Jump to content

Mondeo 2.0 tdci 116hk 2011 mod - Bluefin?


Aalsen

Recommended Posts

Flørter litt med tanken om å få litt mer trøkk i Mondeoen, og leste at Bluefin bare er å koble til så blir hjernen programmert om til å yte mer. Er manuell 6 trinns kasse.

 

- Er det trygt for motor og gir? Tåler bilen belastningen for mer power?

 

Noen som er erfaringer med Bluefin? Noen som har Mondeo av mk4 typen som bar brukt bluefin?

 

Praktiserer Bluefin "safe tuning", eller bare watter de på det som går an å tune ut av motoren?

 

Mener jeg leste at man skal få i overkant av 140hp etter remapen..

 

 

Sjekket modellen min hos bluefin og skal få 113 bhp til 160 bhp og 300 nm til 396 nm. Tåler girkasse, turbo etc 160 hester?

 

Bilen har forøvrig gått 163000km.

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Ford vil ikke si noe, da de ikke merker noe annet enn at bilen er litt friskere, du kan også legge inn igjen org programvare visst det av en eller anna grunn skal være behov for noe oppdatering. Da mister du ikke bluefin programvaren, da du kan legge den inn igjen etterpå. Har selv hatt bluefin i flere år på min Kuga

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke gjøre noe i henhold til eu kontroll, går nok bra. Skal kunne flytte fram og tilbake til org vare, så ofte man vil, uten problem. Skulle det være noe, så er har de en bra kunde service, som raskt svarer på evt spørsmål om problem

Link to comment
Share on other sites

Fant noen andre tall da jeg sjekket modellen min hos Bluefin nå, eller så valgte jeg feil første gang jeg sjekket.

 

113 bhp til 160 bhp (47 bhp økning)

300 nm  til 396 nm (96 nm økning)

 

Tåler turbo, girkasse, svinghjul etc. å gå fra 115 til 160 hester? Høres vel egentlig litt merkelig ut...

Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringer med bluefin selv, riktignok på en ST. De er kjent som meget seriøse tunere. Om bilen tåler det eller ikke kommer også mye ann på kjørestil. eks høyt gir og lavt turtall og mye boost = forkortet clutch levetid. Siden bilen har gått såpass som den har er dette noe man bør være obs på. Skader heller ikke å bytte til k&n luft filter også.

steimon ST.

Focus ST 2.0 EcoBoost.
Focus Titanium 1.0  EcoBoost.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fant noen andre tall da jeg sjekket modellen min hos Bluefin nå, eller så valgte jeg feil første gang jeg sjekket.

 

113 bhp til 160 bhp (47 bhp økning)

300 nm  til 396 nm (96 nm økning)

 

Tåler turbo, girkasse, svinghjul etc. å gå fra 115 til 160 hester? Høres vel egentlig litt merkelig ut...

Samme maskin og kasse på 116 og 140hk, bare forskjellig programvare som regel. (samme maskin som står i Citroen C5, Volvo V70 D4 osv :) Har selv bluefin på min MK3 2,2tdci, funker fjell :)

Hvis clutchen er det eneste som lever farlig, så er vel ikke det det verste? Hvor mye koster det å bytte clutch egentlig? Og kanskje bytte olje på girkassa før remapping?

Clutchbytte beror seg jo på om du er nevenyttig og gjør det selv, eller om du setter bilen på verksted :P selve clutchkittet koster snaue 1-2000....er svinghjulet som er dyrt pga dobbelmasse

Edited by dogcity

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Flørter litt med tanken om å få litt mer trøkk i Mondeoen, og leste at Bluefin bare er å koble til så blir hjernen programmert om til å yte mer. Er manuell 6 trinns kasse.

 

- Er det trygt for motor og gir? Tåler bilen belastningen for mer power?

 

Noen som er erfaringer med Bluefin? Noen som har Mondeo av mk4 typen som bar brukt bluefin?

 

Praktiserer Bluefin "safe tuning", eller bare watter de på det som går an å tune ut av motoren?

 

Mener jeg leste at man skal få i overkant av 140hp etter remapen..

 

 

Sjekket modellen min hos bluefin og skal få 113 bhp til 160 bhp og 300 nm til 396 nm. Tåler girkasse, turbo etc 160 hester?

 

Bilen har forøvrig gått 163000km.

 

 

 

Jeg har en 2.0TDCI 115hk. Nå gått 180.000km

Kjører Bluefin på denne.

Chippet til 160hk og er kjempefornøyd.

