Jump to content

Batteriet lades ut.


oddamo

Recommended Posts

Hei.

Har en 2009 Fiesta 1,2 bensin, har nå 2 ganger opplevd at bilen har vært helt tom for strøm ( batterispenning nede i ca. 6 volt) etter å ha stått ubrukt 1-2 uker. Er det noen som har en idè om hva som kan være årsaken, eller hvordan man kan finne årsaken?  Det er ikke dårlig batteri, det ble kjøpt nytt etter første gangen den gikk tom for strøm. Alle tips mottas med takk.

Mvh Odd-A.

Link to comment
Share on other sites

Måle ampere mellom batteri og hver enkelt ledning til pluss polen. Så ser du om det er noe som trekker strøm.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Måle ampere mellom batteri og hver enkelt ledning til pluss polen. Så ser du om det er noe som trekker strøm.

Har akkurat vært ute og prøvd med amperemeter. Tok av plussledningen på batteriet, og koblet amperemeteret mellom plusspolen på batteriet og plussledningen. Det viste da 1,30 ampere. Fjernet da en og en sikring for å se om amperen forandret seg. Den holdt seg på ca.1,30 ampere på alle punktene utenom en, der gikk den ned til 0,12 ampere. Det var en 60 amp. sikring som det står BAT+ på, men det er vel kanskje naturlig hvis det er sikringen til plussledningen?  Har jeg gjort det riktig, eller er det en annen bedre måte å måle på?

Link to comment
Share on other sites

Husk å låse bilen og lukke dørene når du holder på. Tar ofte litt tid før den "sovner". Men ikke mer en max 20 min. Du kan vippe inn låsemekanismen i døra, slik at bil tror den er låst, men du kan fortsatt jobbe inne i bilen. Ellers er metoden som du bruker grei den. Kan være mye rart, radioenhet, vann i kontakter, dårlige kontakter. Kan og være et softvare problem, men tror ikke det har vært noe spessielt på den modellen der. 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Prøvde litt i dag også. Tok av plussledningen fra batteriet, og koblet amperemeteret mellom plussledningen og batteriet sånn som sist.. Tok så av en og en ledning som er skrudd til plusspolen. På siden av batteriet er det to ledninger skrudd fast i plusspolen, da jeg tok av den som er nærmest kupeèn, falt amperemeteret ned til 0,1amp. Da er det vel sannsynlig at feilen ligger på ett eller annet som får strøm fra den kabelen ?? Hvordan kan jeg finne ut hva den kabelen gir strøm til ?

 

Tuszi: Er det miniflatstiftsikringer i sikringsboksen bak hanskerommet også?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

En liten oppdatering. Tror nå problemet er løst. Koblet fra bluetooth-modulen, og nå har ikke bilen vært brukt på en uke, målte da batterispenningen, og den var da på 12,49 volt. Tidligere var den nede på 11,6 volt etter 4 dager. Så nå håper jeg at alt er i orden igjen. Takk for alle tips  og svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

En liten oppdatering. Tror nå problemet er løst. Koblet fra bluetooth-modulen, og nå har ikke bilen vært brukt på en uke, målte da batterispenningen, og den var da på 12,49 volt. Tidligere var den nede på 11,6 volt etter 4 dager. Så nå håper jeg at alt er i orden igjen. Takk for alle tips  og svar.

Det er ikke helt ukjent at en tapper strøm ja, har skiftet noen slike

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...