Jump to content

Godkjenning fra 2,8 til 3,0


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Har en kompis som har en 1981 modell 2,8 GHIA som prøver å få den godkjent til V8, samme som Peran har.

Det står en Chevy 305 motor i den nå.

Det BT henger seg litt opp i, er at han må kunne dokumentere om det er forskjeller på bak- og forstillingen som er fra Peran som er 3 liter. Han sliter litt med å finne noe info om dette.

 

Noen som har noe å komme med her?

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er litt vanskelig å dokumentere forskjellen på for og bakstilling. Har lest et par artikler om Perana og det står at bakakselen og servostyringen er oppgradert. Men hva denne oppgraderingen går ut på har jeg ikke funnet ut. Ser helt lik en vanlig Granada for/ bakstilling utvendig ihvertfall. Nå er 305 Chevy 5 liter, og det samme er 302 som Perana hadde. Jeg holder på med en 82 modell 2.3 liter som det er satt inn en 305 Chevy oppi. Er gitt klarsignal fra biltilsynet, men det er noen år siden.  Kan kopiere søknad og svar fra tilsynet hvis det kan være av interesse.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Er litt vanskelig å dokumentere forskjellen på for og bakstilling. Har lest et par artikler om Perana og det står at bakakselen og servostyringen er oppgradert. Men hva denne oppgraderingen går ut på har jeg ikke funnet ut. Ser helt lik en vanlig Granada for/ bakstilling utvendig ihvertfall. Nå er 305 Chevy 5 liter, og det samme er 302 som Perana hadde. Jeg holder på med en 82 modell 2.3 liter som det er satt inn en 305 Chevy oppi. Er gitt klarsignal fra biltilsynet, men det er noen år siden.  Kan kopiere søknad og svar fra tilsynet hvis det kan være av interesse.

Stemmer, er 5 liter ja :)

Alt hjelper nok på, så hadde vært kjempe hvis du kunne sendt det til meg :)

Kan sendes på mail til karlpe6@gmail.com

3.0 V6` har større bremser bak og større dimensjoner på drivknutene.

Større enn 2,8?

Har du noe skriv eller noe som forteller dette? BT vet jo ingenting og bare krever dokumentasjon..

Har snakket med han, og han har 3 liter bremser og drivknuter. Men han sliter med å finne dokumentasjon på hvilke deler deler 2,8 har, og hvilke deler Peran har. Såvidt jeg har fått vite er Peran bare levert i Brasil.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/16188-granada-modifikasjoner/

Vet ikke om dette hjelper, men...

Perana ble vel levert i Sør-Afrika av Basil Green Motors?

Alt hjelper godt på

Men et det noen som har noe fra f.eks BT eller Ford hvor forskjellen mellom 2,8 og 3 liter står?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Alt hjelper godt på

Men et det noen som har noe fra f.eks BT eller Ford hvor forskjellen mellom 2,8 og 3 liter står?

Enkelt. Bare å se gjennom delekatalogen det. 2.8 gasser og 2.8 inj kontra 3.0. Det er ikke store forskjellen. Uten at jeg husker detaljene. Sjekk hva du finner på motomobil.de

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Fant dene på facebook for noen dager siden: https://onedrive.live.com/?id=744D95291D626B6A%21748&cid=744D95291D626B6A

 

Og sjekk hva denne karen fikk til svar fra tilsynet:

 

https://www.facebook.com/groups/105718982794929/permalink/1097531473613670/?comment_id=1097822843584533&notif_t=group_comment_follow

 

Har ikke fått letet fram den jeg har enda, men kommer plutselig. Verkstedshåndboka til Granada Mk1 og Mk2 serie 1 ligger i dokumentarkivet. Der står det litt info om bremser osv.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Takker for linker :)

 

Nå har ikke jeg lest gjennom alt dette, men hovedproblemet er vel å dokumentere HVILKE deler Peran hadde, kontra 2,8. Skumleste ene linken og der nevnte jo BT at det måtte dokumenteres om delene fra Peran var identiske. Det er jo akkurat dette som er hovedproblemet, å finne dette svart på hvitt at del nr sånn og sånn har Peran, mens 2,8 har sånn og sånn delenummer.

