Jump to content

Rustsveising Sierra Cosw, hvem kan evt utføre?


Olepo

Recommended Posts

Hei. Som noen kanskje har fått med seg er jeg på Cosworthjakt for tiden. Er på utkikk etter en bil i bra stand med minst mulig rust...

 

Jeg har nå vært å sett på en bil som skulle være meget bra i karosseriet. Det viste seg imidlertid at rammevanger bak var fullstendig kjeks. Bakre del av innerkanaler så noe dårlige ut, samt at det var rust i a-stolpe venstre side, under øvre hengsle til førerdør.

Hjulbuer, støtdempertårn og bagasjerom så ut til å være OK. Bilen ble ifølge selger omlakkert av en tidligere eier for 4-5 år siden. (Muligheten til å undersøke bilens underside var noe begrenset med bruk av garasjejekk på grusunderlag)... Må naturligvis undersøkes bedre, gjerne på bukk med bistand fra noen med fagkunnskap dersom det blir aktuelt å gå videre.

 

Jeg føler ikke at jeg har kompetanse eller godt nok utstyr til å begynne å bytte rammevanger og sveise i bærende deler av karosseriet. En utbedring må derfor eventuelt settes bort. Noen som vet om noen i distriktet rundt Vestfold som kan utføre slikt arbeid og eventuelt anslå en pris på å bytte bakre rammevanger og eventuelt bakre del av kanaler??

Kanskje noen som har byttet rammevanger på Sierra kan anslå røft hvor lang tid en "proff" med rett utstyr vil bruke på dette??

 

Er fullstendig klar over at rustskader ofte/alltid viser seg å være mer omfattende en det man regnet med når man begynner, derfor er det en betydelig usikkerhet her. Bilen endret raskt status fra en bra bil til et "rustobjekt", kjedelig da jeg trodde bilen skulle være bra.

 

Jeg er nå mest innstilt på å lete etter en annen og bedre bil, men vil sette pris på innspill fra noen med erfaring :).

Link to comment
Share on other sites

Når en finner rust i rammevanger og innerkanal/kanal baller det fort på seg når en begynner å slite det opp. Er garantert mer som en ikke ser med en gang. Jeg har bytta begge rammevangene bak på min egen. Ikke noe kjekk jobb. Mye arbeid skal det gjøres skikkelig, men ikke uoverkommelig. 

 

Ellers enig med xr4ti, jeg kjøpte en bil som igrunn så grei ut, den står fortsatt ribba på bukker etter snart 5 år :P 

 

Men nå skal det jo sies at det begynner å minke på dissa bilene, og de som er rustfrie og bra ellers. Så litt rustarbeid må en nesten regne med. 

  • Like 1

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for innspill :). Kommentarene er vel egentlig helt i tråd med mine egne tanker - vil unngå å investere i en sveitserost som bare blir stående på bukker i garasjen til stor frustrasjon. Jeg har sveiset litt rust tidligere, men ikke byttet rammevanger og bærende konstruksjoner.

 

Selger virket overrasket da jeg viste ham rustskadene, og innser at forventning til pris må senkes. Hadde jeg funnet noen som kunne ta sveisejobben og gi et prisestimat kunne jeg gitt et bud på bilen. Risikoen er naturligvis at arbeidet kan bli langt mer omfattende enn det ser ut til, samt at det kan bli vanskelig å finne noen som kan påta seg dette og gjør en bra jobb uten at det skal koste mer enn bilens verdi...

 

Det mest fornuftige er nok å smøre seg med et par nye lag med tålmodighet og se om det kan dukke opp et bedre objekt etter hvert :unsure:.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva forlanger han for bilen, og hva koster en som ikke er rusten er jo vesentlig.

Som oftest må man betale for mye for en dårlig bil, også er en bra bil billig tatt i betraktning av hva det koster, hvis man ikke gjør det selv. Ta med bilen på et skade verksted, be om pris, dra enda av noen tusen på det. Får du bilen tilsvarende billigere, kan det jo være verdt det. Da tar du demonteringen selv, setter bilen på verksted og fikser det.

 

 

Sent fra min SM-T560 via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva forlanger han for bilen, og hva koster en som ikke er rusten er jo vesentlig.

Som oftest må man betale for mye for en dårlig bil, også er en bra bil billig tatt i betraktning av hva det koster, hvis man ikke gjør det selv. Ta med bilen på et skade verksted, be om pris, dra enda av noen tusen på det. Får du bilen tilsvarende billigere, kan det jo være verdt det. Da tar du demonteringen selv, setter bilen på verksted og fikser det.

 

 

Sent fra min SM-T560 via Tapatalk

Takk for et godt tips :). Litt vanskelig å vite hva en bra bil koster siden det er få biler på markedet og dermed lite å sammenlikne med.

​Kan selvfølgelig høre med selger om det kan være aktuelt å få bilen til et skadeverksted for å få et prisestimat på utbedring av rustskadene.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...