Jump to content

sierra 2.0 doch motor godkjent med turbo?


Munsrud

Recommended Posts

Hei. jeg sitter og klør litt i fingra etter et prosjekt nå, og ser for meg og bygge en sierra med med 2.0 dohc å montere turbo på den, hva må til for og få dette godkjent? har noen her gjort noe sånt før og hva burde jeg bytte for og få det holdbart?

 

håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Bør sikkert ha cosworth forstilling, bakstilling og bremser. Send inn en søknad om å få godkjent med turbo og effekt lik som Cosworth. Er vel lettere å få godkjent noe sånn på 88 modeller og eldre, pga katalysatorkrav.

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Reglene nå til dags er utformet slik at den eneste måten å få dette gjennomførbart på er ved å svindle og bedra. Ordlyden er noe i retning av at " det ikke er tillatt med modifikasjoner som kan øke utslippet av forurensende avgasser."

 

Du kan derfor ikke montere større dyser, endre det originale motorstyresystemet eller lignende. Man kan gi opp av mindre, noe som også er intensjonen til myndighetene, men.....

 

Turbotechnics produserte en turbomanifold til DOCH motoren. Dette er ett godt utgangspunkt for gjøre en fagmessig bla bla bla ombygging. Deretter bør du bruke ett originalt Cosworth eksosanlegg hvor du modifiserer og tilpasser downpipen. Bruk Cosworth 4x4 intercooler til godkjenning. 

 

Når det gjelder turbo så bør du si at du skal bruke en turbo fra Escort RST som gir 132 hk, men ved ett mye høyere ladetrykk enn det du kan kjøre. Alternativt en turbo fra en Volvo 940 hvor effekten fra 2,3L motoren med 8 ventiler er 136 hk. 

 

I søknaden må du presisere at du i praksis kommer til å bruke de originale DOCH bensindysene og det originale motorstyresystemet helt uendret.

 

Du monterer en GOD bensinpumpe i tanken og du monterer også en justerbar progressiv bensintrykksregulator med 12:1 kapasitet på returslangen nært eller inne i bensintanken så den er vanskelig / umulig å oppdage.

 

Deretter trenger du en MSD eller aller helst en Crane tenningsforsterker med tenningsretard. 

 

En bedre, mer avansert og mer kostbar løsning er at du i stedet, eller i tillegg, på en diskret måte, kobler deg inn på ledningsnettet og monterer ett piggy-back "datasprut" som AEM F/IC eller EMU, men dette må du ikke sin noe som helst om.  

 

Kjøretøy kan visstnok enda godkjennes med lette chiptrimminger hvor det tillates en effektøkning på 5 % prosent over de originale maksimalverdiene og det er dette du må utnytte. Du argumenterer for at du monterer turbo for å øke gjennomsnittlig dreiemoment, dvs dreiemomentet på lave turtall opp til nærmere det dreiemomentet som motoren maksimalt avgir på høyere turtall, men uten at maks dreiemoment eller maksimal toppeffekt øker mer enn 5%. Du argumenterer for at motoren er 100% original og uendret med 10,5;1 i kompresjonsforhold noe om setter særdeles bestemte begrensninger for hvilket ladetrykk man kan tillate seg. 

 

Når bilen er godkjent dreier du stemplene, monterer Scorpio toppakning, Grønndyser fra Cosworth, oppgraderer clutchen og øker ladetrykket. :)   

 

Per Olav har bevist at de originale rådene ryker på ca. 1,5 BAR så 1,3 BAR er ett passelig mål. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

så det er mullig og få dette godkjent bare jeg ikke har for mye turbo trykk ved godkjenning og resten av motoren er orginal? og ossen motor vi dete anbefale? hvilken bil bør det hentes fra ? :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du sender inn en søknad hvor du argumenterer som nevnt over her, så mener jeg at saksbehandleren til myndighetene får utfordringer med å sende ett negativt svar. Jeg ser det som en fordel dersom du kan vedlegge en effektmåling som viser bilens prestasjoner slik den er nå før ombygging. Hvis du skal på ruller så bruk gjerne litt ekstra lite luft i dekkene. 

 

Sierra DOCH. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...