Jump to content

oppskrift 5 trinns kasse i M


jab

Recommended Posts

Jeg er ingen ekspert på "Meisterstuck"-biler, så jeg ble kanskje litt bråklar på svaret her sist.
Det jeg skulle frem til er at på Sierra, Granada, Scorpio etc så er ett bytte fra 4-trinns til 5-trinns kasse(type E til type 9/N) rett fram skruing, alle deler passer overens, trenger ikke bytte mellomaksel, eneste som skiller som jeg har merket meg er mansjetten på utløsergaffelen som har ett lenger hull i clutchuset på 5-trinns.
4 og 5 trinns biler har som oftest forskjellig bakakselutveksling og speedometerdrevet bør kanskje flyttes over.
Det positive er vel at Ford har brukt samme speedometerdrev på de aller fleste kassene sine, fargen indikerer forskjellig utveksling om jeg minnes rett.
Kasse fra scorpio har elektronisk speedometer og ingen tilkobling fra wire, ser for meg at det skal være grei skruing å konvertere på T9, men det er tterst få Scorpio som har denne kassa.
Hva slags girkasse har du i dag, og hva slags motor har du? Regner med du har gulvspak(usikker på om M kom med rattgir men må jo spørre)?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

det eneste jeg ser er at 5 trinnskassene sitter spaken rett i toppen på kassa - på taunusen sitter det en haug med stenger fra spak til sia av kassa 

hmmmm 

Tror det er fordi kassene er like på de med gulvgir og de med rattgir. Originalt har min rattgir, og da er det 3 stag som går fra de armene på siden av kassen og fram til rattstammen.

Mener du kan sette inn 5-trinns fra Granada om jeg ikke husker feil. Hadde en P5 for 13-14 år siden med 2.6 og Granada 4-trinns kasse i.

1967 Ford Taunus 17m V8 < - - - P r o s j e k t t r å d
2015 Volvo V60 D5 AWD R-Design Twin Engine

2017 Volvo V60 D5 AWD Summum Twin Engine 
 

Link to comment
Share on other sites

Nesten får godt til og være sant  :D

hva blir fordelen, sluttgiret er vel 1: 1  om det er 4 eller 5 gir eller blir det lavere turtall med 5 gir?? 

kan bli morsomt og få tak i kasse og prøve 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

støttelagret tenkte ikke jeg på, det er problem iallefall på 2.3 at er motor for gammel, så er hullet i veiv for lite, 5-trinns kom i 83, og det aner meg at forskjellen er grå eller svart motor, hva har du? Aner ikke om forksjellen er på 2.8, jeg har iallefall 2.8 med 5-trinns svartmotor fra 9/81, skifta girkasse en gang, men ikke sjekka lagret en gang.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Jeg har 85 granada  2.8 motor i så det skal nok passe sammen . klør meg mere i huet på clutch armen - på granada er det vaier som trekker armen forover på Ford M er det stag som dytter armen bakover 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

oppskriften er å kappe armen som sitter mellom ramme og motor å vri et øye 180 grader men har fått et annet dilemma - gearspaken kommer litt lengre frem så må kutte tunnellen der org gearspak sitter? 

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...