Jump to content

Justere håndbrekket på Ford Scorpio' 92


Haakonx

Recommended Posts

Hei! Sikkert teit spm for noen, men jeg prøver:

 

Jeg har vært på EU kontroll og et av punktene var dårlig virkning håndbrekket h.s.

 

Åssen skal jeg justere det? Regner med at den selvjustering inne i skiva ikke virker, så da bør det være mulighet for skrutrekker på muttertingen inne i skiva? Er det hull til sånt arbeid i skiva eller må skiva av? Kan jeg kanskje justere innenfra i bilen?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke noe teit spørsmål dette :)

Jeg er ingen absolutt ekspert på Scorpio, men av det jeg vet så har aldri Scorpio hadd parkbrems med bremsesko inne i skivene som f.eks Volvo og Mercedes, men innebygd i kalipperene slik som Sierra med skiver og Mustangen min har. Scorpio har i utgangspungt samme forstilling og bakstilling som Sierra, men i modifisert utgave de site årene.

Om ikke wiren er veldig treg på høyre siden så ligger sansynligvis feilen i kalipperet.

Dette er en vanlig feil, da det trenger inn vann, spesielt når man kjører på saltede veier, som gir treghet og etterhvert fastrustet mekanisme til parkbrems.

Ingen form for stramming vil da hjelpe. Håndbrekkwiren skal være så stram at armene på kalipperene såvidt begyner å forlate stopperen.

Vist wiren er for stram vil ikke selvjusteringen virke, og parkbremsen vil etterhvert ta dårligere. Så sjekk først om wire er for stram, og så om armen er treg. Selvjusteringen går på fortbremsen, så om wiren har vært for stram så prøve å brems en del ganger etter wiren er slakket.

 

Men mest sansynlig er kalipperet dårlig og må skiftes. Sansynligheten for at du kommer over ett bra brukt kalipper er liten, så gå heller for overhalte eller nye kalipper.

Vær forberedt på at parkbremsen kan ta skjevt motsatt vei om du bytter bare høyre kalipper.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og utfyllende svar truckdriver dette har jeg ikke vært borti så det var godt du sa at det gikk på kalipperen. Forstår jeg deg rett om jeg tror at det er en arm som klemmer inn bremseskiver mot skiven på samme måte som når bremsene brukes, bare håndbrekket er mekanisk?

 

 

Går det ikke Ann og åpne og smøre opp altså? Og hvis jeg kjøper ny må hele klipperen av og luftes etterpå? Kan jeg er bare lufte på byttesiden? Hvis ikke blir det garantert knekte luftenippler på noen eller alle de andre hjørnene..

 

Denne armen, ser jeg den når jeg klyver under der?

 

Jeg synes kanskje håndbrekket tar tidlig, ca 2 hakk, så går den ikke mer opp uten mye makt.

Edited by Haakonx
Link to comment
Share on other sites

Den armen jeg snakker om er på selve kalipperet. Om du tar av hjulet ser du det tydelig. Det ligger en kraftig returfjær og presser tilbake armen der også.

Den armen er en mekanisk forbindelse til selvjusteringen inne i kalipperet. Det betyr at selv om armen fungerer bra så vil ikke parkbremsen fungere om det er noe galt med selvjusteringen.

Om bremsevæsken ikke har vært byttet på mange år så kan det være medvirkende årsak til problemet du har nå. Ta det heller som en anledning til å bytte bremsevæske rundt om på bilen :) Ha godt med rustløser på luftenipplene noen dager på forhånd om du mistenker problemer der.

Jeg er ikke helt sikker på når de gikk over fra elektrohydraulisk til vakumbremseforsterker på Scorpio. Om du har elektriks så er det veldig enkelt å bytte bremsevæske bak.

Tror det er best med bekreftelse på hvilken før jeg beskriver metode for å lufte bremsene.

