Jump to content

4x4 cosworth kutter


Sierrakaren

Recommended Posts

Stusser forsatt litt på tenningsforsterker, ser dei andre enn msd er meir kompakte, men er msd forsterker det beste på markedet?

Når man kan og vet litt om tenningsanlegg så er det flere valgmuligheter avhengig av budsjettet. MSD er det klart mest kjente merket på markedet men nei, det er ikke det beste. Hvilket merke er den ødelagte som du kjøpte? De beste løsningenene er dessverre ikke tilgjengelige lenger. Publiken valgte MSD som utkonkurrerte alle produsenter med gode produkter. Eksempler er Dr. Jacobs, Accel og Crane.  

 

Denne CDI tenningsforsterkeren er i samme gate som MSD6, men den er kraftigere og bedre: https://www.summitracing.com/int/parts/fst-306401/overview/ 

Crane Fast

 

Her er at den klart beste "gatebil" CDI coilen på markedet: https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8253/overview/

Kan også brukes uten SCI boks hvis man har datasprut med "dwell map" og helst at man bruker en SERIÖS HD tenningsmodul eller alternativt flere vanlige paralelkoblede tenningsmoduler. 

 

Søkeord coil selector coilselector msd8253 hvc2 8253

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelige valg, vist du ville ha valgt tenningsforsterker og coil ka ville du ha gått for då? Blir ikkje det enorme effektutaket men ein plass mellom 350-400 hk. Men ein god gnist vil eg ha :D

Blir heller ikkje tukla eller tatt vekk noke av det orginale anlegget, alt blir plugg and play ilag med det orginale.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Vanskelige valg, vist du ville ha valgt tenningsforsterker og coil ka ville du ha gått for då? Blir ikkje det enorme effektutaket men ein plass mellom 350-400 hk. Men ein god gnist vil eg ha :D

Blir heller ikkje tukla eller tatt vekk noke av det orginale anlegget, alt blir plugg and play ilag med det orginale.

Da er det budsjettet som styrer. Hvor mye vil du bruke? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, tenkte kanskje denne då https://m.summitracing.com/parts/fst-306425/overview/

 

Kombinert med denne coilen https://m.summitracing.com/parts/msd-8253/overview/

 

Men då må vel man til med adapter på turteleren?

Helt klart ett uvanlig godt valg det også. :)

I stedet for å kjøpe adapter til turtelleren så hadde jeg kjøpt denne: https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210 og fortsatt å bruke den originale coilen til å levere gnist og til å drive turtelleren. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å gratulere og innrømme at man er misunnelig. :) Dette er måten å handle julegaver på.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er ikkje kver dag man hører fra ein mann som deg! :P trur du det blir noken hk på toppen av effektkurva? :) skulle nesten hatt før og etter resultat :)

Det kan du si. ;)

 

Ett godt tenningsanlegg som leverer kraftig gnist til en vanlig tennplugg som har 0,75 - 0,9 mm pluggåpning gir flere fordeler som lett start, ingen fusking ved uvanlig høye og uvanlig lave AFR, mer motstand mot tenningsbank, lavere forbruk, lavere utslipp, jevnere kurver ved effekttesting, høyere dreiemoment, høyere effekt og effekt lengre ut på turtall. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så eneste negative egentlig då er at det koster litt då :)

Det er slik jeg ser det ja.

 

Ett tips.

 

Veike deler trives ikke med mye strøm. Her en god type rotor uten motstand: 

 

80-507.jpg

 

Her en rotor med innebygget resistor som kan bli svidd: 

 

04038.jpg

 

Jeg anbefaler at du  bruker utgave uten resistor enten du kjøper en eller modifiserer en. 

 

Det samme gjelder kullstiften i midten av fordelerlokket. Jeg erstatter den originale ved å lage en kopi i messing. ;)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt det og då ja. Får man tak i rotor og fordelerlokk i norge?

http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=930057R

http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=articlelist&requery=1&searchstr=fordelerlokk&searchfld=

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noe miljøgreier med disse resistorene.  :blink: evt. at de gamle stiftecoilene var så veike at de ikke kunne gi fra seg noe til resistorer.  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fult klar over det du, var ikkje det som var spørsmålet. Er ein lilla ledning og ein grønn, har du ei formeining om ka slags ledning skal kor på halvgiveren spurte eg om. Har ikkje fått kobla det endå grunnet pakken kom igår.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Då er alt montert og prøvd. Er ganske mykje forskjell,bilen er mykje meir lettstarta og har har mykje meir krefter på lave turtall i småbakker, ganske merkbar forskjell på toppeffekt og generelt, går finere på tomgang og har iallefall gått ned 0,1 liter på mila. Berre gode fordeler.

 

Takk til mr 1000 for valg av deler :)

  • Like 2

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...