Jump to content

Moment ved fest av bremseskiver


West

Recommended Posts

Er ingen mekaniker, men nå får jeg ta meg i nakken å begynne å ta de enkle tingene selv  :rolleyes:

 

Skal bytte både klosser og skiver både foran og bak på min Mondeo 2009 modell stasjonsvogn 2L.

 

Har både lest meg opp endel på tips og triks, samt sett på et par Youtube videoer. Ser ganske rett frem ut.

 

Alle steder står det at det viktige med jobben er å ha riktig moment når man faster skivene. Men jeg klarer ikke å finne ut hva slags moment det er.

Er det noen som vet det, eller vet hvor jeg kan finne det?

Er det samme moment foran og bak?

 

PS! Samtidig noen tips om hvor jeg bør kjøpe klosser og skiver? Eventuelt merker? Er Biltema greit nok? Har lest noen som er fornøyd med Biltema, og noen som er misfornøyd.

 

Men moment det er det viktige her  :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Skiven sitter kanskje med en enkel sett skrue, hvis den sitter med noe i det hele tatt.  Den skal ikke skrues fast noe mer enn med enkel håndkraft, den er bare for og holde skiven på plass når hjul er av. Ruster nok fast med tid og stunder uansett, største problemet er nok og få av den gamle, slagtrekker er gjerne fint å bruke da.

Moment du har lest om er helt sikkert på hjulbolter/mutre ;)  Dette er normalt rundt 120nm på personbiler.

Link to comment
Share on other sites

Skivene er ikke skrudd fast, de henger etter noen låse skiver på hjulboltene. Disse blir fjernet ved skift av skiver. Caliper klavene, er snørt med 200nm og glideboltene med 28nm fremme

bak er det 110nm på klavene og 35nm på glidebolt skruene, som også har loctite. Husk å rengjør glideboltene og smør de med silicon grease, ikke noe annet

Link to comment
Share on other sites

Skivene er ikke skrudd fast, de henger etter noen låse skiver på hjulboltene. Disse blir fjernet ved skift av skiver. Caliper klavene, er snørt med 200nm og glideboltene med 28nm fremme

bak er det 110nm på klavene og 35nm på glidebolt skruene, som også har loctite. Husk å rengjør glideboltene og smør de med silicon grease, ikke noe annet

 

Skulle nesten tro du hadde skiftet skiver på en Mondeo før... :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...