Jump to content

Godkjenne 330kit på sedan Cosworth


Ghost00

Recommended Posts

Sånn.. da var jeg hjemme.. det jeg har i planene ang godkjenning er at ting skal være i orden på papiret pga vist jeg krasjer eller kommer i kontroll så kan det ikke komme å bite meg i ræva.

derfor skal dette inn i vognkortet. :)

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Nei, har man trimmet så er det greit å godkjenne dette. Gidder ikke å modifisere orginale ting.

Men det var en fin tanke da. Skal nok se hva jeg får til. Må jo ikke gi seg vist man får ett avslag. :)

Da er det bare å prøve på nytt. Jeg har noen planer på lur. Man vet ikke hva som skjer før man prøver.

Ok.

Lykke til med å overvinne denne:

Kjøretøyforskriften

Kap. 25. Avgass

§ 25-2. Avgasser - generelle krav til bil

 

"2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet."

 

Større dyser monteres for å øke motoreffekten som igjen øker utslippet av forurensende avgasser => forbudt.

Krav til dokumentasjon er slik at forhandler og importør er underkjent - det må være direkte fra Ford selv.

 

Jeg har vært gjennom dette flere ganger før og reglene og saksbehandlerende er bare blitt strengere og strengere. Dette takket være EU og gatebil.no.

 

Bur har vel litt med kolisjons å gjøre, treffer du en bil så har ulykken ikke noe "trekkspillfunksjonen" ?

Dette var ett av argumentene de brukte, men man må differensiere mellom WRC-style bur som avstiver hele karrosseriet og ett enkelt veltebur som bare er inne i den forsterkede "sikkerhetskupeen" og ikke strekker seg ut i deformasjonssonene på karrosseriet.

 

Der finnes flere grunner mot bur, uten hjelm er det ikke noe tryggere enn uten bur. Dessuten ønskes det en forskjell på gatebiler og løpsbiler, altså en skal ikkje kjøre løp på veien.

Det er det helt klart, men..

 

min påstand er at det ikke finnes noen objektivt negative argumenter. Rallybiler kan kjøre på gate med bur uten at det er krav til hjembruk og hvis de får tillatelse, så kan det umulig være så forferdelig farlig.

 

Kjenner til en som slo rundt med en bil som landet på taket oppå en mur. Taket var slått ned til under nakkestøtten på førerstolen. Hadde han kjørt med sikkerthetsbelte hadde han vært dau fordi det ikke var bur i bilen - så - uenig med du der.

 

Subjektivt er noe annet. Ingen fornuftige mennesker vil ha 18 - 20 åringer med udødelighetssyndrom pga ikke ferdig utviklet hjerne (Se sammeheng mellom handlig og konsekvens; Universitestsfakta) og 600 hk biler med bur i trafikken.

 

Dette har likevel ingenting med godkjenning av ombygget kjøretøy å gjøre.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet

 

er ikke alle avgass/røykass målerne på et godkjent bilverkstede gode nok da?

Visst ikke så sku vell ikke en bil kunne bli EU godkjent?

 

det viser seg gang på gang, at jo eldre bil du har, jo enklere blir det og få godkjent litt halv spesielle ting.

 

Men ut fra erfaring.. får du godkjent bilen din med senk og felger, så er du ganske "freda" mtp eu og tekniks kontroll langs veien..

 

Men for alldel, det er ikke noe ulempe og få godkjent den med la oss si uorginal turbo, men med orginal effekt eller lignende..

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg er uenig i påstanden at gatebil.no har hatt en uheldig innvirkning på Norges lover og regler rundt kjøretøy, men vet du om det finnes noen konkrete eksempler på dette, RS 1000?

Det er klart man ikke kan gå ut offesielt og si at menn under 25 år (gatebilmålgruppen) er uegnet som sjåfører på offentlig vei med kjørtøy som er raskere enn 50 hk/tonn. Man kan ikke diskriminere en hel gruppe på denne måten.

Gatebil.no har i myndighetenes øyne påvirket ganske mange ganske sterkt til å bli direkte kriminelle, med ulovlig trimming, videre trimming etter godkjenning, svindling med papirer, stjeling av biler og deler, salg av tyvegods osv osv.

