Jump to content

Skifte av bakfjærer Ford sierra sedan


Thomas9

Recommended Posts

Hei!

 

Som topic sier driver jeg å skifter bakfjærer på min Ford Sierra sedan.

Har fått av de gamle senkefjærene å skal montere inn nye orginal fjærer, her stopper det litt opp. 

Får stramma dem sammen med fjærklemmer og muttertrekker. Men ***** køddent å få inn, når jeg først har fått dem inn i "skåla" så skal dem treffe riktig punkt i skåla og i den gummi pakningen i topp. Den i topp går an å flytte på. Syns det er så ***** trangt med de fjærklemme, de sitter jo omtrent rett ved siden av hverandre for å få det til.. 

 

 

Har løsnet demper, har drivaksel ute(siden jeg også måtte skifte mansjett) og løsnet bremserøret.

 

Tips mottas

 

Har benyttet meg av disse fjærklemme å da kommer jeg heller ikke til når fjæra er på plass i skåla....

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjar/Fjarspenner-2-stk-2000017004/

 

Thomas

Edited by Thomas9
Link to comment
Share on other sites

Som du har funnet ut, fjærklemmer funker ikke.

Jeg bruker som regel å løsne demper og drivaksel, og løfte og bende på fjæren med ett spett og dra med ett kubein når fjæra er oppå brua, men ikke i skåla. Og kanskje en storhammer om nødvendig.

Med fjærer i original høyde blir det veldig mye spenn i den, og dermed litt risikabelt. Jeg bruker derfor værneutstyr som ganske tykke skinnhansker, og klær og sko som kan dempe om det går galt. Gummistopperen kan være vanskelig å få rett med denne metoden.

Den anbefalte metoden er vel å løsne bakstillingen og senke den. Har du gummioppheng holder det kanskje å ta løs skruen framme på siden du skifter, og løsne skruene til diffeste og den andre storforingen.

Bremseslanger må nok demonteres

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Helt idiotisk løsning av Ford faktisk, rimelig adrenalinfylt opplevelse å skifte fjære bak på Sierra kan man si :D

 

Et tips er å bare bruke en klemme, skru sammen så mye du tørr.. fjæra vil da selvfølgelig bøye seg som en banan, korte sia inn mot bilen, stikk en 2"/4, spett eller noe inn oppå brua, med hold i hovedbøyla, ring den feiteste kompisen du har å be han sett seg.. På denne måten får du lurt/tvingt/overtalt inn den forbanna fjæra. Skruen fra klemma stikker nå uttafor brua, skru den av fjæra å dra fjæra ned i skåla si.

 

Beste å det som utrulig nok tar kortest tid, er som Truckdriver sier å slippe ned hele bakstillnga.

 

Kan legge til at på Bmw skifter du begge fjærer på 10 min, da ink kaffepause :D

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...