Vakumforsterkeren gjenkjennes lett med en stor vakumklokke bak beholderen til bremsevæske, med vakumslange/rør med forbindelse til innsug, og den elektrohydrauliske kjennetegnes med at den har kontakter med ledninger, og ingen vakumklokke eller vakumslange.

 

Edit: Glemte å svare på spørsmålet om smøring. Om feilen er noe annet enn liten treget i wiren så tviler jeg på at smøring vil hjelpe annet enn veldig mildertidig.

Om armen er treg og smøring hjelper, så betyr det at tetningen rundt akselen er dårlig, slik at den trekker inn vann, og feilen bare vil bli værre etterhvert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Flott hjelp her altså

 

jeg søkte litt å fant en god beskrivelse på

http://www.fordscorpio.co.uk/adjhandbrake.htm

 

Jeg skal skru litt til helga, så da får jeg se hva som må gjøres da. Det begynner å bli sjeldent å se disse bilene langs veien, så det gjelder å holde liv ide som ennå ikke er avgått med døden:)

 

Det er vanlig bremsekraftforsterker her, så det blir i tilfelle en tomannsjobb når det skal luftes. Det er vanlig prosedyre med å lufte hhv begynne lengst fra reservoar, HB, vb, Hf, vf? Jeg har ikke lufta på bil med abs før..

 

Du mener når de gikk fra vakuum til elektrisk bkf? Du sier at det er lett å lufte med elektrisk bkf bak, Men ikke foran? Hvorfor er det lettere med elektrisk bkf?

 

Ser de har rimelige klippere på biltema, ihvertfall noe som passer sierra, så da håper jeg de passer her og, og de kommer med håndbrekkmekanismen. Hvis det viser seg da at det er de som lager trøbbel da..

Edited by Haakonx
Link to comment
Share on other sites

Nei, motsatt. De første Scorpioene med abs har samme system som Sierra med abs. Og det er med elhydraulisk forsterker. En gang på 90 tallet gikk de over til vakumklokke sammen med abs.

Med elhydraulisk forsterker pumper man ikke med pedalen når man lufter bak. Du legger bare ett lett trykk på pedalen med f.eks en snøkost eller forlenger. Skrur tenningen på og åpner nippelen til du er ferdig luftet. Pumpen stopper først når du enten slipper pedalen, skrur av tenning eller stenger nippelen. Framme må man pumpe.

Med unntak av bak med elhydraulisk forsterker liker jeg best å bruke enten trykk på beholderen eller en vakumlufter man bruker på nippelen.

Bruker du pumpemetoden, og tramper pedalen i bunn, er det en viss fare for å ødelegge hovedsylinderen.

 

I praksis har det ikke så stor betydning om du begyner å lufte høyre eller venstre bak. Men om f.eks kunn høyre kalipper byttes, vil det være naturlig å begyne dær.

 

Edit: vær obs på at kalippere til soilide skiver ikke går overens med ventilerte, ettersom ventilerte skiver er tykkere.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det der med el hydraulikken høres kjekt ut. Skal jeg høre en El motor gå med tenning i pos 2 og bremsen inne? Så de gikk fra El til vakuumforsterker altså, var det fordi systemet var dårlig?

 

Det er solide skiver rundt baut her, skal bli litt gøy å komme igang med dette lille prosjektet til helgen kjenner jeg. Fint vær ska det bli å

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at jeg har elektronisk bremsekraftforsterker, for den ser sånn ut?

 

https://db.tt/RdUEMCDT

 

Jeg har også fått feil på absolutt lyset, den slukker når jeg starter bilen, og kommer på igjen når jeg kommer opp i ca 20kmt. Jeg har rengjort abs ringene foran, men bak ser jeg ikke noe god måte og få gjort det på?

 

Edit: måler åpen krets på v.f (ingen utslag på voltmeteret) burde ikke lampa lyst hele tiden da?

Edited by Haakonx
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er el.hydraulisk.

Feilsøking på absen har jeg ikke prøvd før.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...