Jump to content

Granada Mk2 s1 GL


radovan

Recommended Posts

I mitt tidlegare liv (nesten 20 år sidan) hadde eg ein -79 2,3 som var ein slags hybrid mellom ulike modellar. Grunnstammen var ein MK2 s1 GL - karosseri, interiør osv, med motor og gir frå Sierra 2,3 og ein del Mk2 s2 garnityr rundtom, som lykter, grill, litt listverk og sikkert noko til.

 

Dette var ein gulle god bil og eg har med jamne mellomrom sett etter ein meir vanleg GL av same årgong på finn. No er eg ikkje direkte ute etter ein slik no, men det er rart med det, kjekt å sjå om det skulle finnast slike rundtom. Ein vakker dag osv.

 

Men eg ser aldri slike. Var det ikkje selde mange GL her, eller er alle døde?

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Da er vi to  :)

Har og hatt sånn(e) bil(er) for +20 år siden. Deriblant en Inca gold 78 mod. 2,8 GL. Back then var jo ikke dette en uvanlig modell,

selv om 2,3 L utgaver var den typiske varianten av Granada.

Men den egentlige årsaken til at jeg svarer er fordi jeg har veldig lyst på en MK2 s1 Granada igjen. Men det må være en Ghia,

og den skal være original.

På mange måter er disse stiligere enn 82-85 modellen. Men nå til dags dessverre mye vanskeligere å finne. Husker med gru

tilbake til `96 når vrakpanten det året var 6000 kr. Da forsvant det skummelt mange helt ok 78-81 modeller.

 

Hvor få MK2 s1 Granadaer som fortsatt eksisterer i dag gjenspeiles nok godt på Granada klubbens Landstreff på Gol. Av

årets ca 70 biler var det fem(!) MK2 s1 biler :( Så å finne en virkelig fin bil, som i tillegg er til salgs skal dessverre godt gjøres..

Men MK2 s2 Granada er det heldigvis fortsatt ikke mangel på, takket være et godt klubbmiljø og mange urokkelige entusiaster :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg synest også dei er vel så fine som s2. Synest dei seinare bilane blir litt glattare og hardare i utrykket. Og i rattet. :lol: ...eg vil heller ha fingrane rundt eit godt og mjukt fireeika s1-ratt!

Scorpio 2.3 aut -98

Gammal moro - Consul 2.0 -72, Consul 2.0 -73, Taunus stv 1.6 -74 Granada 2.0 -76, Granada 2.3 -77, Granada 2.3 -79, Mondeo 1.8Td -99
Støttekontakt for papsens Granada 2.3 -81

Link to comment
Share on other sites

Ja lampene ligger jo men blinklyset er i full høyde på s2. På s1 er det full lengde med kjørelys og blinklyset er bare en liten del av hjørnet. Derfor ser de mye bedre ut.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Kan det stemme at disse dørpanelene http://i1278.photobucket.com/albums/y510/VegarV/IMG_1357_zps69925c65.jpg ble levert på mk2s1 eller er det ombygget? 

Så en 3.0 Ghia til salgs som hadde like dørpaneler, men i blått.

 

Er uansett de kuleste dørpanelene etter min mening!! Hadde man fått bygd inn sentrallås og el-vinduer i de dørene der, og med ekte treverk på toppen så hadde det vært konge!

- 84 Ford Granada 2.3L Jubileum Lincoln

2u97toj.png

Granadadeler eller rimelig granada til salgs? Ta kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Det der er GHIA dørpaneler mk2 serie 1, og de bilene hadde sentrallås og mange hadde elektriske vinduer. Treverket på dørene er finer som bare er ca 1 millimeter tykk. Men det ser ekte ut. Er får som har tatt vare på mk2 serie 1 siden serie 2 var mer ettertraktet. Jeg har sikret meg en 78 modell 2.0 liter som jeg holder på og skal gi ny lakk. Egentlig syns jeg serie to er penest, mens mk1 GHIA er de aller peneste.

  • Like 2

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Det der er GHIA dørpaneler mk2 serie 1, og de bilene hadde sentrallås og mange hadde elektriske vinduer. Treverket på dørene er finer som bare er ca 1 millimeter tykk. Men det ser ekte ut. Er får som har tatt vare på mk2 serie 1 siden serie 2 var mer ettertraktet. Jeg har sikret meg en 78 modell 2.0 liter som jeg holder på og skal gi ny lakk. Egentlig syns jeg serie to er penest, mens mk1 GHIA er de aller peneste.

La merke til at det var tynne greier ja, for var noen sprekker som det hadde løsnet i.

Fikk de delene av en som ikke trengte dem lengre, var visst orginalt en 2.3 han hadde kjøpt sist på 90 tallet, men bilen hadde deler av litt forskjellige typer siden tidligere eier hadde jobbet på bilopphuggeri.

 

Fikk uansett helt dilla på de dørpanelene der når jeg så hvor pene de var, så etter det har jeg sett for meg et mk2s2 interiør, men mk2s1 dørpaneler og et svart/hvit tema over hele linja.

- 84 Ford Granada 2.3L Jubileum Lincoln

2u97toj.png

Granadadeler eller rimelig granada til salgs? Ta kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så verst de panelene. Men de passer jo ikke på en mk2 serie 2 siden døråpner mekanismen er forskjellig. Jeg har tatt var på paneler fra en mk1 ghia lik de du har, bare de er i sort skay, og så har jeg et sort baksete. I tilfelle jeg får lyst på sort interiør. Er jo lett å finne tak i sorte sports stoler til å ha foran.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Er vel kanskje mulig å gjøre det om? sikkert ikke noen enkel sak men..

Eventuelt blir det jo å ha mk2s1 dører selv om man ikke får moderne speil.

- 84 Ford Granada 2.3L Jubileum Lincoln

2u97toj.png

Granadadeler eller rimelig granada til salgs? Ta kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Alt er vell mulig, men jeg tror det blir endel jobb og tilpassing med speil og døråpnere. Ellers tror jeg trekket passer over.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en del forskjellig på Mk2 S1 og S2 når det gjelder dørene. Låsemekanismen er jo inni døren på S2 mens den stikker ut på S1, så det er ikke bare å sette over dørene. Jeg har sett en kar som hadde montert S2 speil på S1, det var ikke så ille jobb det visstnok. Ellers så har jeg også sett at dørsidene sveises om, innsiden av døren altså. Håndtak og klips flyttes slik at dørtrekkene passer overens. Litt arbeid er det jo, men det blir jo unikt :-)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...