Jump to content

Sierra 4x4 dohc dør ut ved pådrag!


brubakken96

Recommended Posts

Har en ford sierra 93mod 4x4 2.0 dohc 8v som jeg sliter litt med..

Problemet: nesten hver gang jeg tråkker pedal i gulvet i 1.gir dør motoren helt akk som den går bensin tom! spesielt hvis jeg clutcher ut. Samme hvis jeg ligger i jevn fart og girer ned å drar på ved f.eks forbikjøring så skjer det en gang i blant.. Ikke på noe spesielt turtall heller. Var ****** irriterende på isen i vinter hvertfall!!

 

Bilen er i dagligbruk og fungerer helt fint hvis man kjører pent og rolig.. Har bytta tomgangs regulator og tps.

 

Noen som har vært borti noe lignende? Evt tips om hva det kan være?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer om du prøver å kjøre uten tps tilkoblet?

Om det ikke er noen forksjell da, hva skjer om du prøver å kjøre med tps tilkoblet, men kontakten på mapsensor frakoblet?


Sansynligvis vil du få opp feilen om du leser av feilkoder. Så finn fram en diode elle lyspære med lav wattstyrke(f.eks 3w instrument/skiltlyspære).

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ecc-ivdiagnose.jpg

Der ser du hvordan kontakten ser ut, og hvordan du kobler deg til. Du finner den i motorrommet.

Hva feilkodene betyr finner du her http://www.troublecodes.net/ford/eec-iv/

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 3w pære før.

Monterte du jumper som vist på bilde?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

tok en ledning mellom 2 og 3 kobla på en ledning fra den ledningen og til pæra(12V3W) og fra pæra igjen til 1.. lyste ikke og pæra var hel. MEN... fant ei prøve lampe og da fikk jeg lys! fikk talla 1111211111 men skal prøve igjen i morra når det blir + grader så kanskje jeg får med meg når neste feilkode begynner  :whistling:

men etter hva jeg skjønte så betyr feilkode 11 og 111 at ting er i orden. eller er jeg på bærtur? :P

Edited by brubakken96
Link to comment
Share on other sites

Om den ene er 121 så kan du ha feil med tps ser det ut som.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sorry for treg tilbakemelding men har fått til feilsøket nå. det er jeg som ikke kunne å lese av ;) gikk fint når jeg fant ut hvordan det skal leses av. og 11-11-2-11-11-1 betyr 0 feilkoder.. så det er jo greit å vite men skulle fortsatt likt å visst hvorfor den kutter helt ved litt kraftig pådrag.. kan det være at bensinpumpa ikke leverer nok? tett bensin filter? hvor sitter egt den kræsj bryteren til bensin pumpa på sierra? er akkurat som den går tom for bensin på full tank.. hah :P 

Link to comment
Share on other sites

men motor går jo så d er jo neppe den brytern som er problemet, du kan jo ha ei pumpe som ikke leverer nok da.
hvordan er den når du gir roli gass da fra tomgang til full gass ?
ossen går den på full gass ? viss den går som den skal på full gass er  d sansynligvis lamdasensoren

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jaja tenkte det kanskje var dårlig kontakt i brytern en plass:p den funker fint i fri og for det meste helt greit ellers å. Er hvis jeg kaster ut en sladd eller drar på ut fra et kryss så hender det den "går bensin tom" helt død i 2-3 sek så går den fint igjen.. Lambda hadde vel kommet opp i feilsøk eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om den ene er 121 så kan du ha feil med tps ser det ut som.

hmm har nå brukt sierran litt og nå dør den ut mye oftere enn før. leste av feilkoder like etter den hadde stoppa og fikk opp feilkode 45 Secondary Air Upstream During Self Test

 

noen som vet hva det betyr?

Edited by brubakken96
Link to comment
Share on other sites

hmm har nå brukt sierran litt og nå dør den ut mye oftere enn før. leste av feilkoder like etter den hadde stoppa og fikk opp feilkode 45 Secondary Air Upstream During Self Test[/size]

 

noen som vet hva det betyr?[/size]

Litt kryptisk den der, men jeg tror den kan være relatert til mapsensor.

Eventuelt antyde falskluft.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tipper på ledningsbrudd ett sted jeg. Eller dårlig kontakt på ett ellerana. Motoren flytter litt på seg under harde pådrag.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...