Jump to content

ØK: Drevsett MT75


Myran

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en 90' Ford Sierra RS Cosworth med orginal MT75 girboks. Jeg vil veldig gjerne kjøpe et forsterket drevsett til denne.

 

Ta kontakt hvis dere har. Alt er av interesse.

 

Mvh. Kristoffer Myran

7120 Leksvik, Nord-Trøndelag

41410373

Link to comment
Share on other sites

Den mest "vanlige" oppgraderingen dersom du skal ha noe kraftigere, er Fix-it drevsats.

Disse blir laget i Sverige, prisen er vel cirka 25.000 NOK.

 

Ellers har du dogbox, som jeg kjører med. Er en kar i Sverige som også lager denne, kalt "Ludde-kasse". Disse ligger vel på cirka 30.000 kr.

 

Alternativt har du Quaife.

  • Like 1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ja, sett litt på begge :)

 

Lurer bare på om noen her inne har et slikt sett?

 

Hvordan er det med "hyle" lyd inne i kupe'en med girboksen din?

Kan ganske sikkert si at ihvertfall ingen har Ludde her, siden det er vel bare 2-3 stykker i Norge med den kassen der ;)

Den bråker litt, men helt greit :)

Mike Rainbird kjører med denne kassen:

 

 

Fix-it kassen er vel ikke så mange som har tilsalgs heller lengre, er lenge siden det var en tilsalgs, men hender at det dukker opp noe :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Okei. Da blir det sikkert å kjøpe nytt som er beste alternativ da :)

 

Takk for alle svarene :)

Ja det er jo egentlig best å kjøpe nytt :) Går du for Ludde har jeg en kar her i Norge du kan kontakte dersom det er interessant ;)

Hvor mye effekt går du for da?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Høres flott ut :)

 

Har i år lyst til å max'e det oppsettet jeg har pr dags dato. Siden jeg ikke har mye til tid å begynne nå + at jeg vil bruke bilen i sommer.

 

T34, alu cooler, større dyser etc..

Ble kalt et "400 oppsett" men det er nokk et drømmetall.

Men det vil dyno/mappingen til vår'en vise :)

 

Hvis det blir for dødt får overtidspengene gå til innmat til girboksen, større turbo og slikt :)

Link to comment
Share on other sites

Høres flott ut :)

 

Har i år lyst til å max'e det oppsettet jeg har pr dags dato. Siden jeg ikke har mye til tid å begynne nå + at jeg vil bruke bilen i sommer.

 

T34, alu cooler, større dyser etc..

Ble kalt et "400 oppsett" men det er nokk et drømmetall.

Men det vil dyno/mappingen til vår'en vise :)

 

Hvis det blir for dødt får overtidspengene gå til innmat til girboksen, større turbo og slikt :)

Fornuftig det ;)

Fix-it er vel den mest ideelle til den effekten der tenker jeg. Den originale lever farlig ved cirka 350 hester.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

306968_10150267420786226_2455847_n.jpg?o

Fixit type2 gearkasse til salgs
Står montert i min escort cosworth perdags dato.
Funger heilt topp, tight og fin.
full overhaling på den for 5000km siden.
Pris 29.000

 

Denne lå på facebook for en liten stund siden, sikkert verdt å prøve?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ludde-kassen er nok sterkere, er en del Fix-it kasser som har havarert inimellom. En Ludde-kasse røk, men dette var vel noe som ble dekket. Jeg har hatt begge deler.

Jeg byttet fra Fix-it til Ludde for å være sikker på at den tålte litt effekt, var redd Fix-it kassen skulle ryke.

 

Sånn ser begge ut:

 

bilde-2.jpg

 

Du ser greit at drevene er kraftigere på Ludde. Bildet lyger litt, men f.eks akslingen på Ludde var mye tykkere enn Fix-it.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Cosworth racing1: du hadde vel gen 1 av fix-it?

 

Myran: hva skal du bruke bilen til? Hvis det kun er bane så er rettskårne greit, men til gate og turer så er selv fix-it litt ille. Komforten i selve kassen grei, men lyden er høy. Jo mer rette drevene blir jo mer støy er det. Videoen over viser dette veldig bra. Hør hvor enormt mye støy det er og hva som skjer når den går i 4gir. Da hører en hvor mye støy kassen faktisk lager.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Helt klarte det mest relevante spørsmålet Tommy, Hva skal bilen brukes til og ikke minst, hvor mye skal bilen brukes. Husker at selv Benjamin rask ble pisselei hylingen av fix-it kassen etter kun èn kjøretur over fjellet, men bevares, han BRUKTE bilen på gate også.

 

Hvis man vil ha en forsterket og oppgradert MT-75 for bruk i en gatebil som fakisk KJØRES på gate flere ganger i mnd. og hvor man bruker noen tanker bensin pr. mnd, så er det Quaife Gr.N som gjelder.

 

Hvis man bare skal ha en kasse å SNAKKE om så er det støypoduserende motorsportkasser (ørepropper og hjelm) med rettskårne drev som er tingen.

 

Det ligger forresten en flett ny og 100% ubrukt Q69 tils. på face nå til det som er ca. 50% av nypris nå etter kronekollapsen. Løp å kjøp.


Vanskelig spørsmål å svare på, men noen som vet hvor mye mer Fixit eller ludde drevsettet tåler?

For 30 000 bør det jo holde med en god stund lengere?

Quaife Gr.N er oppgitt til 500 hk. Fix it og de andre er BETYDELIG sterkere og støyer tilsvarene mer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal brukes på bane og vei :)

Effekten blir bestemt etter hvor mye drivverk og girboks tåler. Null problem å få til en holdbar motor. Det er alt det andre som er fordyrende :)

 

Men 450-500hk hadde vært et fint mål :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, men hvordan.

Hvis du kjører coilovers og 18" hjul og hvis motor, gear og diff. er hengt opp med metallfester slik at hele den teppeløse og høytalerløse coupeen rister og skrangler så spiller ikke en hylende gearkasse noen rolle.

 

Hvis bilen er komfortabel og tenkt bruk jevnlig på gate så vil en klart og tydelig hylende gear kasse irritere de fleste. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Cosworth racing1: du hadde vel gen 1 av fix-it?

 

Myran: hva skal du bruke bilen til? Hvis det kun er bane så er rettskårne greit, men til gate og turer så er selv fix-it litt ille. Komforten i selve kassen grei, men lyden er høy. Jo mer rette drevene blir jo mer støy er det. Videoen over viser dette veldig bra. Hør hvor enormt mye støy det er og hva som skjer når den går i 4gir. Da hører en hvor mye støy kassen faktisk lager.

Jeg hadde 2-generasjon.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...