Når du eventuelt har skaffet disse delene og satt de på, skal du jo dokumentere dette for BT med delenummer. Men problemet blir jo da at det står jo selvfølgelig ikke delenummer på alt du kjøper av deler, så er jo vanskelig å bevise dette.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kan det være samme deler på capri perana da ? så det går å bruke info derfra ?prøv å sjekke med bilt, om det.

og dessuten,cossiegranada hadde en tråd om en kompis med perana granada back in 2008

Edited by trøndern
Link to comment
Share on other sites

Mener at en kompis av RS Tuning Raymond holder på, og har holdt på LENGE med ett tilsvarende prosjekt. Han har helt sikkert mye info. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er vell ikke så vanskelig å dokumentere. Perana bilene er bygget på Granada 3.0 XL eller GXL, og har derfor 3 liters oppsett. Har lest at bakakselen er oppgdadert med deler fra Australsk Falcon. DIsse har stiv bakaksel, og det får jeg ikke til å steme. Har sett bilde av perana under og bakakselen/ hjulopphenget ser ut som en helt vanlig 3 liter. Mulig at innmaten i diffen eller utveksling kommer fra Falcon? Er et firma i Australia som produserer differ, og på den tiden var de eid av Borg Warner. Jeg sendte en e-post til dette firmaet og spurte om de hadde levert deler til Granada. Men på grunn av opphavsrett kunne de verken bekrefte eller avkrefte dette.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Kan du henvise til hvor det står at de er bygget på Granada 3,0 XL/GXL?

Problemet er å bevise med delenummer at delene han har/setter på sin Granada, faktisk ER fra Granada 3 liter.

skulle ikke det gå ganske greit med de gamle delekatalogene som ligger å slenger rundt hos mange ford forhandlere da ?ser ikke helt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet var ikke det lett å oppdrive..

mener pettersen på kverneland trondheim sitter på det meste der .

å alle i fordmiljøet kjenner arvid indrehus og geir berglund.hvis de ikke har,da kanskje ingen andre har.

å du har en i nærheten hvis du er i bergen,jørn aldal i tysse.har ihvertfall flere 3,0 såvidt jeg vet,å da er ei bok ikke langt unna antar jeg.

å så  kommer noe som ingen antagelig vil tro,men jeg kjenner fyren,så det er blitt testet å funnet helt utrolig.på storlismia på oppdal er eller var en kar som heter kjell aune.han har vært på delelager hos ford i en mannsalder før storlismia.han kan alle delenr,i hodet ENNÅ.

mannen er ett vandrende leksikon,å vi som kjennern testern i ny å ne for å sjekke at det virkelig er sant.om han jobber der eller virkelig er i live ennå,det vet jeg ikke,har ikke truffet ham på en 10 års tid nå,men det er verdt å sjekke,

Edited by trøndern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ligger vell et ark i dokumentarkivet der det står hva som er forskjell på de forskjellige modellene. Ligger og på en av de linkene jeg la ut tidligere. På linken finner du flere artikler om Perana der det står litt om hva som er bygget om og hva som er forsterket. Ang Perana så kan du jo prøve å spore opp Espen Eriksen som har 3 eller 4? Perana her i Norge. Han bruker å være aktiv på Granadaklubbens Facebookside. Kanskje han kan ta bilder av sine biler hvis det skal være nødvendig. Jeg har delekatalog på michrofiche og verkstedshåndbøkene er lastet opp i dokumentarkivet. Her står det og dokumentert om de forskjellige bremsestørrelsene, fjærene osv som var levert på Granada.

  • Like 1

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...