 

Jeg har snakket med biltilsyn, vegdirektoratet, bilsportforbundet og SFOOR og uoffesielt sies det litt av hvert, og alle er svært opptatt av å ikke bli referert så noe mer konkret enn dette blir det ikke.

 

er ikke alle avgass/røykass målerne på et godkjent bilverkstede gode nok da?

Visst ikke så sku vell ikke en bil kunne bli EU godkjent?

 

det viser seg gang på gang, at jo eldre bil du har, jo enklere blir det og få godkjent litt halv spesielle ting.

 

Men ut fra erfaring.. får du godkjent bilen din med senk og felger, så er du ganske "freda" mtp eu og tekniks kontroll langs veien..

 

Men for alldel, det er ikke noe ulempe og få godkjent den med la oss si uorginal turbo, men med orginal effekt eller lignende..

Nei.

Det er ikke CO kravet det er snakk om her. En EU kontroll er en meningsløs og unyttig politisk motivert løsning som skal robbe bileierene, men teknisk er den begrenset til en enkel etterkontroll av at originaldelene fungerer som tiltenkt.

 

I følge avgasskravene er f.eks forbudt og sette en eldre motor i en nyere bil hvis byttemotoren har en mindre streng avgassgodkjenning enn originalmotoren. Eks. 205 blokk i en Escos.

 

Bilen må gjennom en omfattende syklus som tester ALLE driftstilstandene. Det tar lang tid og koster en formue. Hvis utslippet av skadelige avgasser har økt så blir ikke bilen godkjent. Da er det ny test ---- og sånn går nu dagan ..... (og pengan).

 

Kravene til dokumentasjon er de samme og mulighetene til å skaffe gammel og kvalitetsmessig tilfredsstillende dokumentasjon blir stadig mer vanskelig.

 

I praksis er det en fordel å fylle opp vognkortet med all mulig dill ja.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan få kontonr mitt og heller sette inn penger der en å kaste pengene i bøsset :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Det er klart man ikke kan gå ut offesielt og si at menn under 25 år (gatebilmålgruppen) er uegnet som sjåfører på offentlig vei med kjørtøy som er raskere enn 50 hk/tonn. Man kan ikke diskriminere en hel gruppe på denne måten.

Gatebil.no har i myndighetenes øyne påvirket ganske mange ganske sterkt til å bli direkte kriminelle, med ulovlig trimming, videre trimming etter godkjenning, svindling med papirer, stjeling av biler og deler, salg av tyvegods osv osv.

 

Jeg har snakket med biltilsyn, vegdirektoratet, bilsportforbundet og SFOOR og uoffesielt sies det litt av hvert, og alle er svært opptatt av å ikke bli referert så noe mer konkret enn dette blir det ikke.

 

 

Nei.

Det er ikke CO kravet det er snakk om her. En EU kontroll er en meningsløs og unyttig politisk motivert løsning som skal robbe bileierene, men teknisk er den begrenset til en enkel etterkontroll av at originaldelene fungerer som tiltenkt.

 

I følge avgasskravene er f.eks forbudt og sette en eldre motor i en nyere bil hvis byttemotoren har en mindre streng avgassgodkjenning enn originalmotoren. Eks. 205 blokk i en Escos.

 

Bilen må gjennom en omfattende syklus som tester ALLE driftstilstandene. Det tar lang tid og koster en formue. Hvis utslippet av skadelige avgasser har økt så blir ikke bilen godkjent. Da er det ny test ---- og sånn går nu dagan ..... (og pengan).

 

Kravene til dokumentasjon er de samme og mulighetene til å skaffe gammel og kvalitetsmessig tilfredsstillende dokumentasjon blir stadig mer vanskelig.

 

I praksis er det en fordel å fylle opp vognkortet med all mulig dill ja.

 

jeg tror dere overdriver både prisen og vanskelighetsgraden med denne godkjenningen. Jeg fikk prisanslag på ca 40k for å godkjenne min 500hk vingebil via firma.

Link to comment
Share on other sites

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...