Jump to content

Omformer og fryseboks i Transit 2006.110T300


DagArne

Recommended Posts

Jeg trenger litt frysekapasitet i bilen min. Tenkte å skaffe meg et fryseskap av denne typen  brukt f.eks:  http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/MUF48W13E/matsui-fryseskap-muf48w13e-84-cm#tab-specs   og kjøpe en omformer f.eks. denne: https://www.bildeler.no/12v-utstyr/ford/transit-kassevogn-/D/2007/QVFA/?Vare=27252. Billigere enn å kjøpe en fryser som går på 12v.

Har et 80amp batteri i bilen og tenker å bruke vanlig strøm fra nettet for å fryse ned fryseren først. Det som skal nedi er allerede frossent.

Brukes kun når bilen går.

Vil dette fungere til vedlikeholde temperaturen i fryseren eller vil det tappe batteriet uansett om motoren går?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på litt av det der, men jeg har solcelle paneler på hytten og omformer der.

Kan tipse deg om at Clas Ohlson også har. Har akkurat kjøpt ny der på 1000w. Er litt usikker på om den der du linker til er stor nok til å drive skapet.

En annen ting er at omformere trekker mye strøm. Blir vel et regnestykke det der, men jeg er ikke flink nok til å regne det ut.. hehe..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Angående fryseboksen så aner jeg ikke. Men regnet på strømforbruket på omformeren. 0,5A som opplyst stemmer ikke, da det isåfall tilsvarer bare 115W på 230V.

Omregnet til strømforbruk på 12,5V ved 300W, ikke medregnet effekttap, så bruker omformeren 24A. Da er altså ikke virkningsgraden medregnet. Så reelt forbruk ved 300W er nok bra over 30A.

For sammenligningen sin del så tilsvarer det strømforbruket igjen ca 6-10 tradisjonelle 55W ekstralys.

Hvor stor dynamo bilen din har eller hva strømforbruket til bilen er normalt vet jeg ikke, men jeg ville latt batteriet lade seg opp med omformeren avslått en stund før motoren stenges av, eller vedlikeholdsladet batteriet hver gang omformer og kjøleskap har vært brukt.

Fant ikke strømforbruk på kjøleskapet eller virkningsgrade på omformer, så jeg baserte dette på 300W direkte omregnet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...