Jump to content

tilhengerfeste


Gess

Recommended Posts

Hvordan monteres tilhengerfeste på Granada? Jeg har bolter festet til bange i bunn og lurer på hvordan det skal festes mot hekken. Jeg har et langt flattjern som er så langt at det går mellom støåtfangerfestene, dette kan ikke være inni bilen da det er i ett stykke. I teorien kan det være på utsiden av bagasjerommet, men da må selve hengerfestet monteres utenpå dette stålet, og da bygger det enda lenger bakover pluss at støtfangeren også kommer lenger bak. Inni bilen skal det vel også være noen flattstål, men hovedspørsmålet er om det skal være ett langt eller to små stål på utsiden av bagasjerommet

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ta bilde av det du har da?

 

Det jeg har demontert har vært langt "rør" med 2 branketter som skal srues fast i bunn under bilen foran bensintanken.

Bak med bakplaten er det en plate med 5 hull i som skal på ustiden av bagasjerommet mellom støtfangeren og bakplaten.

På innsiden i bagasjerommet var den ett flattjern med 5 sånne hull i som det var festet da med bolter igjennom.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Bilder, tja får vel rusle ut etterpå. Selve festet er omtrent som du beskriver, men platen mot bagasjerommet har fire hull for bolter pluss ett ekstra for ledninger kanskje. Jeg har to plater med fire hull hver, disse passer inni bagasjerommet. I tillegg har jeg ett langt flattjern som bare passer på utsiden av bagasjerommet, men da må det mellom bilen of festet. Da må jo fastset flyttes enda lengre bak.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har krok til mk.II

 

Den vanligste løsningen der er ei plate ned mellom fanger og bakplate, er kanskje ikke plass til det på mk.I

 

Kan sikkert trylle framnoen bilde av mk.II om du ønsker det, på bil.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Det er krok til mk 2 ja, men jeg trodde at de var ganske like. Jeg har festet krok på mk1 før og mente å huske at fremgangsmåten var rimelig lik. Av med fanger, borre hull, feste plater og bolte kroken til hekken og vangen i bunn. Jeg husker bare ikke hvordan selve kroken ble festet til bakenden.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Fikk knipset noen bilder av herligheten.

IMAG0918_zpse53adc3f.jpg

Her er festet boltet til vangen i bunn og såvidt festet mot platen bak. Den lange flattstålbiten skal nok monteres på hekken fra støtfangerfeste til støtfangerfeste. Dette vil da medføre at støtfangeren flyttes ca 5mm bakover og det vil bli en større glipe mellom fanger og hekk.

 

IMAG0920_zps9c61060d.jpg

Det er lite plass mellom festet og karosseriet, så om det er plass til å få mellom dette flattjernet er jeg ikke helt sikker på.

 

IMAG0919_zpsd78c17e1.jpg

Pynten bak skiltet må uansett fjernes da denne kolliderer med hengerfestet, så da blir det sikkert til å bruke den andre støtfangeren.

 

IMAG0922_zpsabc94fc4.jpg

Inni bagasjerommet skal det festes noen flattstål, disse er ganske kurante da de ikke passer så mange andre steder.

 

Nå kommer det lange flattstålet fra et annet hengerfeste mener jeg å huske, et som ble kassert for lenge siden. Dette flattstålet hadde to korte biter som hørte sammen med det, som var like firkantet.

De to sorte flattstålbitene som er avrundet i kantene hører sammen med hengerfestet, dette ble plukket av en Mk2 s2, men jeg kan ikke huske om det var flere biter, eller om det var en lang en i tillegg.

Det  er derfor jeg er i stuss på om den lange biten skal brukes mellom hengerfestet og karosseriet, eller om jeg skal kappe den og bolte den til karosseriet bak fangeren og bruke de sorte delene inni bagasjerommet som mothold.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det du har montert er korrekt, disse to avrundede inni bilen, så skal det 2 korte til på utsiden, som skal passe med de to yttre skruehulla på platene inni bilen.

Om du skjønner hva jeg mener.

 

Den lange du har liggende skal ikke være der.
Slik ser det ut på begge mk.II S2 sedan jeg har stående

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...