Jump to content

1989 bronco 302


k3nn37

Recommended Posts

sliter med at motoren i broncoen går dårlig, ujevnt gange og bruker mengder med suppe..  

 

den går som om en eller flere syl ikke henger med, men jeg har bytter og oppgradert hele tenninganlegget uten å helt bli kvitt feilen..

 

målte den til ca 2.4l på mila ve pen kjøring.. er greit at den bruker litt med 2tonn stål, automat osv, men er dette normalt? 

 

noen som evt har forslag til hva om burde byttes/gjøres?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd metoden med å nappe av en og en plugghette for å finne ut hvilke sylindre som går dårligst?

Om det blir minimal forskjell på gangen på en eller flere sylindre har du på en rask måte identifisert sylindren som skaper mest problem.

Forslagene til RsMuffe er selvsagt noe du bør tenke på.

Kom på en ting til. På motorer med 6 syl eller mer så er det fult mulig å stokke om på tenningsrekkefølgen slik at den blir feil, men motor fortsatt vil fungere nogenlunde. Om du har byttet om slik at tenning vli bli for sein på flere sylindre vil motoren få en fjuskende gange og høyt forbruk pga du må gi mer gass for å kompansere for sein tenning.

Dette er kanskje ikke den mest sansynlige feilen da du jo faktisk har en motor du kan bruke som mal for å se hva tenningsrekkefølgen er.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

komp-test/sylinder test, sjekk ventil klaringer og ventilløft(utslitt kam?), sprute bilde på dysene? hvilken farge er det på tennpluggene?

 

Sjekk ting framfor å tru at ting er i orden. det er nok mitt beste tips.

 

hmm.. ja, der sier du noe.. komp test og skjekk av dysen er på "to do" lista.. 

 

har begrenset erfaring med 302'n enda, men det står nesten 190000km på telleren nå.. burde ikke være utslitt kam alt da ve?

 

mtp hvordan de gammle pluggene så ut så burde jeg vel egentlig frykte det verste..

1069811_4623276798576_134455817_n.jpg

 

 

Har du prøvd metoden med å nappe av en og en plugghette for å finne ut hvilke sylindre som går dårligst?

Om det blir minimal forskjell på gangen på en eller flere sylindre har du på en rask måte identifisert sylindren som skaper mest problem.

Forslagene til RsMuffe er selvsagt noe du bør tenke på.

Kom på en ting til. På motorer med 6 syl eller mer så er det fult mulig å stokke om på tenningsrekkefølgen slik at den blir feil, men motor fortsatt vil fungere nogenlunde. Om du har byttet om slik at tenning vli bli for sein på flere sylindre vil motoren få en fjuskende gange og høyt forbruk pga du må gi mer gass for å kompansere for sein tenning.

Dette er kanskje ikke den mest sansynlige feilen da du jo faktisk har en motor du kan bruke som mal for å se hva tenningsrekkefølgen er.

 

mustangen kjører en 302 HO motor imens broncoen har bare en vanlig 302.. så skal ikke være samme tenningsrekkefølgen som mustangen med mindre det erbyttet til HO motor i broncoen da.. 

Link to comment
Share on other sites

det er fult mulig å ha utslitt kam på mindre km enn det der.  Det er veldig lett å kjøpe feil type olje til gammel motor i dag(selges omtrent bare miljøvennelig greier i dag). og det ser ikke ut som forrige eier tok service ofte nok pga. dem tennpluggene der.

 

så det er bare å sjekke alt du kan uten ta ut motoren i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

går sakte i denne garasjen om dagen, men jeg har fått til til å purse litt med bilen, kjørt igjenom endel forskjellig rensemiddler i bensinen og fått pressa motoren litt så flere kv3 med katalysatorer er blitt blåst reine.. bilen føles ikke like lat nå lengre og forbruket har gått ned noe.. bilen hadde jo stått lagret og ikke kjørt i endel år før jeg kjøpte den, så er forståelig at ting var litt grod igjen.. :whistling:

 

jeg har ikke målt forbruket nå, men nå kan jeg faktisk kjøre bilen uten å fylle hver eneste dag :lol:

 

også har jeg prøvd med å hekte av kontakten på hego sensoren.. det virker som om forbruket er uendret, men fuskingen har gitt seg.. så da er det vel bare å bestille en ny ve?.. 

Link to comment
Share on other sites

Da en ser de plugga :o , så kan en vel anta at vedlikeholdet har vært så som så ja.

Kan vel anta at lambdasonder har samme km.stand som resten..

 

Ut i fra dette så ville jeg ha tatt av toppdekslene å målt ventilløft.

Lambda sonden er det første jeg har kommet til å bytte. Disse skal vell bytter rundt 60 000km? Men har vært ute for at de ryker tidligere en dette. Når disse ryker angir de som regel mager forbrenning, og styringen pøser på med bensin. Akkurat som på en forgasser motor der choken har hengt seg oppe.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Da en ser de plugga :o , så kan en vel anta at vedlikeholdet har vært så som så ja.

Kan vel anta at lambdasonder har samme km.stand som resten..

 

Ut i fra dette så ville jeg ha tatt av toppdekslene å målt ventilløft.

ja, det skal nok gjøres ettervert det å, men da må jeg ha av hele innsuget og masse greier.. så er endel jobb 

Lambda sonden er det første jeg har kommet til å bytte. Disse skal vell bytter rundt 60 000km? Men har vært ute for at de ryker tidligere en dette. Når disse ryker angir de som regel mager forbrenning, og styringen pøser på med bensin. Akkurat som på en forgasser motor der choken har hengt seg oppe.

 

 

skal den byttes så ofte altså?.. isåfall er det nok ikke noe rart denne er gåend.. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...