Jump to content

KjøpeS-max


hegemor

Recommended Posts

Hei. Ny på forumet her.
Vi driver å vurderer å kjøpe en ny S-max. Har dere noen råd rundt dette? Modell,utstyrsnivå etc? Motorstørrelse etc? blir hverdagsbil,mye småturer men også noen litt lengre i løpet av året.
Ser også det kommer ny s-max nå om ikke så lenge.Lønner det seg å vente på denne? eller er det lurere å gjøre et kupp på feks demo biler som selges ut nå?
Hva vil forskjellen på de nye og de nåværende være? (ser det er mulig ed firehjulstrekk på nye?)men dette er ikke et must for oss.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye skal dere bruke på kjøpet? Hvor mange er dere? Trekke tunge hengere/campingvogn?

Vanskelig å si noe om den nye S-max da det kun er biljournalister som har fått lov til å prøve den, men den nye er visst satt opp med mer vekt på komfort enn sport i følge ryktene.

 

Nye S-max vil få nye Euro 6motorer som dagens gamle ikke har. Noe å tenke på om det skal kjøres ofte gjennom bomringen. Da mange partier i Oslo går til lokalvalg med ønske om å heve bomtakstene for Euro 5 dieselmotorer og eldre dieselbiler.

 

Forskjellene på utstyr i nye og dagens S-max står det litt om her http://www.dinside.no/933522/test-naa-har-ford-s-max-blitt-ny

 

Og her http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43956

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye skal dere bruke på kjøpet? Hvor mange er dere? Trekke tunge hengere/campingvogn?

Vanskelig å si noe om den nye S-max da det kun er biljournalister som har fått lov til å prøve den, men den nye er visst satt opp med mer vekt på komfort enn sport i følge ryktene.

 

Nye S-max vil få nye Euro 6motorer som dagens gamle ikke har. Noe å tenke på om det skal kjøres ofte gjennom bomringen. Da mange partier i Oslo går til lokalvalg med ønske om å heve bomtakstene for Euro 5 dieselmotorer og eldre dieselbiler.

 

Forskjellene på utstyr i nye og dagens S-max står det litt om her http://www.dinside.no/933522/test-naa-har-ford-s-max-blitt-ny

 

Og her http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43956

 

 

Vi regner jo med å måtte bruke 400-450 000 da jeg ser det er det nye s-max`er ligger på.

vi er 4 stk,men ønsker 7 seter da vi ofte ser behov/har lyst for å ha med oss både besteforeldre eller andre barn.

Vi er ikke ofte i Oslo,men om vi sier i snitt kanskje 2 ganger i mnd....men varierer jo noe....

Trekker sjelden noe tungt,pr i dag hvertfall,har pr i dag ikke campingvogn eller noe,er nok noe som står på ønskelista men blir nok noen år til kanskje så trenger nok ikke kjøpe bil etter det ønsket...Hengerer blir til søppeldynga eller om vi jar kjøpt noe møbler eller byggevarer liksom....

Hva bør man velge av Diesel eller Bensin? hatt diesel bil siste årene,men blir jo litt usikker med all debatten som er rundt det. Og er det noe store forskjell på denne bilen hva man velger? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ved mye småkjøring og lite tung henger, så ville jeg nok gått for bensin i disse dager. Mye pga at nyere diselbiler og DPF oftere blir "daukjørt" med mye småkjøring. 

 

Vær obs på at nåværende S-max vil "rase" i verdi når nye S-max kommer, dette er helt vanlig når det kommer en ny modell. Så ville enten forhandlet meg frem til et skikkelig kupp man ikke kan si nei til, eller vente til den nye kommer.

 

Velg en bil med Titanium som minimum, aller helst titanium X eller S. Da følger det med mye utstyr som gjør den enklere å selge videre.

 

7-seter er et "must" i disse bilene, noe som gjør den enda mer attraktiv når den skal selges igjen. 

 

4x4 eller forhjulstrekk, altså. Det kommer veldig ann på behovet, har dere behov for 4x4 ville jeg ventet til den kom. Men hvis ikke dette er et must så ville jeg ventet, og jeg tror S-max med 4x4 kommer til å passere budsjettet deres. Vil tro den havner på rundt 550-600.000,- med en god motor og bra med utstyr. 

 

Uansett om dere velger den helt nyeste, eller går for den nåværende modellen. Med f.eks 1.6 bensin eller 2.0 TDCi 140 HK så tror jeg dere vil bli fornøyd. Touran f.eks ser ut som en lekebil i forhold, hvertfall hva det gjelder plass og komfort. 

