Jump to content

Brumming


Siriuz

Recommended Posts

Hei.

I det senere, har det oppstått en "brumming" ved tomgang og bremsing. Høres ut som eksoslekk, men er ikke det heller. Er ikke alltid, bare oppstår nå og da.  Legger også merke til at turtallet går opp til rett over 1000 rpm når dette skjer. Noen tips til hva dette kan være? Tenkte først at den ikke tente på alle 4 sylindrene, men sånn til vanlig så gjør den jo det, så kan ikke se at dette er problemet heller. Man hører også normal motorlyd ved gasspådrag, i tillegg til brummingen. tenkte også at det var girkassa som kanskje la inn feil gir, men da burde jo den lyden bli borte ved gasspådrag og nedgiring? 

I tillegg, så legger jeg merke til at lyden er der når jeg skrur av tenninga og, den er like intens helt til motoren stopper. tenkte også tanken at det kunne være noe med katalysatoren. Aldri finni ut hvor lyden kommer fra, vanskelig å lokalisere.....  Leste litt om dette, og det er visst en "kjent" feil.  Noen tips? (Sorry dårlig forklaring, å forklare ting har aldri vært min sterke side:P )

Edited by Siriuz
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Edit.. Brummingen oppstår nå også under kjøring i normal hastighet. Den er såpass sterk at man kjenner vibrering i hele bilen. Denne er konstant, uavhengig av turtall, og slutter ikke før man skrur av tenningen. Når jeg starter bilen igjen, så er alt normalt..Det skal sies, brummingen er meget høylydt..

Link to comment
Share on other sites

Hei, kan du komme med litt mer info om bilen? Motortype, automatgir? Karosseitype. Feilsøking av ulyder er vanskelig nok selv om man har opplysninger, uten info er det nær umulig.

Om det lar seg gjøre å fange opp lyden så ta gjerne opp en filmsnutt.

Hva annet har du gjort for å prøve lokalisere lyden?

Slik jeg ser det nå kan det være alt fra en dårlig komponent i motoren til falskluft eller noe med eksosen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Det er automat, motortype er jeg litt usikker på, men er 2.3litern iallefall. Stasjonsvogn, den med frosketrynet.. Nå er det forøvrig sånn at den står med to hjul i grava.. den kuttet totalt etter oljeskift nÅ. Oljelampa har lyst litt svakt avogtil og jeg regnet med at det var pga dårlig olje/lite oljetrykk. rakk å kjøre 2 kilometer etter oljeskift, så kuttet bare motoren. Starter jeg bilen nå, virker det som om den bare går på 3 sylindre.. så regner med at jeg finner årsaken til brumminga når jeg tar motoren fra hverandre og bytter stempelringer m.m.... :) skal bytte eksosanlegg fra manifold og ut da også, +++. For sjelden bil til å la den gå på skraphaugen!:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En dohc 2.3 altså. Sylindrene på de motorene står svært nært hverandre. Har sett en topp der det var hull i toppen mellom 2 sylindre.

Mulig du har en gåen toppakning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...