Jump to content

Focus RS bremser /cosworth 2wd calipper


Jonny.B

Recommended Posts

Mulig dette har vært diskutert før,men å bruke Focus Rs bremseskiver forran på 2wd cosworth må da være en genial og fin bremseoppgradering som faktisk ikke koster skjorta,324mm skive burde gå bra på den standard firestempla calipperen,som slettes ikke er en dårlig calipper vist den er i god stand. Må da være noen som lager braketter for å flytte ut calipperen litt? Ser ingen problem med å få laget sånne braketter,men er bare dumt vist dem allerede er i handelen. Noen som vet,eller har prøvd? Kan ikke skjønne annet att det hadd vært en fin oppgradering,som nermest blir usynlig.:-)

Link to comment
Share on other sites

er ikke RS skiva en del tykkere, så orginal calipern ikke klarer og "bite" over?

 

Vet det er en del som bruker focus skive, bmw e38 calipere, med tilhørende brakett, da focus er en del dyrere..

 

Mener bestem jeg sjekka tykkelsen for lenge siden,og fant ut att den var omtrent helt lik...så på e-bay att bmw ble brukt ja,og det funker helt sikkert fint det,men tror en frisk 2wd calipper hadde gjort samme nytten og vel så det:-)

Om rs skiva er litt tykkere,så får man bare bruke litt slitte klosser da vettu ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mener bestem jeg sjekka tykkelsen for lenge siden,og fant ut att den var omtrent helt lik...så på e-bay att bmw ble brukt ja,og det funker helt sikkert fint det,men tror en frisk 2wd calipper hadde gjort samme nytten og vel så det:-)

Om rs skiva er litt tykkere,så får man bare bruke litt slitte klosser da vettu ;-)

 

hadde du brukt en 4wd caliper så hadde jeg vært enig ang slitte klosser, men den 4 stempla orginal caliperen må eventuellt shimses/breddes isåfall...

 

Men jeg er helt enig, den orginale burde gjøre en tilnærmet like god jobb :)

 

 

meca oppgir følegende

focus 28mm

cosworth 24mm

focus st 170 "300mm" 24mm

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

2wd cos skiven er 24mm tykk,og focus RS skiva er 28mm tykk.....jaggu ikke langt unna det skal gå mener jeg,er jo litt å gå på som regel,2mm på vær side med andre ord.

 

jeg tror du blir skuffet, for jeg mener jeg har sjekka dette tidligere, det er omtrent ikke mer enn et "fluefetthår" klaring. alternative e jo å få dreid av rs skiva 2mm på hver side.. Vet ikke hvor stor skive som går i 2wd caliperen før det blir problemer med at kun deler av klossen blir i bruk"som i at du ikke får dytta calipern langt nokk innpå skiva..

Noe stort mer enn 310 tror jeg kanskje blir vanskelig.?

 

 

Har ett sett med st170 skiver i garasjen, om arbeidslysta dukker opp så skall jeg vurdere og ta en sjekk :P

 

 

Edit: Ron kjørte med 4wd caliper + st 170 skiver på den hvite sedanene, som hadde gammel felgene dine..

Å ut fra husken så ble ikke hele klossen i bruk der heller.. MUlig ronny kan tilføye eksakt?

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert problem med tykkelsen ja,men selve diameteren tror jeg ikke blir problem,mener det selges 300mm skive kit til bakbremsene,der orginale calippere blir brukt...

 

tror faktisk du får hele 330 ombygging bak, men der har jo calipern helt annen form, tilnærmet uten "sving", om du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

En fin oppgradering for enklere modeller av sierra, samt cosw 4x4, og de som vil ofre den firestempla 2wd calipperen er å montere focus st170 skiver (300mm) og calippere med tilhørende brakett fra mondeo mk3.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

tror faktisk du får hele 330 ombygging bak, men der har jo calipern helt annen form, tilnærmet uten "sving", om du skjønner hva jeg mener.

Jepp,jeg skjønner :-)

 

En fin oppgradering for enklere modeller av sierra, samt cosw 4x4, og de som vil ofre den firestempla 2wd calipperen er å montere focus st170 skiver (300mm) og calippere med tilhørende brakett fra mondeo mk3.

 

2wd cos har vel 280mm skiver orginalt,så blir det liksom litt lite oppgradring med 300mm synes jeg,når man først skal begyne å rote med det,så hadde det vært greit med 320mm iallefall.:-)

Link to comment
Share on other sites

En fin oppgradering for enklere modeller av sierra, samt cosw 4x4, og de som vil ofre den firestempla 2wd calipperen er å montere focus st170 skiver (300mm) og calippere med tilhørende brakett fra mondeo mk3.

