Jump to content

Trenger info om Sony-enheten i bilen min for oppkobling av aktiv sub


Kaviarstjerne

Recommended Posts

Hei!

 

Skaffet meg en liten aktiv sub for å avlaste hovedhøytalerne i min Focus 2014. Er godt voksen og har ikke lengre behov for at bakluka rister, så det ble en 6x9 tommer til å ha under setet. Såvidt større enn en middag fra Fjordland. 

 

Suben kom med "kabelklyse" som smetter rett inn i baksiden, og med god bruksanvisning. Selv om jeg kan null og niks om bilstereo så tror jeg faktisk at jeg skjønner hvor de forskjellige ledningene skal hen. 

 

Problemet nå er at jeg ikke kan finne noe info om hva som venter meg når jeg åpner opp og demonterer hovedenheten. Det finnes tydeligvis et utall ulike versjoner av anlegg i Fokus mk3. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at den hadde fire høytalere, men jeg har telt 9 så langt (diskant og bass / mellomtone i alle fire dørene pluss en senterhøytaler(!) oppå dæsjbordet). 

 

Jeg regner ikke med å finne hvit og rød (RCA) utgang bak på enheten. Jeg må vel derfor klipse meg på høytalerkablene som går til hovedhøytalerne i dørene fremme. Men hvordan vet jeg hvilken farge disse har? 

 

Hovedenheten er en Sony. Det er noe Sync-greier også, og stemmestyring. Ingen navi. Den ser slik ut: 

 

7323047702_d1aa5cfacc.jpg

 

Lurer dessuten på hva som er smarteste vei å smette strømkabelen fra suben og frem til batteriet, og om jeg kan eller bør gjøre noe i sikringsboksen. Ønsker enklest mulig installasjon. 

 

Håper noen har tips!

Edited by Kaviarstjerne
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! ingen svar så langt, men jeg oppdaterer litt likevel. Forsøkte meg nå på å finne en vei å rute strømkabelen fra batteriet i motorrommet og inn i kabinen, men det virker jo helt umulig? Jeg kunne i alle fall ikke se noen ferdige hull jeg kunne bruke. De hullene som var i bruk var rett og slett forseglet med noe som kunne minne om veldig mye sort elektrikertape. Ingen mulighet for å bruke de.  Flaks at jeg sjekket dette først, før jeg begynte å koble av - og + på batteriet og demontere Sonyenheten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei! Fikk den montert av Bilradiospesialisten til slutt. Klarte ikke funne egnet hull eller sted å borre. 

 

Audun, går det an altså, å koble den til sikringsboksen? Har sikringsboks der bak. 

 

Kan jo tilføye at jeg faktisk ble fornøyd med lyden. Det er ikke  bass jeg kjenner så godt, men den er absolutt hørbar. Lyden i høytalerne er også bedre og renere nå, ettersom jeg kunne skru ned bassnivået ett hakk på hovedenheten. I tillegg koblet jeg fra senterhøytaleren, noe som ga veldig merkbar forbedring i lyden. 
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...