Jump to content

Diselvarmer 2008-2009 Transit Connect.


Nils 15m

Recommended Posts

Nå har det blitt tid for overhaling av diselvarmeren i min bil, i den forbindelse tenkte jeg og kjøpe en brukt varmer fra hugger'n og overhale denne.

 

Noen her som har erfaring med testing av varmer før montering (benkkjøring)??? Tips mottas med takk.

 

Fikk også pris på overhalingssett til varmeren fra Ford...ca 7000,- noen som kjenner til billigere alternativ?

 

En detaljert fremgangsmåte for demontering hadde også vært fint, bilder etc.

Ford

Link to comment
Share on other sites

7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 

Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 

 

Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P 

 

Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. 

  • Like 3

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Prisen du har fått der, stemmer ikke i det hele, ikke engang inkl arbeidet. Skulle gjerne visst hva de tar betalt for

7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 

Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 

 

Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P 

 

Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett.

 

Ikke helt død nei.

Hører summinga etter man starter på tidsuret, så hører man diselpumpa begynner å tikke og så begynner den å brenne, men drukner vel i disel og det blir noe så inni helvete med tykk røyk som innhyller hele bilen, inkl. Kupeen når kupeevifta står på. Så går den i rensemodus i 3-4 minutter før den prøver på nytt med samme resultat. Brennkammeret er sikkert fullt av sot og disel, så har vel kommet langt med en skikkelig rens.

Ford

Link to comment
Share on other sites

Hvis brenneren er produsert av Webasto er det bare å finne ut hvilken type brenner du har og bestille deler på ebay. Helt unødvendig med ford-deler om det er en standard Webasto brenner. Det bruker å stå et klistremerke en plass i motorrom med modellbetegnelse om det er en webasto.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.

Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka.

 

Hva er riktig delepris her isåfall, mener du?

Ford

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.

Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka.

 

Hva er riktig delepris her isåfall, mener du?

Kan sjekke på jobb på mandag. Vi har noe fra Ford og noe via Hellanor, som vi har avd for

Silen er ofte den som skaper problem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr  i kontakter osv. 

Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? 

 

Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der :P

 

Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. 

Du glemte en liten detalj: 

Skru løs beholderen til ekspansjonstanken. 

Fest "elefanten" i motoren og løsne motorfestene på passasjersiden. 

"Trekk" motoren 10 cm frem. 

DA er det faktisk plass til å løsne det som skal løsnes, samt plass til å ta ut selve varmeren etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det var voldsomt. Trenger ikke plukke sund så mye. Tar de alltid opp ved bremsekraftforsterkeren. Det er trangt, men går helt fint. Kan være greit å ha tilgang på løftebukk da, så det er litt lettere å løsne eksospotta og skruene fra undersiden :) Men du fikk nok bedre plass når du flytta fram motoren. 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Eksosen gikk veldig greit på denne. 

Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. 

Og... 

Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. 

MEN! 

Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. 

Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. 

Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. 

Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 

Er det noen form for programmering av enheten som må til? 

Link to comment
Share on other sites

 

Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 

Tror du burde åpne denne kretsen og ikke kortslutte. Jeg har tatt av sensoren sånn at jeg bare kjører varmeren når jeg vil(les; til jeg har fått overhalt den, nå fungerer den bare som røykmaskin). Takker for linkene til delene jeg trenger, bra timing med en slik tråd nå :) Glødepluggen er enda billigere på aliexpress.com hvis man ikke har dårlig tid ;)

Edited by andy25
Link to comment
Share on other sites

Eksosen gikk veldig greit på denne. 

Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. 

Og... 

Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. 

MEN! 

Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. 

Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. 

Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. 

Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. 

Er det noen form for programmering av enheten som må til?

 

Ingen programering nødvendig på disse med vanlig tidsur. Samme varmeren fra 2002 t.o.m 2013.

Sjekk at sirkulasjonspumpa til varmeren går, eller kontroller at du ikke har luft i kjølesystemet mellom varmeren og sirkulasjonspumpa, dette var jeg selv ut for nå nylig etter bytte av varmer.

Ford

Link to comment
Share on other sites

Tok ut igjen varmeren, og flyttet over ECU fra gamlevarmeren.

Resultatet lot ikke vente på seg... 

Nå fungerer den overhodet ikke. 

Men...

Den gamle varmerens luftvifte for brenner, var stuck, så den har vel gått i lock modus. 

Får vente til jeg får diagnoseutstyret i posten en av dagene... 

Så får vi se om jeg får banket liv i denne igjen. 

Noen som vet hvordan varmeren får signal fra bilen om å starte automatisk under kjøring? 

Jeg har søkt og søkt på nett men finner INGEN elskjema over Transit Connect (230/2008) og dieselvarmer. 

Link to comment
Share on other sites

Får signal fra instrumentgruppa gjennom en utetempføler/thermobryter under fangeren på h.side foran.

Kretsen til sensoren har han av en eller annen grunn kortsluttet  så det at varmeren ikke fungerer som den skal er ikke rart.

Edited by andy25
Link to comment
Share on other sites

Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren..

Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen.

Ja trådstarter sier kretsen er kortsluttet, og en jumper gjør nettopp dette. Skjønner hjernen i varmeren hva 0 motstand betyr eller oppstår det da problemer som han beskriver? Hvorfor vil noen la varmeren gå uansett utetemp.?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...