Jump to content

Ryggesensor fusker


knutsp

Recommended Posts

Etter drøyt 8 år og nesten 200 000 km med dette kjære kjøretøy har ryggesensoren slått seg vrang. Nei, jeg har ikke rygget 200 000 km :-)

 

Den piper nå kontinuerlig straks jeg legger inn revers uten at det er noen hindring bak. Etter noen sekunder slutter den å pipe, men reagerer så ikke på hindringer om det så er en fjellvegg 10 cm bak. Ganske unyttig, og litt irriterende. Bare en påminnelse om å se ekstra nøye bakover, også før keg setter meg i bilen. Jeg hater å rygge, spesielt utenfor butikker, når jeg ikke kan være helt, helt sikker på at det ikke er en skjult hindring (les små barn) bak. Jeg har dermed blitt så overforsiktig at jeg nesten er et trafikkhinder, eller en tålmodighetsprøve for andre som må vente på at jeg får rygget ferdig.

 

Noen som har vært borti dette, og hvilken komponent kan det være feil med (styringen, en enkelt sensor)? Sensorene i bakfangeren ser ok og uskadde ut, samt rimelig rene, med et helt utrent øye.

 

1.6 Ghia aut. 2007

Knut Sparhell

Focus Ghia 1.6 aut 2007

Link to comment
Share on other sites

Enkel måte å finne defekt sensor på er å sette bilen i reverse og lytte inntil hver sensor. Er en tikkelyd i sensor når den er i orden. Hvis en av det er stille må du bytte den. 

Sierra Cosworth 92 evighetsprosjekt

Link to comment
Share on other sites

på mondeo så er d ihvertfall en case med ledningsnettet til sensorene bak
men bare å slå på tenninga, sette bilen i revers å kjenne på følera, du skal både høre å kjenne at dem tikker, og den som ikke tikker er død.

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...