Jump to content

Nytt annlegg med DAB


Toremann

Recommended Posts

Hei alle sammen, e så kjekt forum der man kan spørre om forskjellig også få svar til og med :-)

 

Da jeg kjøpte min Kuga 2010 hos Kverneland så forhandlet jeg å få med en DAB unit som ble plassert inni dæsjbordet. Har hatt problemer med den fra dag en av, utrolig vanskelig å guide seg igjenom den. Om ikke vanskelig så utrolig tungvint. 

 

Men problemet har vært at den i tide og utide skifter kanal på radioen uten å spørre meg en gang :-) og iblandt nekter den meg å skifte kanal manuelt og noen ganger er den bare borte liksom slik at jeg må søke den opp igjen og selv da kan det være at den ikke finnes men finnes til slutt. er så mye at eg blir aldri ferdig vist eg skal fortelle alt.

 

Denne unit koster 3000,- kr ferdig montert, kverneland sa at jeg kunne bare levere inn den uniten så fikk eg penger tilbake for den. Eg tok då kontakt med Bilradiospesialisten på Hop for eg ville gjerne ha en skikkelig DAB og fikk til bud på AVHX3700DAB Eg skulle betale 6500,- kr ferdig montert, og de demonterte dab unit som eg skal levere inn til kverneland.

 

Saken er at på original radio så kunne jeg trykke på radioen etter å ha stoppet motor så virket den 1 time før den slutter. Dette får eg ikke til å virke med den nye Pioneer. Her må eg trykke på tenning, enten trykke en gang så lys og tenning er på eller starte motor. Kan jo trykke bare på uten å starte motor men da er jo lys fremme og bak på og da vil vel ikke batteri ta lang tid før det er tomt tenker eg.

 

Så mitt ønske er at med den nye radioen skal være mulig og trykke på uten å røre tenning slik at jeg kan høre radio uten at motor, enten eg sitter på fergen eller kona er på butikken. Kanskje noen her inne har vært borti samme problem og har et fasit på dette. Eg tenker gjerne en kondensator som holder strøm til radio en stund etter å ha kvelt motor.

 

Takker for svar

 

Tor

Link to comment
Share on other sites

Er nok stort sett en ledning som må flyttes bak

Takker for raskt svar :)

 

Høres fint ut om det går, men trenger muligens litt mer info for at de i butikken skal skjønne hva eg sier vist du forstår.

 

finnes det en tegning, eller en oppskrift som eg kunne skrevet ut?

Link to comment
Share on other sites

Man må koble sammen gul og rød ledning, slik at begge har 12v med tenning av. Husker jeg riktig så er vel gul minne, altså konstant 12v. Og rød er kl 15, 12v ved tenning på. Kjører man begge på minne, får man skrudd på spilleren uten tenning.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Man må koble sammen gul og rød ledning, slik at begge har 12v med tenning av. Husker jeg riktig så er vel gul minne, altså konstant 12v. Og rød er kl 15, 12v ved tenning på. Kjører man begge på minne, får man skrudd på spilleren uten tenning.

Kjempe bra, men vil ikke da radio stå på hele tiden eller vil den slå seg av selv?

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om timeren sitter i originalspiller eller tas fra en ekstern styreenhet. Kanskje noen andre her på forumet vet? Da må man evt finne riktig kabel som gir spenning i en time, og koble rød på den og gul på konstant.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Vilken spiller hadde du org? Høres ut som en programvare oppdatering det du beskriver der. Har selv 7" touch screen spilleren med dab adapter, funker helt fint. Har også montert Ford sine dab adapter i andre Ford modeller uten problem

Link to comment
Share on other sites

Vilken spiller hadde du org? Høres ut som en programvare oppdatering det du beskriver der. Har selv 7" touch screen spilleren med dab adapter, funker helt fint. Har også montert Ford sine dab adapter i andre Ford modeller uten problem

 

Hadde Ford sin originale radio med FM. Jeg sa at jeg ville gjerne ha med DAB og det fikk jeg, om det var original eller ikke, men Ford har reklamert for den i lengre tid, det er en unit som monteres bakpå original radioen og ble implentert på en eller annen måte. Men det gikk ikke an og se den fysisk. I displayet på radioen ble det lagret på memori 1 ast-1 eller noe i den duren. veldig tungvint å bruke og umulig vist du ikke viste at den var montert der. 

 

Kverneland sier selv at de har sluttet å montere disse fordi det er så mye problemer med den. Så vist du ikke har hatt problemer så er det sansynligvis ikke samme unit vi snakker om.

 

Som du ser lenger oppe så har eg nå fått installert en Pioneer 2 din spiller med DAB og problemet her er å få den til slå seg av med tenning (noe den gjør) men å kunne slå den på uten tenning for så og virke bare 1 time før den slår seg av igjen automatisk akkurat som origniale FM radio gjør.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og andre på jobben har brukt Ford sitt adapter uten problem på mangen biler. Problemet  ditt, kan ha vært programvaren til org spiller, der det har vært litt oppdateringer, Var det navi med 7" skjerm du hadde? Finnes flere typer fm raioer i Kuga

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og andre på jobben har brukt Ford sitt adapter uten problem på mangen biler. Problemet  ditt, kan ha vært programvaren til org spiller, der det har vært litt oppdateringer, Var det navi med 7" skjerm du hadde? Finnes flere typer fm raioer i Kuga

var vel ikke 7" skjermer originalt på 2010 modell, det som var montert var en helt ordinær radio med oransje bakgrunnslys. Kverneland påsto at di hadde oppgradert til siste software på bilen, så da et eg ikke mer en det.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne få 7" navien org på den og ja, har den på min egen.

Ja det kunne det helt sikkert, man fikk vel det man betalte for.

 

Eg var innom Ford i dag og spurte angående denne forsinkelsen som var på original radioen at man kan tenne den 1 time etter å ha slått av tenning. Han på delelager mente at den forsinkelesen ligger i radioen og ikke i bilens software.

 

har vanskelig for å tro at jeg er eneste som har vært borti det problemet, enten man sitter på fergen eller venter på kona som er i butikken. Fint å kunne slå av motoren og høre på radioen.

 

Kan forøvrig nevne at nå kan jeg høre på radioen uabrutt fra byn hjem også igjennom tunneller. Kjører på DAB og når det mangler dekning så slår den inn FM så sant det er dekning, hører ikke overgangen, mister ikke nyheter lenger.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...