Jump to content

Kjøpe brukt S-max. (og trekke campingvogn?)


the boss

Recommended Posts

Er på utsikt etter en s-max. Ønsker en fra 2010-2015. Vil bli brukt til daglige gjøremål, men også ferier med campingvogn. Da er spørsmålet om hvor stor motor man trenger? Vil 140 hp fungere bra, dårlig eller utmerket til dette? :-) Har også lurt litt på hvordan automatkassene til denne bilen holder i forhold til langkjøring med campingvogn. Er det noen som har erfaring med dette? Burde jeg heller velge manuell?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Vil tro 140 hp vil funke bra. Jeg drar campingvogn med min s-max 1,8 tdci. 125 hk. Det går heilt grett, men må bruke vett. Spinner ikke akkurat ut av kryssene. :P  Vognen jeg drar har tillat totalvekt 1500 kg, (kan dra 1450 med bilen). Har manuell kasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kverneland Bil tar noen sinnsyke priser på skifte av automat olje. Sist jeg skifta på min 2011 mod (reg nov 2010) 2l 140hk Powershift så betalte jeg 6900,- (Snap Drive) for 60000 service og automat skifte. Kverneland skulle ha 12000 for samme jobben.

 

De som har "flusher" - eget verktøy for å få ut all olje i girkassen tar seg godt betalt for dette. De som tar mindre betalt tapper ut oljen men det bli liggende endel igjen i bunnen av kassen. Dette suges ut. Det fylles på ny olje og suges ut. Har ikke merket at dette skal være noe dårligere. 

 

Min s-max har nå gått 92000 og jeg skal ha mitt andre skift av olje på kassen nå til sommeren. Kommer til å sjekke flere verksteder og priser. Det er som JonV skriver at den girer "hardere" f.eks. kjapt inn i rundkjøringer. Automat kassene er jo litt treige i oppfattelsen så det er ikke mye jeg merker men litt.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe den nye modellen nå. Har vert sinnsykt fornøyd med bilen som jeg kjøpte ny. 

Link to comment
Share on other sites

Kverneland Bil tar noen sinnsyke priser på skifte av automat olje. Sist jeg skifta på min 2011 mod (reg nov 2010) 2l 140hk Powershift så betalte jeg 6900,- (Snap Drive) for 60000 service og automat skifte. Kverneland skulle ha 12000 for samme jobben.

 

De som har "flusher" - eget verktøy for å få ut all olje i girkassen tar seg godt betalt for dette. De som tar mindre betalt tapper ut oljen men det bli liggende endel igjen i bunnen av kassen. Dette suges ut. Det fylles på ny olje og suges ut. Har ikke merket at dette skal være noe dårligere. 

 

Min s-max har nå gått 92000 og jeg skal ha mitt andre skift av olje på kassen nå til sommeren. Kommer til å sjekke flere verksteder og priser. Det er som JonV skriver at den girer "hardere" f.eks. kjapt inn i rundkjøringer. Automat kassene er jo litt treige i oppfattelsen så det er ikke mye jeg merker men litt.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe den nye modellen nå. Har vert sinnsykt fornøyd med bilen som jeg kjøpte ny. 

Stemmer ikke helt, powershift har 2 tappeplugger og utv filter, så er fort gjort å skifte olje her. Klart en fordel å flushe, men ikke noe Ford krever eller står i verkstedhåndboka. Tappe av, skifte filter of fyll på 6 liter olje, er fremgangsmåten der

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det de tar betalt for hos Fraud ihvertfall.

Ringte rhøne selmer på lillestrøm 6900,- Bilia 6700,-
Ja vet olje fort er et par tusen og filter 3400,- så de tar seg ekstremt godt betalt for jobben...

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...