Jump to content

Nå kommer rusten tytende ut på Transit.


Recommended Posts

Ser at det er begynt å bli litt rust i kanaler og i motorrommet på min Ford Transit. Er ikke hull enda så vil ta det før det blir for ille. Motorrommet begynner å se litt for ****** ut.

 

Har lest at jeg kan blande Arcanol og Owatrol og ha på det 50-50 forhold, men må jeg fjerne all rust eller kun løs rust?

Har sandblåse apparat hvis det fungerer eller bare skrape vekk løs rust og ha på avfetting før Arcanol owatrol?

Hvordan gjør jeg det inni kanaler?

 

 

Er ikke så nøye med finishen da det er motorrom og under bilen.

Har tenkt å beholde bilen noen år da jeg bruker den i et prosjekt så greit å holde rusten i sjakk til bilen er tjent inn ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vist det er mulighet med plass, ta ein vinkelsliper med stålkost eller flapdisk og puss av alt før sandblåsing, går alvorlig mykje sand vist ikkje. Etter min erfaring er det beste og slipe og pusse vekk rust! Går lang tid med syreprodukter og rustfjernings stoff, og alt tida man bruker på det kunne man like godt slipt det ned :)

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gi deg noen gode råd. Sierrakaren har et godt poeng med å slipe bort det løse før sandblåsing. Bruk fiberskiver. Orange og blå fra IDG er veldig gode. Men sandblåsing er definitivt det beste. Owatrol og Arcanol har jeg hørt om, men blir aldri brukt på rustgaranti jobber, så om du kjøper det eller cantrust el. Er ikke viktig. Viktige er at plata blir blåaktig, da har det skjedd noe. Så bruker du en 2 komp epoxy grunning, har utrolig god erfaring med den gule hagmans grunningen. Bruk maske. Du blir svimmel av den grunningen. Bruk matteklut mellom de forskjellige produktene. Cantrust, grunning, lakk. Når alt er tørt bruk tynn tectyl i alle hulrom. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene. :)

Gjør jeg dette så holdes rusten i sjakk noen år.

Er det stålplast primer du mener ? http://www.hagmans.se/no/rustbeskyttelse/rustbeskyttelse-primer/e/11160/stalplast-primer-ca/

Må finne en rondell i vanlig butikk. Ser ikke ut som IDG er så lett å få tak i for vanlige folk.

Blåaktig plate kommer av å bruke Cantrust?

Er det samme hvilken sand jeg bruker? ser Torshov har Olivinsand.

Edited by DagArne
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene. :)

Gjør jeg dette så holdes rusten i sjakk noen år.

Er det stålplast primer du mener ? http://www.hagmans.se/no/rustbeskyttelse/rustbeskyttelse-primer/e/11160/stalplast-primer-ca/

Må finne en rondell i vanlig butikk. Ser ikke ut som IDG er så lett å få tak i for vanlige folk.

Blåaktig plate kommer av å bruke Cantrust?

Er det samme hvilken sand jeg bruker? ser Torshov har Olivinsand.

vis dette er kanaler og er mye rust bruk sort stålsand den tar mye bedre men blir litt grovt men går utrolig mye fortere og sandblåse da men blås bilen rein for sand etterpå for denne ruster

Link to comment
Share on other sites

Tror den kjemiske reaksjonen er ganske lik, da det i utgangspunktet er det samme som skjer med stålet, synes kanskje cantrust er noe tykkere i konsistensen. Dette skal uansett forsegles med 2 komp grunning. Dette er viktig du gjør så fort så mulig, da oksyderingen starter etter ca 30 min med normal luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Den gule Hagmans 2k epoxyprimeren ja :) Finnes vel neppe bedre! 2-3 gode strøk på platereint stål isolerer 100%

og det kan man gi seg selv mange års rustgaranti på.  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...