Jump to content

Nok en kjedelig Cosworth tråd!


Smistad

Recommended Posts

Hva er den uvanlige og rette metoden, da? 

Det er å bygge på en motorblokk som man VET er god, som har borring rundt 91 mm, dvs langt fra 92 mm, og som i praksis har 4 stk. rette og runde sylindre  når veivoverfall og topplokk er montert. 

 

Stressborring og stresshoning er ett must på disse blokkene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt med ARP i toppen i ganske lang tid nå uten problemer. Med rett moment er det ikke et problem.

Hvor mye er "ganske lang tid" ?

Hvor mange driftstimer og hvor mange liter drivstoffer brukt? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er "ganske lang tid" ?

Hvor mange driftstimer og hvor mange liter drivstoffer brukt? 

 

Har vel hatt det siden 2006.

Usikker på hvor mye drivstoff og km, men har jo blitt noen timer og liter på alle de årene, selv om den har stått mye i ro.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jo høyere turtallet er jo mindre tid er det for luften å lekke ned.

 

Ett godt eksempel på dette er 2 takts motorer. Lavturtallsmotorer har 2 stk fjærer og høyturtallsmotorer har kun 1.

Når man porter og står i slik at bunndraget uansett forsvinner, da fjerner man også den ene stempelringen.

Hvis man kjører med kun en stempelring på lave turtall så blir stempelet misfarget av mengden leakdown.

Målt leakdown øker, men praktisk leak down under drift øker ikke.

godt vi er enig i noko :)
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er "ganske lang tid" ?

Hvor mange driftstimer og hvor mange liter drivstoffer brukt?

Gamlemotoren min ble bygd av motormekanikeren til Ludvig Hunsbedt. og har ARP bolter og stålpakning. Han sa det var det beste alternativet når en ikke brukte longstuds. MEN, det måtte gjøres skikkelig sa han. Masse verdensmestere der ute som er flink å snakke sa han hehe. Den motoren hadde 517 hjulhk og 674Nm når eg solgte den. Den motoren gikk uten et feilslag siden 2006, og lever i beste velgående den dag i dag. Og Asil Racing kan sikkert kose seg med samme motoren lenge før han behøver å gjøre noe med den.

 

Det er veldig vesentlig i hvilke hender ting havner. Enkelte havarerer girkasser like ofte som de bytter underbukse, mens andre kan ha samme girkasse i evigheter. Kløner vil alltid kløne det til. Uansett!!!

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Gamlemotoren min ble bygd av motormekanikeren til Ludvig Hunsbedt. og har ARP bolter og stålpakning. Han sa det var det beste alternativet når en ikke brukte longstuds. MEN, det måtte gjøres skikkelig sa han. Masse verdensmestere der ute som er flink å snakke sa han hehe. Den motoren hadde 517 hjulhk og 674Nm når eg solgte den. Den motoren gikk uten et feilslag siden 2006, og lever i beste velgående den dag i dag. Og Asil Racing kan sikkert kose seg med samme motoren lenge før han behøver å gjøre noe med den.

 

Det er veldig vesentlig i hvilke hender ting havner. Enkelte havarerer girkasser like ofte som de bytter underbukse, mens andre kan ha samme girkasse i evigheter. Kløner vil alltid kløne det til. Uansett!!!

Samme som en bekjent av meg, han har dog en Skyline, men han har ikke hentet ut all effekt fra motoren, ergo. motoren funker hver eneste gang den startes, og den har blitt hjulkjørt til og fra X-antall Gatebiltreff. Han måtte bytte clutch nå da, etter 5 år med samme clutch.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det er vel flere faktorer! Økonomi, venter en datter neste mnd, og jeg har vel egentlig gjort det meste av det jeg skulle gjøre da jeg kjøpte den! Men bilen må for all del ikke bort, men om den er av interesse å pengene banker på døren så blir den solgt. Føler det er bedre at noen med tid og kjærlighet kan få ta den siste små pussen som gjenstår enn at den skal stå 3-4 år i et lokale!

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Men!!!!

Bilen skal gjøres 100%ferdig før et EVT salg, så det er dette datasprut greiene! Nå lurer jeg litt på vipec sprutet også, fra håland tuning!

Vipec vs haltech!!!! innspill folkens?

Ingen av delene!

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=635238636516815&set=a.434257519948262.100833.148300238543993&type=1&theater

 

www.maxxecu.se

Link to comment
Share on other sites

ViPec. Har Autronic på min og synes det er gammeldags og uoveriktlig i forhold til ViPec.

Var med å fikk start på en BMW med turbo og ViPec sprut og det var latterlig enkelt og brukervenlig.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Da er motor komt utav bilen igjenn, så den står uten motor, gir og ledningsnett! Girkassen har fått seg et oljeskift! Men hva er enklest? Montere kasse før eller etter motor er havnet i bil! Har ingen girkasse jekk eller løftebukk!

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...