Jump to content

Kjølesystem "problem" Dohc, HJELP!


Cossiehagen

Recommended Posts

Hei. har en '91 mod Sierra som jeg sliter litt med nå.

Da bilen er kald å jeg starter den går tempmåleren sakte og greit opp til ca. halv, men så fort jeg begynner å kjøre går den opp til rødt, og nåla flytter seg opp å ned på det røde på måleren.

Dette er ikkenoe problem i det heletatt om jeg kjører uten termostat såklart, men er kalde tider nå så vil ha varme..

 

Bilen koker ikke, øverste slange er ganske varm og nederste slangen er delvis varm (det skal stemme har jeg fått beskjed om).

Den er rettere sagt ikke i nærhet av kokepunktet vil jeg påstå.

 

Har byttet termostathus med føleren på, termostaten skal være hel, føleren til tempmåleren (den med en ledning) er helt ny, har sjekket vannpumpe og den er i orden. Har blåst igjennom systemet og det virker ikke tett, ikke radiator heller.

Men lagt merke til litt "surkling" i varmeapperatet mellom 1500-2000 rmp (ca), og at bare halve radiatoren er "varm" (den delen ved ekspansjonstanken).

Tyder vell på luft i systemet men har prøvd å lufte godt nok uten hell...

 

Er helt blank for ideer nå og har ingen aning på hva jeg skal gjøre! er så irriterendes å se tempmåleren slik da jeg kjører!

Noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve? en minste detalj tas imot med takk akkurat nå..

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sprekk i topp/toppakning kanskje? En liten en. Har hatt nøyaktig samme problem som du beskriver. Kom litt luft/eksos i kjølesystemet hele tiden. Trur ikke den brukte spesiellt med vann heller. Det boblet mye i registeret på den bilen. Din bil er ikke tilfeldigvis rød?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker det stemmer som Olav sier...

 

Har du luktet på kjølevannet?...det er også mulig å teste kjølevannet, for å se om det er eksos i den...Et lite søtt kjemisett...et verksted har, eller kan skaffe seg det, så du finner det ut...hvis du ikke finner det ut med nesa di... :smartass:

 

Det er jo en kjent sak på disse motorene at toppene ikke holder så lenge...Dette er nok pga at det ikke blir byttet kjølevæske ofte nok...De antikorroderende midlene i kjølevæska blir dårligere etterhvert...

Folk etterfyller også med bare vann...og tror at dette funker likegreit...Gjør nok ikke det... -_-

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Sprekk i topp/toppakning kanskje? En liten en. Har hatt nøyaktig samme problem som du beskriver. Kom litt luft/eksos i kjølesystemet hele tiden. Trur ikke den brukte spesiellt med vann heller. Det boblet mye i registeret på den bilen. Din bil er ikke tilfeldigvis rød?

Er ny plana og byttet toppakning på før den ble parkert en liten stund og så tatt i bruk.. Men kan jo være no feil der for det, bilen fungerer hvertfall utmerket.

 

Ikke rød nei. Gamle bilen min var DF registrert stasjonsvogn. Dette er en svart kombi.

 

Noen anelser hvordan slangene til varmeaperatrt skal sitte? Så det var nevnt øverst her. Den på passasjer siden sitter underst

Jeg tenker det stemmer som Olav sier...

 

Har du luktet på kjølevannet?...det er også mulig å teste kjølevannet, for å se om det er eksos i den...Et lite søtt kjemisett...et verksted har, eller kan skaffe seg det, så du finner det ut...hvis du ikke finner det ut med nesa di... :smartass:

 

Det er jo en kjent sak på disse motorene at toppene ikke holder så lenge...Dette er nok pga at det ikke blir byttet kjølevæske ofte nok...De antikorroderende midlene i kjølevæska blir dårligere etterhvert...

Folk etterfyller også med bare vann...og tror at dette funker likegreit...Gjør nok ikke det... -_-

 

Peder

Lukter ren kjøleveske :) er det lekasje inn er det veldig minimalt.. Mener slangen på varmeaperat på passasjer skal sitte øverst? Min sitter nederst..

 

Forresten ordnet tempføler, hadde visst feil føler. Denne var hvit. Nyttet til svart og nå viser temp riktig på rundt 79-84 (har installert digitalt :P)

RETTELSE:

 

Slangen til varmeapparatet mitt fra passasjer siden sitter øverst, men den fra sjåfør siden sitter nederst. Og det ser ut som slangene skal sitte motsatt.. Kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Den fra passasjersiden skal sitte nederst. Men om det har så mye å si vet jeg ikke. Kan jo være vanskeligere å få ut lufta som lager den surklelyden om de er byttet om kanskje?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trua på å bytte om på slangene så dem kommer der dem skal være...hvis det mot formodning er fanget en luftboble i registerdekselet, så går det ann å "vakuumfylle" kjølevæska...men jeg tror det skal ordne seg selv når slangene blir byttet om...

 

Men så er det også noe som er blitt kalt "makaroniskrue" her på forumet...den har en tendens til å "løsne"...og tette for gjennomstrømming i registeret...kanskje den også kan fange luft der??

 

Peder


Tatt fra et søk her på forumet...

 

Når registeret er "tett" sirkulerer ikke kjølevannet i dohc motoren føre termostaten åpner , noe som medfører koking og som igjen fører til sprekt topp og nedsunkne ventilstyringer.
Med tett mener jeg ikke god nok sirkulasjon. Hvis varmeapp. begynner å bli svakere på en med dohc-motor , bør registeret skiftes snarest. Det er noen plastikk"skruer" som løsner inne i registeret. Ser ut som makaroniskruer.
Da du spyler med hageslangen ser det normalt ut , men koblet til motoren er det ikke bra nok , og bare den ene slangen blir skikkelig varm.

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å bytte om slangene idag. Er slangene inn på registeret (ikke fra pumpa), som jeg tror sitter feil.

 

Hvis dette ikke funker, hvor sitter det andre det er snakk om? En liten DIY?

 

Takk for all svar og hjelp:) bilen koker ihvertfall ikke. Den kjøler godt og går aldri over normalt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...