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Vi er ikke ofte i Oslo,men om vi sier i snitt kanskje 2 ganger i mnd....men varierer jo noe....

Trekker sjelden noe tungt,pr i dag hvertfall,har pr i dag ikke campingvogn eller noe,er nok noe som står på ønskelista men blir nok noen år til kanskje så trenger nok ikke kjøpe bil etter det ønsket...Hengerer blir til søppeldynga eller om vi jar kjøpt noe møbler eller byggevarer liksom....

Hva bør man velge av Diesel eller Bensin? hatt diesel bil siste årene,men blir jo litt usikker med all debatten som er rundt det. Og er det noe store forskjell på denne bilen hva man velger? 

 

 

Skal man ikke daglig gjennom bommene i Oslo så er jo samme om det er diesel eller bensin.

Men skal det bare småkjøres rundt i lokalmiljøet så er det jo en fordel med bensinbil på kalde vinterdager. For det tar litt lengre tid å få varme i en stor kupe med dieselbil.

 

Pumpeprisen på diesel skal opp på nivå med bensin i fremtiden. Det vil ta noen år, men begynner nå. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regelendringer-fra-1.-juli-2015/id2425720/

 

Nye S-max 1.5L Ecoboost bensin har 1600kg mot 2000kg på 150hk dieselutgaven i hengervekt. Men skal man ikke kjøre mer enn en vanlig boggiehenger som man får låne på Ikea, og byggevarehusene så er det ikke nødvendig med dieselversjonen. Holder fint med bensinmodellen da. Men skal det kjøres stor campingvogn eller dobbel hestehenger med fjording så går man for diesel.

 

Skal du ha diesel så gå for minst 150hkversjonen. Da det blir stusselig med diesel 120hkversjonen i en så stor bil. Nye 150hk manuell diesel Titanium starter på 411K, og 160hk Ecoboost bensin Titanium starter på 419K http://ipaper.ipapercms.dk/Ford/NO/Prislister/Personbiler/SMaxkundeprisliste/

 

Og Titaniumversjonen er minst det utstyrnivået en bør gå for.

 

Valget bør jo skje med tanke på hvor lenge man skal ha bilen og bruksbehovet. Er fordeler og ulemper på både diesel og bensinversjonen.

Og om dere skal kjøpe dagens gamle så sørg for å få en røverpris for den blir "gammel" når den nye S-max kommer i salg hos forhandlerene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært å snakket litt med selger igjen og satt sammen et pakketilbud på nye S-max. Titanium med mye ekstraytstyr :)
Eneste jeg fortsatt er i tvil om fortsatt er bensin eller diesel...ser liksom fordelene og ulempene ved begge...

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt diesel. Jeg bor 35 min unna Oslo, og tar et par turer i mnd max.

 

Grunnlaget er riktignok "behagligheten" en momenterk diesel gir, som igjen hjelper meg å ha lavt forbruk på brukskjøring.

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sagt diesel ettersom du uansett skal ha med deg en del vekt og da er det greit med ca 130+ HK for at den skal orke seg opp i fart. Politikken kommer og går fortere enn jeg rekker å bytte bil ihvertfall. Det er veldig mange av disse på veien og en med automatgir og litt futt kan vel kjøpes rimelig nå både ny og brukt. Den utgående modellen vil naturligvis ha en skarpere prisfall.

2008 Mondeo mk4 stv Titanium 2.0Tdci 96kw Tonic Blue - uten noe spennende egentlig

2001 Fiesta mk4 4dørs zetec s 1.25 75PSI

Daddy by night

Link to comment
Share on other sites

jeg endte opp med bensin jeg pga veldig mye småkjøring så bilen sjelden rekker å bli ordentlig varm,og i følge de jeg har snakket med er da bensin best,men jeg har jo egentlig ikke greie på slik.... Håper jeg blir fornøyd (y) er bare den uendelige ventetida nå da....

Link to comment
Share on other sites

Tror du tok et riktig valg der.

Det er bare så utrivelig å stå å skrape bilvinduer i den ufiltrerte dieselsotskyen fra eksosrøret med kald dieselbil på tomgang vinterstid, og ikke blir det varmt på lenge med korte småkjøringer i 40 til 70kmt soner heller.

Så har man ikke bruk for dieselegenskapene så er det bare heft synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Trenger da ikke skrape vinduer når man har dieselvarmer :D

 

Får forøvrig bestilt bensinvarmer også, dersom du har mulighet til det er det noe jeg absolutt ville valgt. 

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...