Fredrik92 Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Hei, har byttet til 4x4 cosworth bremsekraft forsterker med abs enhet og koblet dette opp idag. Vakum pumpen begynte å gå med engang å stoppet når den hadde opparbeidet trykket, så da åpnet jeg lufte nippelen på v bak hjul og trykket litt på pedalen, men det kom ingen væske og det samme på andre siden. så sjekket at jeg hadde bremsevæske i rør/slanger hele veien bak og det hadde jeg, så blåste litt i alle rør/slanger og plutselig kom bremsevæsken hele veien frem til calipper. Så da prøvde jeg å åpne nippelen på nytt og trykket litt på pedalen og da kom væsken plutselig konstant og vakum pumpen begynte å gå, stoppet og pumpen stoppet, trykket og væsken kom igjen og pumpen begynte å bygge opp trykket på nytt. Så da tenkte jeg at det var gode greier å luftet andre siden uten problemer. Så når jeg var ferdig å lufte bremser så pumpet jeg på pedalen og pumpen begynte å gå og pedal ble aldri hard, så prøvde jeg å pumpe mer og mer, men det eneste som skjer at pumpen bare begynner å bygge opp trykket på nytt og pedalen blir kun hard når tenningen er av. Er det bare luft i systemet eller kan det være noe annet? banket litt på calipperne før jeg gikk og tenkte jeg skulle prøve med en ny lufting av bremser imorgen vist ingen andre har noen tips... Så lurer jeg litt på hva oppgaven til HOVEDPUMPEN er?? Koblet også opp abs systemet og den lyser i instrumentet konstant på ABS, så hva kan være gale der? Takker for kjappe svar! Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Har du prøvd å kjøre med bilen? Mener å huske fra jeg holdt på med bremsene på min også at den kjentes bløt ut, men når jeg prøvde bilen tok bremsene med en gang fordet.Samme med ABS lampa så slukket ikke det før jeg kjørte noen meter med bilen Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Ja okey!! har ikke prøvd å kjøre bilen nei Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Har 4x4 elektrohydraulisk bremsekraftforsterker? Om så, du kjenner til hvordan bakhjulene skal luftes? Lett trykk på pedal med tenning på, ikkje noe pumping, eller slikt, så bruk en kompis som holder ett lett trykk på pedalen, da skal pumpa starte og du kan opne luftenippelen. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Luft i kretsen til framhjulene kanskje? Kalipperene framme må luftes med pumping eller eksternt trykk/vakum.Pedalen skal være hard etter veldig kort vandring både med og uten pumpen på. I motsetning til en vakumforsterker der vandringen blir lengre, og pedalen mykere når forsterkeren er aktiv. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Jeg luftet bremser på nytt i dag, ja jeg vet hvordan jeg skal lufte bremser bak og det funket gull idag å, kom litt luft men ikke mye... så luftet jeg foran på vanlig åpne/lukke måte og ved hjelp av en kompis. Lot aldri beholderen gå tom og jeg stengte nipplene mens pedalen var nede så har ikke vært mulighet for å få luft inn igjen... men alikavell så er pedalen kjempe lett... Pumper på pedalen og vakum pumpen begynner å gå, så kjennes det ut som den skal bli hard, men så blir den bare lett igjen, men oppdaget noe nytt idag når væsken var på vippe punktet til å renne over beholderen så kom det en annen lyd (hoved pumpen) og virket som pedalen ble automatisk skubbet tilbake mot foten min? Må lokket på beholderen være på for at pedalen skal bli hard?? Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 må man ha den enveisventilen til bakbremsene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 (edited) Ja må man det? Har ikke den på nå.... Er det enveisventil eller trykkreduksjonsventil som gjør at den ikke bremser mer på bakhjulene enn forhjulene? det tror jeg... Edited July 26, 2013 by Fredrik92 Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Ingen forslag? Kan det ligge luft i selve bremsekraftforsterkeren på et eller annet merkelig vis? Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Ingen forslag? Kan det ligge luft i selve bremsekraftforsterkeren på et eller annet merkelig vis? Har du startet bilen? Kjørt med den?Ville tatt en forsiktig prøvetur for å se hvordan bremsene/pedalen oppførte seg Har du prøvd å kjøre med bilen? Mener å huske fra jeg holdt på med bremsene på min også at den kjentes bløt ut, men når jeg prøvde bilen tok bremsene med en gang fordet.Samme med ABS lampa så slukket ikke det før jeg kjørte noen meter med bilen Jeg har akkurat samme erfaring som Krona 1990 Sierra RS Cosworth 4x4 1990 Sierra 2.0 Doch 4x4 2004 Passat tdi 4-motion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Kan forøvrig legge til at min Scorpio hadde en helt mongo bremsepedal etter at stempelet i ene kalipperen datt ut bak, men lufting, for så å kjøre litt ble den bra. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Da kjører jeg ut i lokalet og får dyret på beina og tar en forsiktig tur oppdaterer hvordan det gikk i kveld Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Finn 1 feil på den calipperen... Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Er det en venstre caliper som står på høyre side? Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Er det en venstre caliper som står på høyre side?10 poeng til deg Derfor jeg hadde myk pedal... Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Godt du fant ut det da. Da snur du kalipperen opp ned med en planke i mellom ved lufting, så er problemet løst for denne gang :-) `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik92 Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Nei nei, byttet om calipperne og tok en prøvetur Funker fjell nå Sierra 2.0 DOHC prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now