Jump to content

Bytte av bremserør bak på mondeo mk2


kimsa

Recommended Posts

Kan noen som har gjort dette før gi meg en kjapp innføring i hvordan dette gjøres og hva som skal til på akkurat denne bilen.

 

Må tanken ned?

 

Er ferdig med alle andre mangler etter eu kontroll nå, men med forespeilet pris på 4000kr for bytte av bremserør må jeg finne en annen løsning.

 

Tør ikke begynne med dette selv, så skal finne noen som veit hva de driver med, men kan være greit å ha satt.seg inn i omfanget på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

lekker bremserøra? ellen er det bare rust?

 

Du må ha flense redskap, rørkutter å rør osv! alle kjenner noen som har slikt :) Hvis ikkje så kommer redskapen oppi 2000-3000..

det er ein ekte dritjobb så for 4000 hadde eg virkelig vurdert å fått det gjort av noen kyndige..

 

Mitt tips måtte være å sjekke innom forskjellige verksted.. det varierer alltid litt på prisen! ;)

 

Ellers så er det sikkert noen her inne som kan hjelpe deg! :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde jeg enkelt på min, jeg har dog slikt utstyr, men det koster ikke så mye på biltema. Jeg kappa å reiv ut de orginale, også la jeg nytt rør rundt tanken istede ;) Gjort på under en time ;)

Edited by Pusur_
Link to comment
Share on other sites

7000 for en sånn jobb??

 

Da hadde jeg heller gått til Mongolia..

 

 

Røra trenger ikke være like som orginale nei.

Bare røra er tette og at det er klamret fast, så er det i orden. Bremserøra kunne være festet på taket for den gang skyld..

 

Flense verktøy og bremserør får du for en billig penge på Biltema, er ikke vanskelig heller..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde jeg enkelt på min, jeg har dog slikt utstyr, men det koster ikke så mye på biltema. Jeg kappa å reiv ut de orginale, også la jeg nytt rør rundt tanken istede ;) Gjort på under en time ;)

Samma her , ikke pokker om det var aktuelt å demontere halve bilen eller betale noen for dette.

 

Gjort det samme på Forhøstærn' min også!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Eg har også slikt utstyr, å flense de orginale stålrøra er ikkje så enkelt for noen som ikkje har gjort det før! Men hvis folk bor i nærheten av han, å hjelp han da vell! :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Eg har også slikt utstyr, å flense de orginale stålrøra er ikkje så enkelt for noen som ikkje har gjort det før! Men hvis folk bor i nærheten av han, å hjelp han da vell! :)

godt forslag Tommen.

 

Har ikke tenkt å la bremserør stoppe meg nå. Har alt byttet endeledd. Bakbremser, bærebru, linkarm, stabstagforinger og drivknute. Deler jeg trodde lå langt utenfor mitt kunnskapsområder å bytte. Så nå skal jeg jaggu ha den godkjent også.

Link to comment
Share on other sites

godt forslag Tommen.

 

Har ikke tenkt å la bremserør stoppe meg nå. Har alt byttet endeledd. Bakbremser, bærebru, linkarm, stabstagforinger og drivknute. Deler jeg trodde lå langt utenfor mitt kunnskapsområder å bytte. Så nå skal jeg jaggu ha den godkjent også.

 

Vil bare anbefale deg å ta forstillingskontroll også da. Når du bytter slik som endeledd og bærebru.. :)

Mye gode tips har du fått på røra ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt frustrert her.

 

Har hatt bilen opp på bukk i dag, og ingen vil ta i denne bilen. Fikk også bekreftet att pris for bytte av rørene er mellom 6 og 8 høvdinger hos verksted.

 

Så nå står jeg her, men en 2001.mod Mondeo mk2 i tipp topp mekanisk og kosmetisk stand, med unntak av bremserør bak.

 

Og alle forteller meg att jeg bør skrote bilen.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare snakk om å legge et par nye bremserør her da? Da har du ikke hatt tak i rette folka... Dessuten greier du det helt fint sjøl, hvis du låner eller kjøper flenseverktøy. Så legger du røra rundt tanken som nevnt før :)

 

Bare hopp i det, så skal du se det løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Var derfor jeg hadde den opp på bukk før i dag, fordi jeg trodde jeg hadde funnet en som skulle hjelpe meg, men han trakk seg når han så hvordan det var under der. Han mente det var umulig å gjøre det uten å fjerne både tanken og eksos anlegget, så da var jeg like langt.

 

Skal det forøvrig være skjøt oppe ved tanke nedløpet på begge sider, akkurat der rørene har knekt seg rundt ramma?

 

Fra midt under bilen og frem ser rørene helt som nye ut, så lurer på jeg kunne hatt en skjøt der?

Link to comment
Share on other sites

la bremserøret på primeraen min for en stund siden der det lå orginalt, litt trangt var det. satte det tilbake i klipsene som var der, men det viste seg at de hadde falt av pga knekt klipps. så det ble 2'r feil. men da sa han fra verksted at jeg kunne likså greit lagt de ett annet sted der det var bedre plass. men måtte ikke glemme å feste de hvis man la det et annet sted.

 

dette var bremse rør som gikk hele veie fra motoren til bak bremsene, jeg lånte et biltema verktøy som lager kon og skjøtet isammen det som var gåent. ble bra til slutt, og er gjort under 2 timer( da har jeg tatt med en lang kaffe pause også)

Link to comment
Share on other sites

la bremserøret på primeraen min for en stund siden der det lå orginalt, litt trangt var det. satte det tilbake i klipsene som var der, men det viste seg at de hadde falt av pga knekt klipps. så det ble 2'r feil. men da sa han fra verksted at jeg kunne likså greit lagt de ett annet sted der det var bedre plass. men måtte ikke glemme å feste de hvis man la det et annet sted.

 

dette var bremse rør som gikk hele veie fra motoren til bak bremsene, jeg lånte et biltema verktøy som lager kon og skjøtet isammen det som var gåent. ble bra til slutt, og er gjort under 2 timer( da har jeg tatt med en lang kaffe pause også)

blir med å gjør jobben du da :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg opplyse att bilen er EU godkjent med nye bremserør lagt opp på den plassen de skal ligge.

 

Verkstedet brukte 1,5 timer og har lagt opp nytt fra midt under bilen og helt bak uten att de tok ned bensintanken.

 

Jeg betalte 2800kr for jobben inkludert deler og moms.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart.

 

Det hjalp å diskutere litt med de :whistling:

 

Argumenterte med att de måtte jo skjønne att det ikke gikk å bruke så mye penger på å bytte rør på en så gammel bil. Og att det var helt idiotisk om det faktisk skulle være slik att en skulle måtte vrake en bil i så god stand som denne pga noen bremserør. Og det fikk jeg tydeligvis gehør for.

 

 

Men da veit i hvertfall andre som kommer over det samme problemet hva de skal betale og att de kan byttes uten å ta ned tanken og sammtidig legges opp på den orginale plassen. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...