Jump to content

Ned med bakstilling Sierra


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Skal ha ned bakstillingen og skifte traversen og foringene der, og trenger noen lure tips. :) Ser for meg bolter som sitter og mye banning. :P 

 

Hvordan er enkleste måte å ta den ned på? Jeg løsner jo traversen, demperene og mellomakslingen, men hvordan er diffen festet? Studerer for tiden i Bergen, og bilen står hjemme på Sunnmøre, så jeg planlegger å gjøre dette i løpet av en helg jeg er hjemme. Og hvordan bør jeg blende bremseslangene slik at ikke all væsken renner ut?

 

En siste ting; hva er enkleste måte å få ut foringene som sitter i bærearmene? :)

Takker for svar!!

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Demontert på Scorpio:

 

Du kan begynne med mellomaksel, bremseslanger, brekkwirer og evt. ABS-sensorer og slitasjesensorer(neppe på sierra).

Så kan du løsne dempere, gjerne ta dem helt ut så de ikke er i veien ved montering.

bakre traversfeste er 4 skruer mellom baklokket på diffen og tverrbjelke foran tank.

Fremre fester er to skruer med 19 mm hode, du må demontere støtteblekkene først, 17mm hode på disse.

 

Beveg gjerne skruer litt frem og tilbake, og jobb litt med det.

De fremre foringene sitter i ei hylse oppi der, så de kan sitte litt, men de kommer med litt spetting.

 

Skifte foringene:

Legg merke på hvilken veg de står, ofte litt forskjeller på dem.

Ofte kan man brenne ut gammel foring, splitte "ytterringen" med ei baufil etc. Gjøre reint for rust og banke/presse ny foring inn samme veg som den gamle sto.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha! :) Hva bruker du å blinde bremseslangene med så lenge bakstillingen er nede da?

 

Sånne klemmer ala disse?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Tang-for-drivstoffslange-19000/

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bytt væske :smartass:

Ikke for å tråkke noen på tærne, men det er sikkert ikke gjort på en stund...ellers kan du jo tømme bremsevæsketanken før demontering...drypper ikke så mye da...lufte må du jo uansett, og da er ikke jobben så mye større å bytte all væsken...såfremt luftenippler går ann å løsne da...rundbaut.

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Må jeg ha utstyr som bremselufter for å få ut all luften dersom jeg skifter væsken? Hadde sikkert gjort seg, ikke vært skiftet i mitt eie, som vil si siste 5 årene. :P

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du trenger, er noen til å tråkke på bremsepedalen for deg...ofte har verksteder eget utstyr til dette (bremselufter som du sier)

men prinsippet er det samme...å få dytta lufta ut av luftenipplene til det bare er bremsevæske igjen...

 

Jeg forklarer gjerne mer med t-skje hvis det er noe som er uklart...Gønn på! (som dem sier på Kari Traa leikane) B)

Peder

Link to comment
Share on other sites

Ja vet hvordan man lufter, men trodde kanskje det kunne være vanskelig å få ut all luften uten utstyr, dersom man tapper av alt? Men hvis ikke da er det jo greit. :)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

husker jeg rikktig så er det bare å skru ut 8 bolter og løsne to stk. men dette er faktisk ikke så vansklig som det kan høres ut for når folk nevner bakstilling. :P har du gjort engang så blir det så lett som å bytte olje på bilen. hehe 
bremse væsken ville jeg ha byttet. gjør det vær gang jeg har vært ute med noe som har med bremser å gjøre. mest pga at jeg har innvistert i denne:
 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet-191577/

Annbefals på det sterkeste, alt blir så mye lettere ;P

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tok den ned en lørdagskveld, skiftet travers og skiftet alle foringene søndagen, og fikk den opp igjen mandagen. :) Gikk fint det!

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...