Jump to content

Iskjøring Kosmovannet Valnesfjord Fauske


Andorsen

Recommended Posts

Er det mange her som holder til i Bodø/Fauske-området?

 

Har litt lyst å få til litt aktivitet i regionen så man kan bli kjent, snakke skjit, vise frem og skryte litt. Hvor er det vel bedre å gjøre dette enn en plass man også kan kjøre og ha det litt gøy?

 

På Kosmovannet i Valnesfjord i Fauske kommune er det lov å kjøre på isen. Selvfølgelig etter vanlige veitrafikklover da.

 

Så om det er interesse for dette tenker jeg at et par uker over nyttår kan vi få til noe. Da med forbehold om at isen er tykk nok og at det er minusgrader.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Nå er isen brøytet og trygg og det blir visst bra aktivitet til helga. Jeg tenker å dra utover hvertfall søndag, men kanskje lørdag etter 1600 også.

 

Til de som tenker å kjøre på isen anbefaler jeg å ta med kontanter for å støtte de som brøyter bane og vei ned dit. De bruker mye tid på brøyting og det går selvfølgelig en god del diesel også. Tror ikke de har bedt om et fast beløp, men vet det har gått med rundt 200 liter diesel bare før jul i år.

Link to comment
Share on other sites

Høres gøy ut, har du mulighet til å ta noen bilder av banen?

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Fikk i kveld høre fra en av de som bruker brøyte der at NRK antakeligvis kommer innom en tur lørdag.

Bruker ikke være en fast trase. Avhengig av forhold og istykkelse kan trase variere fra brøyting til brøyting, eventuelt stikking på bar is.

Men ved brøyting bruker det legges inn en del svinger så hastigheten blir ikke så høy.

Får se om jeg får til en filmsnutt om det er bra forhold :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk filmet en liten filmsnutt med telefonen. Men ser ikke ut som jeg får lov av youtube å laste opp mer uten å brette ut hele livshistorien, så jeg står nok over.

Og filmklipp på photobucket har ivertfall tidligere fungert dårlig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset :) Minner meg litt om youtube når jeg sist lastet opp der for noen år siden. Da prøver jeg med en liten filmsnutt veldig ustabilt filmet med mobiltelefon.

Skal prøve å finne igjen Goprokamerat til neste gang.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Turbo sier nå jeg :D

Når 4x4 dohc turboen til Torgeir sist var i drift på isen var det vel kunn de med ispigg som hold følge. Med ispigg på Sierraen hans kan jeg ikke huske at noen holdt følge.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Turbo skal det bli etter hvert, men må ha en til sierra først. Lommeboka tillater hverken det ene eller det andre. Har forsåvidt en ekstra motor som jeg kan klargjøre for turbo, men den står i Narvik... Får man en motor inn passasjerdøra bak på sierra? :D

Link to comment
Share on other sites

Dohc motoren er rimelig kompakt, så helt seriøst kan det faktisk gå uten for mye demontering.

 

Det befinner seg ca 2mil fra Fauske sentrum, retning Bodø. Enkelt forklart kjørerute fra Fauske er. Kjør retning Bodø, sving venstre første avkjøring etter tunellen, venstre i rundkjøringen og under vei og jernbane. Etter 2km eller så kommer du til byggefeltet Helskog. Kanskje 500m forbi byggefeltet er det en slags nedkjøring på isen til venstre, som kan være vanskelig å få øye på.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Satser på bra forhold neste helg. Er meldt minusgrader fra Torsdag. Blir både lørdag og søndag da for min del. Har fått på ny bakfanger til den gang så håper skavlene er smeltet eller brøytet bort til da :P

Da blir du ikke med til LMK møtet i Bjerkvika? Er nå til helga på fredag/ lørdag. Jeg drar dit, så du trenger ikke å komme, men det hadde nå vært gøy å hilse på deg.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hvordan fungerer det? Er det fritt fram? Blir det "preparert" noe ? Vi har snakket litt om og komme nedover men greit å ha noen kontaktpersoner som hører til i nærheten som man kan ha kontakt med før man laster opp bilene å triller nedover :) 

Link to comment
Share on other sites

bare å komme d :) du kan jo sende pm til truckdriver, han kjenner vedkommende som brøyter å ordner bana :)
ellers så donerer vi litt kronajser når vi kommer å kjører der, som regel via vips, men kontonr er å en mulighet :)

  • Like 1

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Søk opp gruppen "Isbanekjøring i valnesfjord" på facebook og meld deg inn. Gruppen er lukket, så du må være medlem der for å få oppdateringer, men der vil du få alt av oppdateringer.

Brakkvann og saltvannsis regnes som offentlig vei, så ja bilen må ha skilt eller prøveskilt.

Vi som kjører der ser selvsagt igjennom fingrene om du kjører med ispigg, eller tar av frontfanger for å bevare den. Og om du har 5ganger effekt av det som er lov i bilen så er det en sak mellom deg og myndighetene.

Vær forberedt på at politiet kan dukke opp uanmeldt, som de vel har brukt å gjort ca 1 gang per sesong i snitt. Bruker ofte ha kontroll på veien i nærheten når det er mye trafikk, så kjør trygt og følg lover etter veien.

Selve kjøringen på isen er politi positiv til så lenge man kjører med skilt og har lov å kjøre, og ikke forstyrrer ved å kjøre utenom avtalte tidspungt.

Har ikke hørt om noen som har fått bot for å ha sladdet utpå isen, kjørt uten fangere, kjørt med ispigg, eller mistenkt med for mye effekt.

Ispigg gir btw bedre grep til de som har vanlig vinterdekk :)

Om du tenker å kjøre ispigg så vil jeg anbefale, om så bare midlertidig, å ha godt med ekstralys i fronten som gjerne har god spredning. Så er det lettere å signalisere når du vil forbi noen tregere, og selvsagt ser du bedre når det blir mørkt.

Om du ikke allerede kjenner noen i gjengen, så kan du jo søke opp sinnsyk racing og slå deg på lag med de, og ta en felles tur medover. Flere av de bor i troms.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...