Jump to content

Zetec SE 1.7


sierraracing

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaringer med disse motorene? Har kjøpt meg en motor nå, og tar gjerne i mot tips og triks.

Er vel startsperre på disse motorene? Noen som vet om det er mulig å koble ut denne på noe vis?

Motoren skal ikke inn i en Puma, og har litt lyst til å bruke den originale motorstyringa i første.omgang.

 

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har veldig gode erfaringer med disse, de har variable camer og med sine 125hk er de små spreke.

 

Disse har som regel blitt dame kjørt, så det er kjørt snilt med. Husk å skift clutch ;-)

 

Reg.reim intervall er ikke så lange som 1.6, 1.4 og 1.25.

Tror det er 80.000km i forhold til 150.000km på de andre zetec-se.

 

Er startsperre på alle disse.

 

Jeg bygde om min Fiesta sport 1.6 mk5 med en slik motor, ligger en tråd her inne.

 

Ble mye stuk med godkjenning, så ble mye motor bytter men står pr.dags dato med 1.7.

 

Hvis den f.eks skal i en fiesta 00-02 må du også ha ledningsnett fra Puma 00-02.

 

Forskjellen er at før 2000 var det analog km teller og etter ble det digitalt. Da går ikke ledningsnett overens.

 

Om du vil sette inn 1.7 i Fiesta mk4-5 trenger du å bytte følgene :

Øverste motorfeste, luftfilterboks, vacuum slager som skal på bremsekraftforsterker til spjeldhus, motorledningsnett, hjerne, startsperre ( denne ligger i nøklen ), gasswire.

 

Husk å dytte opp drivstoff sperrer før du prøver å starte bilen.

 

Det beste er å bruke girkasse fra 1600 zetec-se.

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst til å sette motoren i en bil som har motoren bak grunnet den lave vekta og størrelsen på motoren. Må gå over motoren da forrige eier mente at toppakningen antagelig har tatt kvelden. Fulgte med motornett og hjerne. Men mangler tenningsnøkkel og er sikkert mer som er borte. Tror du det vil funke å bruke ledningsnett og hjerne fra en 1.8 eller 2.0 Zetec E? Klar over at det kanskje ikke blir helt optimalt og at jeg da mister styringa på de variable kammene. Men begge er vel i utgangspunktet eec-v? Motoren havner mest sannsynlig i en bilcrossbil, så det viktigste er at motoren starter og fungerer bra.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Zetec-se og zetec-e er to vidt forskjellige motorer, så ledningsnett går ikke overens dessverre. Regner du må planslipe toppen ved toppankings bytte. Om du går på ebay, så er det stadig hjerne og startsperre brikke til salgs til grei pris.

I mitt tilfelle var jeg heldig som hadde en komplett britisk Puma å plukke av. Det beste er å søke seg frem på britiske forumer, da dette forumet har mest fokus på cosworth osv. Har selv brukt mange timer på slike forumer og fått masse god hjelp.

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

WWW.ZSOC.COM der fikk jeg en del hjelp :-) Men i mitt tilfelle skulle jeg ha Puma motoren i en Fiesta, så er kanskje litt lettere få hjelp til. Men er bare å spørre :-) Mener det er en del i England som har kitcar med puma motorer pga den lave vekta

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...