Jump to content

thunderbird


Recommended Posts

Hvilken motor har du i den opprinnelig da? T5 manuell på R4 og trolig på alle V8 motorene også, V6 er jeg usikker på men trolig også den med T5. Det kom en ny modell i 89 med andre kasser og motorer som også trolig passer med litt ombygg. R4 hadde C3 automat, de med V6 og V8 hadde alle trolig den forholdsvis nye 4 trinns aut.kassen, husker ikke betegnelsen men mener det var AOD.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor nedgradere bilen? 2,3 literen har et godt potensiale. T5 kassen sammen med den 2,3 motoren(Lima) tåler greit 350 hk orginalt. Innsprut-ECU, girkasse og clutch må oppgraderes ved ombygg til manuell men ingen stor kostnad det. Bakakselutveksling er og et moment du må sjekke.

Skulle jeg ha byttet motor så hadde jeg valgt V8, men mulig det krever en total ombygging av chassi/bremser da jeg ikke kjenner denne generasjonen av Thunderbird.

Du kan bruke Cosworth T5 girkasse med Merkur svinghjul og clutch og R4/V8 manuell mellomaksel på det eksisterende oppsettet ditt. 2,3 T5 girkassen m/clutchhus er sjeldent her hjemme i nord men det finnes noen. Det er selvfølgelig bolt on. Bakkant av 2,3 motoren har forøvrig samme boltdeling som europeiske 1,6/2,0 L Pintomotoren slik at de kassene passer på kassen. Svinghjul til 2,3 motoren selges i alle varianter. ECU til manuelle kasser finnes fra 145 hk til 225 hk i SVO utgaven. Med tilleggssprut/piggyback, eller ennå bedre, et programerbart sprut så er det 350 hk som orginalmotren din skal tåle, oppnålig. Gjerne da i kominasjon med en oppgradert kam fra fks Esslinger.

Lima-motoren finnes i mange utgaver og i flere Ford/Mercury, Merkur og Mazda utgaver, fra 2.0 L sug, 2,3L sug og turbo til 2,5L twinspark motoren i Ranger/B2500. 2,3 motoren du har finnes i Mustang, Thunderbird og Merkur fra ca 1983 og opp til -89. Noen variasjoner var det på disse årene men ikke mye.

Selve blokken var med siden 1974. Limamotoren regnes som meget solid.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...