Jump to content

Xenon lys fra helve*e


rockmoen

Recommended Posts

Hei.

Har en Ford Mondeo Mk3 med originale xenon lys montert.

Denne herlige historien startet ved en EU kontroll. Jeg fikk anmerket en 2èr feil fordi lysjusteringen ikke fungerte. Det var jo ikke rart, for feste på bakre aksling på høydejusteringssensoren var knekt. Jeg fikset dette og fikk også i mellomtiden tak i eget program og kontakt for å kople meg inn på bilen. Prøvde og slette feilen, men uten hell. Så jeg undersøkte litt mer. Selve armen på sensoren gikk tregt, så jeg bestilte likegodt en ny til en nette sum av en god høvding. Fikk den etter et par dager og monterte den med det samme. Endelig tenkte jeg. Men ikke f.... Feilen ble stående. Jada, får sjekke litt til da og ganske riktig. Her var det brud på to ledninger i kabelen inn på sensoren. Så jeg bestilte ny ledning. Etter noen dager så ankom den. Endelig tenkte jeg. Byttet kabel og koplet meg på igjen. Ahha.... nå forsvant feilen, men da dukket det opp en feilkode på sensoren på fremakslingen. Skrudde av hjulet og sjekket sensoren. Den så bra ut. Kabeltilkoplingen var litt slarkete og strippsett fast. Så jeg plugget det sammen igjen og strippsett den fast igjen. Joda, nå forsvant feilkoden. Problem løst.

Så med alle feil slettet, bestilte jeg meg ny time til etterkontroll. Alle feilene som var anmerket var utbedret.

Dro på etterkontrollen og regnet med at alt var i orden, men den gang ei. Neida, lysreguleringen var ikke orden. Lysene skulle gå opp og ned når bilen startet. Men det ville de ikke. Kontrolløren sa jeg kunne komme tilbake litt senere, så skulle han kople seg inn på dataen og prøve å restarte lysprogrammet. Sagt, så gjort. Men etter 5 minutter så klarte han ikke å komme seg inn. Så feilen ble stående.

Nå begynte det og haste for jeg hadde bare noen uker til mine 2 ekstra måneder på EU kontrollen var utgått.

Jeg dro til et verksted som vi har brukt tidligere. Ikke merkeverksted. Fikk en time en uke etterpå og samme skjedde her. De kom seg heller ikke inn i lysprogrammet til bilen.

Så da var det bare å skaffe time på Ford. Joda, uker ventetid. Men noen dager over endelig EU kontroll måtte gå greit. Men det gikk ikke bra her heller. Fikk en telefon om at heller ikke de fikk det til. De hadde kommet litt lengre. Men fikk ikke programmert venstre lykt. Høyre var ok. Men de hadde ikke tid til å fortsette. Så ny time måtte bestilles. Joda tenkte jeg, må da gå greit. Men neida.. 4 uker ventetid før de kan se på den igjen.......

 

Så nå står jeg med en ikke godkjent bil,fremdeles feil på Xenon lysene og 1 måned på overtid på EU-kontrollen (etter automatisk utsatt frist på 2 måneder) Med andre ord Xenon lyse fra helve*e!

 

Men jeg grubler fremdeles. Siden feilen ligger på venstre lys, hvor lagres da justeringen til lysene? Er det i boksen som inneholder ballasten?

Lysene fungerer og motorene for høydejusteringen fungerer også når de kjøres i testmodus.

Noen gode forslag til løsning på helve*e?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sett på normale hovedlykter å eu godkjenn bilen? Står ingen plass at bilen din MÅ ha xenon, fordi om det er originalt på bilen..

 

Det ville jeg gjort værtfall, så kan du montere tilbake xenon fra ******** siden om du ønsker det.

 

:)

 

Edit: søkki den slæddinga av upassende ord er barnslig!! Xenon fra hælve-tte sku det stå

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Høyre lykt beveger seg ikke fordi lysprogrammet stopper opp når det er feil på venstre lykt. Men de fungerer når man kjører test på høyre og så test på venstre. Men ikke når de skal samkjøres!

Husker jeg rett, så er det forskjellig plugg på venstre og høyre. Slik at man ikke kan bare bytte om.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...