 

Jeg har montert ST170 skiver og calippere på min dohc 4x4 :P Brakett fra mondeo mk3? (bilde?)

Går det bra med 8.8 kvalitet på boltene?

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

En STOR forbedring sammenlignet med dem originale, rista aldri uansett juling dem ble utsatt for.

 

Den braketten din stammer fra en Taarup forhøster tror jeg,rød å fin ;-)

Tenkte isåfall å få cnc frest noe greier,men til syvende og sist blir det vel enklere å kjøpe bmw calippere,og tilpassede braketter på e-bay....

Link to comment
Share on other sites

31072012758.jpg

 

Dette har jeg på grønn vingen, Focus RS 324mm, bolt on 2WD det du ser på bildet, kliper meget godt :)

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte det av en kar som hadde kjøpt det fra england mener jeg å huske..

 

EBC skivene var nye, nye Yellow stuff klosser, overhalte calipere fra Evo9.

 

Kosta meg 9000kr, verdt vært ett øre syns jeg da det var bolt on å funker helt fenomenalt. Hele kjøreopplevelsen på bane steg med 10 hakk. Dette er den oppgraderingen jeg har satt mest pris på, uten tvil.

 

bremser.jpg

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som "designet" det kittet der en gang i tiden, har det selv på bilen min.

 

Er ikke helt bolt-on, man må slipe/frese litt på kaliperene, ikke mye, men litt. (jeg brukte bare vinkelsliper :) )

 

På den svarte braketten der er alle fire hulla på linje, men med et 2mm frest offset på anleggsflaten som legges mot spindelen og kaliperen. Siden det er gjenger i både spindel og kaliper er det bare å skru fast :)

 

Evo-kalipere får du billige fra eBay fra, de er like fra Evo6 til Evo9 (muligens også 10?)

 

Evo-klossene biter ikke på hele Focus-skiva, men godt nok. Det som kan være litt vanskelig å følge med på er slitasjen på klossene, da klossene blir liggende litt utenfor skiva (dette skjønner man når man har montert det).

 

 

(anbefaller deg også å skru fast skuvene i navet med forsenkede skruer, slik at man slipper muligheten for at de slår seg skjeve)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det enkleste blir å kjøpe bmw e-38 calippere med ferdig laget braketter,åså kjøper jeg RS skivene gjennom jobben:-)

Problemet var att de ikke kunne sende til Norge,men det ordner seg sikkert på ett vis.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Cosworth-2-wheel-drive-Brembo-325mm-brake-caliper-bracket-kit-/320783240004?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ab02bcb44

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det enkleste blir å kjøpe bmw e-38 calippere med ferdig laget braketter,åså kjøper jeg RS skivene gjennom jobben:-)

Problemet var att de ikke kunne sende til Norge,men det ordner seg sikkert på ett vis.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Cosworth-2-wheel-drive-Brembo-325mm-brake-caliper-bracket-kit-/320783240004?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ab02bcb44

Prøvde å kjøpe repsett til Focus RS kalippere der , men fikk beskjed om at de ikke sender til Norge.

 

Fint om du sier i fra om hvordan det går.

 

Tenker RS euroford kan hjelpe oss her , mener han har avtale med Caprisport.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å kjøpe repsett til Focus RS kalippere der , men fikk beskjed om at de ikke sender til Norge.

 

Fint om du sier i fra om hvordan det går.

 

Tenker RS euroford kan hjelpe oss her , mener han har avtale med Caprisport.

 

Problemet med de IDIOTENE der borte på CapriSport er at de sender til Norge når de gidder..

 

Har kjøpt diverse Capri deler av de opp i gjennnom åra som jeg har vært veldig fornøyd med, og de har sendt til Norge hver gang.

 

Men sist jeg skulle kjøpe noe av de forsøkte jeg å ringe flere ganger, legge igjen melding på tlf svarer, sende mail, sende fax, sende GAMMELDAGS brev.. ikke snakk om at de gadd å svare.. Jeg har lagt igjen mye enger hos de tidligere og jeg hadde planer om å bruke en god del penger nå sist også, men jeg endte til slutt opp med å handle hos andre.

 

Mange rundt om på engelske forum som også klager over at de har dårlig service..og en veldig arrogant holdning til kundene sine..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...