkt hele bilen, eller i hvertfall det som er relevant. PATS kutter ikke bensinen. Den tar tenning og starter. Jeg har snakket med Ford som bekrefter at koden som blinker i dioden på klokka i bilen er den som jeg nevnte i begynnelsen. Ingen reléer eller sikringer eller dioder i sikringboksen er defekt. Så siden du ikke leste hele tråden Bredo, så lurer jeg på: Trenger man ytterligere programmering på et verksted ved bytte av hjerne enn transponder? Har kun 1 nøkkel. Og hvis jeg får tak i nøkkel som hører til hjernen, trenger jeg da mer, som feks pats-modulen? Jeg har blacktop og 104-pins kontakt, bard.

Så du mener altså at gud og hvermann skal ha mulighet til å omgå et antityveri system? Hva er vitsen med å lage et slik system da? De som sliter med dette er stort sett de som driver med ombygging. Og dette er ikke noe annerledes på andre bilmerker.

 

Å lese ut en feilkode tar nok litt mer enn 45 sekunder, men det koster under tusenlappen. Hvis bilen din ikke er verdt mer enn det er huggeren neste stopp, der får du 2 lapper. Skal du ha ny nøkkel hvis det er den som er problemet så koster den litt. Men den kan kjøpes hos låsesmed elle ebay til lavere pris.

 

Når du har en nøkkel som fungerer kan du vri til pos 2 fem (fire?) ggr/til det piper/blinker. Da har du tjue sek til å sette på tenning med ny/neste nøkkel for å kode den. Men da må du altså først ha en nøkkel som virker. Det er altså ingen feilkode som blinker, men en programmeringskode.

 

Hvis motoren går rundt når du vrir på nøkkelen er ikke startsperra problemet

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså at gud og hvermann skal ha mulighet til å omgå et antityveri system? Hva er vitsen med å lage et slik system da? De som sliter med dette er stort sett de som driver med ombygging. Og dette er ikke noe annerledes på andre bilmerker.

 

Å lese ut en feilkode tar nok litt mer enn 45 sekunder, men det koster under tusenlappen. Hvis bilen din ikke er verdt mer enn det er huggeren neste stopp, der får du 2 lapper. Skal du ha ny nøkkel hvis det er den som er problemet så koster den litt. Men den kan kjøpes hos låsesmed elle ebay til lavere pris.

 

Når du har en nøkkel som fungerer kan du vri til pos 2 fem (fire?) ggr/til det piper/blinker. Da har du tjue sek til å sette på tenning med ny/neste nøkkel for å kode den. Men da må du altså først ha en nøkkel som virker. Det er altså ingen feilkode som blinker, men en programmeringskode.

 

Hvis motoren går rundt når du vrir på nøkkelen er ikke startsperra problemet

[/quot

Jøss, her var det mye vilt :) Du er på jordet, Focusst.. Er det 1. april igjen?

Jeg mener bileieren bør ha mulighet til å avstille startsperra når den har går på av andre årsaker enn tyveri! Vitsen med det må være at uvedkommende ikke skal stikke av gårde med bilen, OG at eieren har mulighet til å resette startsperra når den går på uten grunn. Slik fungerer andre bilmerker, og Ford-eiere blir behandlet likt av bl. a. forsikringsselskapene.

 

Å avstille en feilkode koster litt på et Ford-verksted, ja, nøkler koster også, og leie av tralle, kjøre 70 km til nærmeste Ford, helst av en som har lov til det, dette er noen argumenter som gjør at jeg vurderer å bytte ut hjernen/ tilhørende nøkler isteden.

 

Det går IKKE an å bestille nøkkel til tenningslåsen på ebay når man kun har 1 transpondernøkkel som ikke fungerer, og det er nødvendig med koding som du sier. Prosedyren for avlesing av feilkoder i Mondeoens forenklede diagnoseprogram har ingenting med nøkkelprogrammering å gjøre.

 

Å lese enkle feilkoder fra bilens innebygde diagnose går fint an uten å bruke penger. Motoren går fremdeles ikke rundt når jeg vrir nøkkelen Focusst, som jeg har postet flere ganger i denne tråden. Jeg respekterer at du ikke ønsker å hjelpe meg ved å svare på det jeg lurer på, og da håper jeg at du forstår at jeg synes du og dine kommentarer i denne tråden er useriøse.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...