Merker ingen forandring på clutch. (Kommer helt ann på hvordan man behandler bilen. Trenger ikke kjøre som en villbass fordet.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har tenkt å få skrevet det inn i vognkortet, er ikke så ille avgift nå, etter all prosenten ble det rundt 10k. Da slipper jeg å skvette hver gang jeg ser en refleksvest  :P

 

Leste et sted at man må få bekreftelse fra produsent at bilen tåler effektøkningen? Ellers vil ikke biltilsynet godkjenne effektøkningen?
Hvordan er det ellers, dra til biltilsynet og søke om å øke effekten på bilen, få godkjent, øke effekten i praksis, vise på biltilsynet og få nytt vognkort?

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å få skrevet det inn i vognkortet, er ikke så ille avgift nå, etter all prosenten ble det rundt 10k. Da slipper jeg å skvette hver gang jeg ser en refleksvest  :P

 

Leste et sted at man må få bekreftelse fra produsent at bilen tåler effektøkningen? Ellers vil ikke biltilsynet godkjenne effektøkningen?

Hvordan er det ellers, dra til biltilsynet og søke om å øke effekten på bilen, få godkjent, øke effekten i praksis, vise på biltilsynet og få nytt vognkort?

Fikk høre fra noen at effektøkningen må være TÜV godkjent..og bilen må kanskje i benk/dyno for å få lest reel effekt...for så å forevise alt til BT....

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Fikk høre fra noen at effektøkningen må være TÜV godkjent..og bilen må kanskje i benk/dyno for å få lest reel effekt...for så å forevise alt til BT....

 

At den må på benk er helt greit. TUV godkjent? Hvordan blir det TUV godkjent? Er bare remapping av hjernen..? Har ikke noe greie på TUV annet at eksos som er TUV godkjent er innenfor kravene for støy og utslipp..?

Link to comment
Share on other sites

At den må på benk er helt greit. TUV godkjent? Hvordan blir det TUV godkjent? Er bare remapping av hjernen..? Har ikke noe greie på TUV annet at eksos som er TUV godkjent er innenfor kravene for støy og utslipp..?

 

Ikke alt man trenger å si høyt ☺

Ja. Remap av hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig nøye da du ikke får godkjent effektøkning med chip uansett hva du sier. Jeg kan begrunne det nøye senere om det er av interesse, men har ikke tid nå.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Går da an å få godkjent og ført inn effektøkning i vognkortet. Var på et treff forrige helg hvor jeg så et slikt vognkort.

http://oct-tuning.no/regelverk

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være vrang og alt for påstålig jeg, men i overimårra er det tre uker siden jeg fikk blankt avslag hos BT med begrunnelse at de ikke forholder seg til TÜV i Norge. Det går an å få godkjent, men da må man ikke overstige den effekten som kraftigste modell av samme bil er levert med. Effekten må sef måles ved godkjent organ og dokumenteres. Så må bremser og understell samsvare med tilsvarende modell med den effekten du skal ha monteres og dokumenteres fra merkeverksted, noe som heller er vanskelig å få til mange steder. Spesiellt hos Ford. Videre må du kunne dokumentere at avgass ikke overstiger de verdier som bilen hadde orginalt når den var ny og er innenfor de krav som var da. 2011 var vel sånn ett sted rundt de tider euro5 ble lansert. Og med dokumentasjon så godtar de kun en såkalt syklustest. Det er en type test der bilen må i benk og det skal simuleres alle typer belastninger og driftsforhold som man kan utsette bilen for. Det er en test som omfatter 40(!) timer i benk, i Sverige eller Tyskland.

Så nei, det er ikke umulig. Men jeg hadde tatt den lettvinte løsningen og søkt først og deretter montert kraftigste dieselmotor som var levert i 2011 Mondeo. Om du ikke overstiger tillatt totalvekt med full tank og fem personer i bilen (5x75kg) så går dette fint. Du må sef betale avgift.

Konklusjon, selg bilen og kjøp en med større motor. Beklager...

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Går da an å få godkjent og ført inn effektøkning i vognkortet. Var på et treff forrige helg hvor jeg så et slikt vognkort.

http://oct-tuning.no/regelverk

OG OCT som da har fått den der godkjent mener at trimmen/remapen må være TÜV godkjent......va det de skrev til meg :P 

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig nøye da du ikke får godkjent effektøkning med chip uansett hva du sier. Jeg kan begrunne det nøye senere om det er av interesse, men har ikke tid nå.

Bluefin er ikke chip, kun remap.

 

 

Det letteste er vel at jeg bare stikker innom BT og hører hva som må til, og om det er mulig. Hvis bremsesystemet etc. må oppgraderes så er det bare å pælme hele ideen i søpla. Gidder heller ikke betale for å ha bilen 40t på benk :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...