Jump to content

Kjølevifte Sierra 2,0 OHC


Sierra-mannen

Recommended Posts

​Jeg har nettopp kjøpt meg en -86 modell Sierra 2,0L OHC-motor. Da bilen stod på tomgang 8-10 minutter, begynte den å koke, mens dampen stod ut av ekspansjonstanken. Ved nærmere undersøkelse, viste det seg at den manglet kjølevita bak radiatoren. Jeg har fått tak i ei slurevifte, som jeg tror er standard for denne modellen, men det er ingen gjenger i front på vannpumpa. Kan det være at denne modellen ble levert med elektrisk vifte som standard, og at denne rett og slett er fjernet? Eller er det mer nærliggende å tro at vannpumpa er skiftet en gang, og ikke er "riktig" til denne modellen? Bilen er veldig original og pen, med lav km.stand, så jeg har lyst å beholde den i mest mulig original stand. Er den enkleste løsningen å skifte vannpumpe, sånn at jeg kan bruke slurevifta, eller bør jeg gå på ettermontering av el.vifte fra Biltema? Så lenge bilen er i drift, går det bra, men når den står på tomgang, stiger selvsagt tempen. Noen synspunkter rundt dette? Skulle gjerne lagt ved et bilde som viser fronten av vannpumpa mi, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det...

Edited by Sierra-mannen
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :)

Jeg har ikke hørt om Sierra ohc uten slurevifte. Så jeg vil tro det er byttet til uoriginal vannpumpe på den.

Om den skulle hatt elektrisk kjølevifter originalt så skal det også være en termobryter som styrer viftene. Enten nede i radiator som på Cosworth, eller i termostathus som Sierra med dohc motor.

Siden du ikke er betalende medlem kan du ikke laste bilder opp rett på forumet, men må heller bruke f.eks photobucket og link til bilde i innlegget ditt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :)

Jeg har ikke hørt om Sierra ohc uten slurevifte. Så jeg vil tro det er byttet til uoriginal vannpumpe på den.

Om den skulle hatt elektrisk kjølevifter originalt så skal det også være en termobryter som styrer viftene. Enten nede i radiator som på Cosworth, eller i termostathus som Sierra med dohc motor.

Siden du ikke er betalende medlem kan du ikke laste bilder opp rett på forumet, men må heller bruke f.eks photobucket og link til bilde i innlegget ditt.

OK, takk for svar. Har undersøkt litt rundt dette med vannpumpa, og mener at det finnes to utgaver; en med gjenger for slurevifte (for biler med servo) og en uten gjenger, som jeg har (for biler uten servo) Min bil har heller ikke servo. Tror jeg går til innkjøp av ny vannpumpe, og håper den passer, sånn at jeg kan sette på slurevifta. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser i grunn ikke helt hva slurevifta har med servo å gjøre. Begge biler med ohc og servo jeg har hugget har hatt slurevifte, en Sierra og en Scorpio. De bruker 2 lange reimer som går over veiv, vannpumpe, servo og dynamo, med samme dobbelreimhjul på veiv dynamo og vannpumpe som en bil uten servo. Resterende ohc Sierra uten servo jeg har vært borti har også hatt slurevifte.

Det finns riktignok forskjellige vifter, som rød til enkelt reim og gul og smal rød vifte med dobbelt reim. Men alle har samme gjengetilkobling til vannpumpen.

Mulig den vannpumpa uten gjenger er beregnet til eldre biler uten sluring på vifta.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Søker etter vannpumpe på Mekonomens webbutikk på registreringsnummeret, og da kommer det opp to alternativ. En uten gjenger for biler uten servo, og en med gjenger for biler med servo. 

Skal bestille en med gjenger, og håper saken da blir løst. Bytter termostaten i samme slengen, så blir nok bilen som ny.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Da har sikkert forrige eier kjøpt vannpumpe etter den beskrivelsen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 6/25/2015 at 10:28 PM, Sierra-mannen said:

Søker etter vannpumpe på Mekonomens webbutikk på registreringsnummeret, og da kommer det opp to alternativ. En uten gjenger for biler uten servo, og en med gjenger for biler med servo. 

Skal bestille en med gjenger, og håper saken da blir løst. Bytter termostaten i samme slengen, så blir nok bilen som ny.  :rolleyes:

Er den vifta lings eller vanlig gjenga . Får den ikke løs :)

 

thumb.png

Edited by sagayjoe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...