Jump to content

MC batteri i bil


Per Olav

Recommended Posts

Noen her som vet om et 9ampere MC batteri vil tåle å sitte montert i en bil, uten fare for brann eller eksplosjon?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg ville prøvd på det. Både med tanke på utlading og opplading. En uprogrammert ladekrets vil koke et motorsykkelbatteri. For ikke å snakke om startstrøm som sikkert er ganske mye høyere på en bil enn en MC.

Link to comment
Share on other sites

Til start skal jeg bruke en booster. Driver på å skal lette en ombygd bil 120kg for å få den godkjent, og den skal kun veies hos biltilsynet med det lille batteriet. Så det blir kun av og på henger, samt det de måtte finne på hos biltilsynet.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Til start skal jeg bruke en booster. Driver på å skal lette en ombygd bil 120kg for å få den godkjent, og den skal kun veies hos biltilsynet med det lille batteriet. Så det blir kun av og på henger, samt det de måtte finne på hos biltilsynet.

Skriver du A skriver du B også. :P   Du vet du pirrer? PROSJEKTTRÅD!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det en av disse Audiene hans? Ja da er det bare å dra i håndbremsen! :P  Trenger ingen avhandling, men han kan jo fortelle litt i en post i denne tråden? 120kilo er grunn nok til at jeg må ha en forklaring.

Link to comment
Share on other sites

S4'n min er ombygd fra en 1,8 quattro. Skikkelig gjort, og det er KUN rent karosseri fra originalbilen som er brukt. Alt annet er S4. Den har fysisk vert hos TÜV i Tyskland og blitt godkjent der, men det er allikevel ikke godt nok for norske myndigheter som nå mener bilen er for tung. Tillatt totalvekt er 1895kg. Bilen veier 1640kg med full tank. Kravet er at den ikke skal overskride totalvekten med full tank og fem personer (5x75kg) i bilen. Tillatt totalvekt på S4 B5 sedan er 2090kg. Helt hemmat at dem ikke kan øke totalvekten når bilen har vært hos TÜV og råkarroseriet har samme delenr!

Så nå driver jeg på da og skrur ut alt jeg ikke må ha i bilen. 120kg er mye ja, så 70amp batteriet MÅ ut!

Jeg har kjøpt en sånn liten startbooster. Den veier ikke mere enn ca400 gram, og klarer faktisk enkelt å starte bilen uten batteriet tilkoblet, men det står i instruksen at den ikke tåler å stå tilkoblet mer enn 30sek etter start. Det er en EXIDE booster. Regnet ikke med at mc batteriet klarer å starte bilen, men det hadde jo vært kjekt om det gikk. Da slipper jeg å koble opp boosteren enten rett på starteren alene eller på batteriet via noen grove glødereleer eller noe sånt.

Jeg bryr meg nada om mc batteriet blir ødelagt, bare det ikke blir brann eller noe.

 

A444F695-5B71-4B20-B98C-86FCB172F98C_zps

 

15BA06AC-550C-4FB9-81D4-C2D0D2E2FFC6_zps

 

2253F60D-F4CD-4CBA-97FE-01E6517965E8_zps

Brukstralla dette. God bil som går godt. Kjøpte en ombygd en fordi det var billig, og ikke så nøye med om den brukes opp.

Var i kontakt med bt før kjøp, og de mente da at det var null problem med godkjenning iom at den hadde TÜV godkjenningen. Jækla løkhuer ass!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om et 9ampere MC batteri vil tåle å sitte montert i en bil, uten fare for brann eller eksplosjon?

Husker ikke nøyaktig hvor mange Ah mitt Biltema MC batteri er, men det står konstant tilkoblet det vanlige batteriet i bilen og har gjort det i 2 år nå. Ingen problemer på noen måte. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 04 gsxr750 som jeg har tatt batteriet fra. Det er biltemabatteri det også.

Hvorfor har du mc batteri i bilen i tillegg til det orginalmonterte?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ville ha iallefall gått opp til 20 amperes batteri, så du ikkje sprenglader batteriet. Den bakvinga di ser litt tung ut og, ellers er vel det berre og leve på suppe ei stund :P

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en 96 A4 som jeg skal ta seter (uten el-justering og airbag), fangere og bakluke fra allefall. Har også kjøpt et sett med orginale Audi magnesiumhjul som skal på. Reservehjul og stereo kan taes ut. Er et par forsterkere i det der boose anlegget som veier litt.

Fire slike batterier koster 4640kr. Det er drøyt for å bruke i ti minutter til sammen. Bilen blir selvfølgelig satt tilbake til den stand den skal være etter at jeg er ferdig med dette.

Er det noe krav om å kunne åpne vinduene bak? Bakdørene på delebilen er uten el vinduer. Kunne jo rensket de dørene for alt inni og bare skrudd fast vinduene?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 04 gsxr750 som jeg har tatt batteriet fra. Det er biltemabatteri det også.

Hvorfor har du mc batteri i bilen i tillegg til det orginalmonterte?

Bruker det sammen med en håndfull relèer som gir 24 V til coil, bensinpumpe og evt. kjølevifte ved behov. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Gammalt rall. 

 

Du får ett glimt av relèene til coilen på fremsiden av dempertårnet på førersiden her: 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her også noe til orientering:

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spurte om det med fire seter muntlig, men fikk bare blankt nei siden det ikke var noen utgave av A4/S4/RS4 B5 som var levert med fire sitteplasser... Har senere fått tips fra en annen kar på teknisk at det var en mulighet om jeg ikke kom ned på "lovlig" vekt.

Må nok trikse litt med bensinen. Jeg har gjort noen overslag, og kommer frem til at jeg mangler ca15kg. Men det finner jeg ut nøyaktig når jeg veier det jeg har demontert. Har igjen en del enda før jeg er ferdig med det.

Har også kjøpt et rustfritt cat-back eksosanlegg som jeg regner med er en del lettere enn det orginale, men skal vel spørs om de godkjenner det pga økt lyd.

 

Din Volvo 1000?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Gammalt rall. 

 

Du får ett glimt av relèene til coilen på fremsiden av dempertårnet på førersiden her: 

Beklager offtopic Per Olav.

 

Herlig å se AT oppsett igjen. Mon tro hvor mange timer jeg har med slike motorer :) Akk ja det var den det som man satt på lørdagskveldene å slipte forgassernåler på lørdagskveldene. Et genialt oppsett som bare går og går. Med rett sliping av gassernål og bensintrykk gikk disse rimelig godt den gang, selv med den mekaniske fordeleren.

 

Så litt on topic: ser du har fokusert på de rette tingene ang vektreduksjon men husk også på at støydempingen og da serlig gulvteppet er megatungt. Ta ut det og legg et billig teppe istedet, det sparer du sikkert 5- 7 kg på.

Har du foresten anket saken din?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...